هوشمندسازی، اولویت سازمان تاکسیرانی
اقتصاد ایران: مراسم رونمایی از سرویس تاکسی اینترنتی شهرداری تهران، صبح روز شنبه 4 مرداد 1404 در مجموعه نمایشگاه بوستان گفتوگو برگزار شد.
تاکسی برخط شهرزاد، به سفارش سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با هدف ارتقای کیفیت سفرهای درونشهری، کاهش آلودگی هوا و بهکارگیری فناوریهای نوین در سیستم حملونقل عمومی طراحی شده است. در ادامه گزارشی از این مراسم میخوانید.
شهرزاد، عامل ارتقای جایگاه شغلی رانندگان تاکسی
در مراسم رونمایی از تاکسی اینترنتی شهرداری تهران شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، با تاکید بر اهمیت حملونقل شهری گفت: «حوزه حملونقل، حوزهای است که حتی لحظهای امکان توقف خدمات آن در شهر وجود ندارد. این حوزه دروازهای برای رسیدن به توسعههای اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی است و تاکسیها در این میان از جایگاه ویژهای برخوردارند.»
وی با اشاره به سهم قابل توجه تاکسیها در حملونقل شهری افزود: «در حال حاضر ۱۸ درصد از ۳۷ درصد سهم ناوگان حملونقل عمومی شهری متعلق به تاکسیهاست که نشاندهنده نقش مهم آنها در جابهجایی روزانه بیش از سه میلیون نفر در تهران است. در سالهای اخیر، تغییر ذائقه شهروندان و تمایل بهدریافت خدمات از مبدا مورد نظر خود، نیاز به، بهروزرسانی خدمات را دوچندان کرده است.»
وی افزود: «یکی از مهمترین وظایف مدیریت شهری، پاسخ بهمطالبات شهروندی است. در همین راستا، شهرداری تهران و شورایاسلامی شهر با نگاهی ویژه و اختصاص بودجههای قابلتوجه، اقدام به نوسازی ناوگان حملونقل عمومی کردهاند.»
مالکی گفت: «هوشمندسازی خدمات، از دیگر اولویتهای سازمان تاکسیرانی است. با توجه بهجمعیت ساکن و شناور تهران، بدون ایجاد یک نظام هوشمند، پاسخگویی بهنیازهای شهری امکانپذیر نیست. امروز شاهد رونمایی از پلتفرم تاکسی اینترنتی شهرداری تهران هستیم که حاصل برنامهریزی، پژوهش، تعامل با نخبگان و مشارکت رانندگان تاکسی است.»
وی تاکید کرد: «این پلتفرم صرفا یک ابزار دیجیتال نیست، بلکه نمادی از پیوند میان خدمت و فناوری است؛ ابزاری برای افزایش بهرهوری، ایجاد امنیت شغلی، کاهش کارمزدها و ارتقای جایگاه شغلی رانندگان. با اجرای این طرح، نظارت هوشمند بر عملکرد تاکسیها، شفافیت در پرداخت کرایه و ایجاد انگیزه برای فعالیت در ساعات اوج ترافیک محقق شده است.»
مدیرعامل تاکسیرانی تهران ادامه داد: «فاز اول این طرح از اسفندماه سال گذشته در خطوط تاکسیرانی اجرا شد و امروز شاهد پیوستن تاکسیهای گردشی به این سامانه هستیم. در ادامه مسیر نیز توسعه خدمات نوین مانند تاکسی بانوان، تاکسی سالمندان، تاکسی کودک، سرویس مدرسه و مدارس استثنایی در دستور کار قرار دارد.»
شفافیت، اعتماد و امنیت بیشتر در سفرهای درونشهری
محسن هرمزی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در مراسم رونمایی از پلتفرم تاکسی اینترنتی شهرداری گفت: «حملونقل شهری در سه سال گذشته با اولویتبخشی شورای ششم، جایگاه ویژهای در مدیریت شهری پیدا کرده است. همزمان با حجم بالای ترافیک و نیاز شهروندان، حرکت بهسوی راهکارهای هوشمند ضرورتی اجتنابناپذیر بوده که امروز با رونمایی از این سامانه محقق شده است.»
وی افزود: «مهمترین دلیلی که ما را به سمت راهکارهای هوشمند سوق داد، پاسخگویی به نیاز مردم برای دسترسی آسان، ایمن و مطمئن بهخدمات تاکسی بود. امروز با راهاندازی این پلتفرم، ارتباط مستقیم بین راننده و مسافر برقرار میشود که منجر بهشفافیت، اعتماد و امنیت بیشتر خواهد شد.»
هرمزی با تاکید بر تاثیر این سامانه بر ارتقای کیفیت خدمات ادامه داد: «ثبت نظرات و درخواستهای مردمی، ایجاد فضای رقابتی و امکان دسترسی آسان به تاکسی، بخشی از مزایای این سامانه است. این اقدامات منجر به بهبود خدمات دوسویه میان شهروندان و رانندگان خواهد شد.»
وی گفت: «از سوی دیگر، این پلتفرم در کاهش ترافیک نیز نقش موثری دارد. با ساماندهی سفرهای شهری، میتوان تعداد سفرها و میزان پیمایش را کاهش داد که این موضوع در کاهش آلودگی هوا و ارتقای سلامت جامعه نیز تاثیرگذار خواهد بود.»
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: «پروژهای که امروز به ثمر رسیده، بستری برای اشتغالزایی و توسعه فناوری ملی است. این سامانه تنها یک ابزار حملونقل نیست، بلکه تفکری نوین در جهت حرکت به سوی شهر هوشمند است. ابزارهای قدیمی دیگر پاسخگوی نیازهای امروز نیستند و ما نیازمند راهحلهایی مدرن و فناورانه هستیم.»
افزایش ثبات و اعتماد عمومی در شهر
در این مراسم همچنین علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفت: «در گذشته، مردم برای استفاده از خدمات تاکسی، بهشیوههای سنتی و گاه پر اختلال وابسته بودند. اما امروز با پیوستن سامانه تاکسی اینترنتی شهرداری به جریان خدمترسانی، امکان استفاده از ظرفیت کامل ناوگان تاکسیرانی با کمترین هزینه و بیشترین بهرهوری فراهم شده است. این سامانه، با رویکردی عدالتمحور، سهم دسترسی مردم بهخدمات تاکسی را افزایش داده و همزمان امنیت، شفافیت، و ثبات قیمتی را برای مسافران تضمین میکند.»
وی افزود: «در شرایطی که بیش از ۸۰ هزار راننده تاکسی در طول سال در سرما و گرما در خدمت مردم هستند، باید از تمام ظرفیتها برای حمایت از آنها بهره برد. ارائه خدمات دیجیتال، صرفا فناوری نیست، بلکه پشتیبانی از معیشت رانندگان و تضمین کیفیت خدمات برای شهروندان است.»
شهردار تهران با اشاره به اینکه خدمات ویژهای برای ارتقای آرامش و کیفیت زندگی شهروندان طراحی شده است، گفت: «هر چقدر خدمات گستردهتر و دقیقتری ارائه دهیم، ثبات و اعتماد عمومی در شهر افزایش خواهد یافت. بههمین دلیل، از امروز با چارچوبی مشخص، مسیرهای تازهای در خدمترسانی آغاز خواهد شد.»
زاکانی در پایان گفت: «امیدوارم با همت شما عزیزان، بتوانیم در سال جاری، تحولات واقعی و ملموسی را در زندگی مردم پایتخت رقم بزنیم. این مسیر، یک انتخاب نیست؛ بلکه ضرورتی برای آیندهای بهتر در شهری است که نیازمند هوشمندی، مشارکت و نوآوری است.»