میتسوبیشی از چین خارج می‌شود

اقتصاد ایران: عصر خودرو- شرکت Mitsubishi Motors Corporation اعلام کرد که به همکاری مشترک خود با شرکت Shenyang Aerospace Mit. Engine Mfg. Ltd. پایان داده است. این اقدام نشان دهنده خروج کامل این خودروساز ژاپنی از صنعت تولید خودرو چین است.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، تولید خودرو های میتسوبیشی به شکل بومی در چین و طی سال 2023 متوقف شد و بسیاری از بر این باور هستند که دلیل عقب نشینی استراتژیک این شرکت، پیشرفت سریع کمپانی های چینی و علاقه مردم این کشور به خودرو های انرژی نو است.

شرکت Shenyang Aerospace Mitsubishi در ماه آگوست سال 1997 تاسیس و یک سال بعد شروع به کار کرد. این شرکت بخش اصلی استراتژی میتسوبیشی در چین بود و تولید پیشرانه برای خودرو هایی با برند میتسوبیشی و همچنین تعداد زیادی از خودروسازان چینی را برعهده داشت.

این کمپانی در تاریخ 2 ژوئیه 2025 رسما اسم خود را به Shenyang Guoqing Power Technology Co., Ltd. تغییر داد و شرکت های Mitsubishi Motors و Mitsubishi Corporation کاملا از فهرست سهامداران آن خارج شدند.

میتسوبیشی در یک بیانیه رسمی، تحول سریع صنعت خودرو چین را دلیل اصلی خروج کمپانی ژاپنی از چین اعلام کرد.

میتسوبیشی از سال 1973 با صادرات کامیون های باری متوسط وارد چین شد. تا اوایل دهه 2000 میلادی هم 2 شرکت با سرمایه گذاری مشترک داشت که 30 درصد از پیشرانه خودرو های تولید داخل چین را تامین می‌کردند.

شرکت GAC Mitsubishi در سال 2012 و با سرمایه گذاری و همکاری کمپانی GAC چین تاسیس شد. فروش این شرکت در سال 2018 به اوج خود یعنی عدد 144 هزار دستگاه رسید که 105600 دستگاه از آنها مدل Outlander بودند. افزایش رقابت برند های چینی داخلی تولید کننده خودرو های برقی موفقیت این کمپانی را با مشکلات شدیدی مواجه کرد، به شکلی که فروش آن در سال 2022 به 33600 دستگاه سقوط کرد.

اطلاعات منتشر شده توسط کمپانی GAC نشان می‌دهند که جمع دارایی های کمپانی GAC Mitsubishi تا تاریخ 31 ماه مارس سال 2023 معادل 582 میلیون دلار و بدهی های آن برابر با 778 میلیون دلار گزارش شده بود. میتسوبیشی در ماه اکتبر سال 2023 اعلام کرد که قصد دارد تولید بومی را متوقف کرده و عملیات خود در چین را بازسازی کند. همزمان کمپانی GAC مالکیت کامل این سرمایه گذاری مشترک را در دست گرفت و اعلام کرد که کارخانه را برای تولید خودرو های برقی برند Aion در نظر گرفته است.

خروج میتسوبیشی نشان دهنده چالش های بسیار بزرگی است که خودروسازان سنتی خارجی در بازار چین که گرایش زیادی به برقی ها دارد با آن مواجه هستند. حالا برند های داخلی مثل BYD و برند خارجی Tesla که در چین تولید می‌شود بازار این کشور را در دست خود دارند، آن هم زمانی که کمپانی های سرمایه گذاری مشترک مثل GAC-FCA که حاصل همکاری کمپانی GAC چین با Fiat Chrysler هستند عملا به مرز فروپاشی رسیده‌اند.

بازار خودرو چین به میدان نبرد غول های تکنولوژی در بخش خودرو های برقی تبدیل شده، جایی که خودروسازان سنتی توان رقابت در آن را ندارند.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ