نگاهی به زشت و زیبای فصل خوش رنگ و لعاب باشگاه‌های فوتبال

اقتصاد ایران: با وجود ضعف مشهود در مستطیل سبز، فوتبال ایران از دریچه قاب روابط عمومی باشگاه‌ها زیبا بود؛ البته با وجود یک نقطه ضعف بزرگ.

- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با وجود پیشرفت کشورهای همسایه ایران در حوزه فوتبال، اُفت کیفی فنی لیگ برتر ایران سال به سال بیشتر توی ذوق می‌زند، لیگی که میانگین گل زده آن از کشورهایی چون عراق و ازبکستان نیز پایین‌تر است و بازیکنی با آمار ثبت کمتر از یک گل در هر مسابقه می‌تواند آقای گل رقابت‌ها لقب بگیرد!

اگر بخواهیم ریز به ریز تغییرات سالانه فوتبال ایران را بررسی کنیم، درمی‌یابیم که سالانه رقم قراردادها به‌جای کیفیت فنی بالا می‌رود. بازیکنی که در طول یک فصل تنها 14 مرتبه بازی کرده و فقط روی چهار گل اثرگذار بوده، قراردادی نجومی با باشگاه جدید خود می‌بندد و باشگاه مقصد نیز مشکلی با پرداخت این رقم ندارد.

پیشرفت دیگری که در فوتبال ایران نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، افزایش کیفیت خروجی روابط عمومی و رسانه‌ای باشگاه‌هاست. عمده باشگاه‌های لیگ برتری در رونمایی از بازیکنان، طرح‌های جذاب و جالب گرافیکی در معرفی فرهنگ شهر خود به کار می‌برند و همین مسئله، رقابتی سازنده میان آنها ایجاد کرده است، اتفاقی که در صفحات یا کانال باشگاه‌هایی چون ملوان انزلی و شمس آذر قزوین دیده می‌شود.

توجه به فرهنگ و اساطیر هر شهر، دیگر کار تمجیدبرانگیز روابط عمومی باشگاه‌ها به شمار می‌رود؛ به‌ویژه گل‌گهر سیرجان که در این زمینه سرآمد بوده است و بسیاری از باشگاه‌های دیگر در همین مسیر حرکت کردند. مواردی چون کمک به آزادسازی زندانیان یا پاسداشت اهدای عضو در تصویر ویژه روابط عمومی باشگاه‌ها پیش از بازی به چشم می‌خورد.

فوتبال , فوتبال ایران , باشگاه‌های فوتبال ایران ,

تصویر پروین اعتصامی، شاعر پُرآوازه و تبریزی ایران در پوستر باشگاه گل‌گهر برای دیدار با تراکتور

فوتبال , فوتبال ایران , باشگاه‌های فوتبال ایران ,

پوستر چادرملوی اردکان برای دعوت از مردم ایران در راستای کمک به آزادسازی زندانیان؛ در آستانه دیدار با تراکتور

با وجود جذاب‌تر شدن طرح‌های گرافیکی و نیز زنده نگه داشتن فرهنگ شهرها، کم‌توجهی به زبان فارسی را می‌توان نقطه ضعف اصلی روابط عمومی باشگاه‌ها دانست.

البته ممکن است اعضای خانواده بازیکنان خارجی تیم‌ها یا خبرنگاران هموطن این بازیکنان، صفحات این باشگاه‌ها را دنبال کنند و نمی‌توان به این گروه از باشگاه‌ها چندان خُرده گرفت. با این وجود می‌توان گفت که همه باشگاه‌های لیگ برتری در پوسترهای خود از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند؛ حتی برای خوشامدگویی یا تبریک تولد به بازیکن یا مربی ایرانی خود!

تیم‌های ملوان بندر انزلی، شمس آذر قزوین و آلومینیوم اراک در فصلی که گذشت، هیچ بازیکن خارجی نداشتند. با این حال هر سه باشگاه از پوسترهایی استفاده کردند که در بعضی از آنها یک کلمه فارسی نیز دیده نمی‌شد!

فوتبال , فوتبال ایران , باشگاه‌های فوتبال ایران ,

پوستر و تصویر باشگاه ملوان جهت معرفی ترکیب قوی سپید برای دیدار با آلومینیوم بدون استفاده از کلمه‌ای از زبان فارسی

فوتبال , فوتبال ایران , باشگاه‌های فوتبال ایران ,

رونمایی آلومینیوم از یک بازیکن ایرانی و آرزوی موفقیت برای یک بازیکن ایرانی دیگر با زبان انگلیسی

فوتبال , فوتبال ایران , باشگاه‌های فوتبال ایران ,

اعلام ترکیب شمس آذر برای بازی با آلومینیوم در فصل گذشته و رونمایی باشگاه قزوینی از سرمربی خود برای فصل جدید

این رویه تنها به باشگاه‌های لیگ برتری محدود نمی‌شود و طراحان تیم‌های دسته اولی نیز انگلیسی را زبان اصلی خود می‌دانند! پوستر خداحافظی باشگاه تازه لیگ یکی شده «شناورسازی قشم» و نیز پوستر باشگاه هوادار برای تبریک سرمربیگری امید روانخواه در تیم امید و همچنین معرفی اعضای کادر فنی جدید هوادار در زیر آمده است:

فوتبال , فوتبال ایران , باشگاه‌های فوتبال ایران , فوتبال , فوتبال ایران , باشگاه‌های فوتبال ایران ,

انتظار می‌رود باشگاه‌ها مانند گذشته، فرهنگ نقاط مختلف کشور را به هوادارانی که شاید آشنایی چندانی با شخصیت‌های سایر خطه‌های ایران نداشته باشند، معرفی کنند. البته مدیران روابط عمومی باشگاه‌ها باید زبان فارسی را بیشتر در پوسترهای خود به کار ببرند و استفاده از آن را «عار» یا «بی‌کلاسی» ندانند!

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ