تجربه رانندگی هایما S۵ pro
اقتصاد ایران: عصر خودرو- هایما S۵ یکی از کراساوورهای جمعوجور و مونتاژی بازار است که توسط ایران خودرو به بازار عرضه میشود.
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، ایران خودرو قرار است S5 را به زودی در نمونه پرو و با پیشرانه جدید و امکانات متفاوت به بازار عرضه کند. فرصتی دست داد تا تجربهای کوتاه از این خودرو داشته باشیم که در ادامه آن را میخوانید.
درباره S5، دومین هایما مونتاژی
هایما S5 به عنوان یک کراساوور کوچک از برند هایما در بازار شناخته میشود که اولین بار در نمایشگاه خودرو چین در سال 2014 رونمایی شد. برند هایما در ایران با نمونه S7 شناخته شد که در جایگاه کراساوور خانوادگی توانست فروش مناسبی را تجربه کند. در سال 1396 که مردم رو به خرید کراساوورهای کوچک بازار آوردند، ایران خودرو S5 را روی خط مونتاژ خراسان تولید کرد. نمونه اولیه با موتور 1500 سیسی توربو و گیربکس CVT به بازار عرضه شد و توانست فروش مناسبی را تجربه کند. در سال 1400 ایران خودرو گیربکس 6 سرعته اتوماتیک را جایگزین گیربکس قبلی کرد و پوزیشن لامپ، کالیپرهای ترمز قرمز رنگ، تغییر طرح رودریها و تغییر تریم صندلیها به چرم و پارچه را به فهرست امکانات خودرو اضافه کرد. در سال جدید و با توجه به اجباری شدن چندین استاندارد، ایران خودرو هایما S5 را به روز کرد و با پسوند پلاس قصد دارد آن را با قیمت 1 میلیارد و 698 میلیون تومان به بازار عرضه کند.
تغییرات بیرونی؛ یک رینگ تمام!
با نگاهی به نمونه S5 پرو تقریبا هیچ تفاوتی به نسبت گذشته دیده نمیشود. تنها راه تشخیص نمونه جدید رینگهای دو رنگ 17 اینچی است که انصافا به نسبت گذشته از طراحی به مراتب بهروزتری بهره میبرند. در نمای عقب هم تغییری در گرافیک چراغها و پروفیل در صندوق صورت نگرفته و تنها پسوند پرو و نماد TGDi روی در صندوق، به ما یادآور میشوند که با نمونه جدید S5 طرف هستیم.
قوای محرکه؛ پرتوان و بهروزتر از گذشته
مهمترین تغییر هایما S5 پرو در بخش پیشرانه اتفاق افتاده است. جایی که همانند گذشته از پیشرانهای با حجم موتور 1500 سیسی استفاده شده اما از سری JL4 که ساخت چانگان است. این موتور توربو که به فناوری پاشش سوخت مستقیم هم مجهز شده، 1494 سیسی حجم دارد و حداکثر توان 175 اسببخار و حداکثر گشتاور 280 نیوتنمتر را تولید میکند. پیشرانه جدید S5 به سیستم خنککاری توربو از نوع هوا به آب (Air to Water) مجهز شده که هوای خنکتر و متراکمتر را برای ترکیب با سوخت به داخل محفظه احتراق منتقل میکند.
سری اول هایما S5 که از سال 96 در کارخانه بینالود ایرانخودرو مونتاژ شد، به گیربکس CVT مجهز بود. در نمونه جدیدکه از سال 1400 عرضه شده بود، گیربکس 6 سرعته AT ساخت هیوندای پاورتک استفاده شد اما در نمونه پرو تامین کننده گیربکس 6 سرعته از هیوندای پاورتک به DAE تغییر پیدا کرده است.
امکانات ایمنی و رفاهی؛ آپشنهای تازه
هایما S5 حدودا 8 سال است که در بازار ما حضور دارد اما تغییراتی که در آن اعمال شده آنچنان چشمگیر نبود. پس ایران خودرو تصمیم گرفت تا اندکی داخل کابین این خودرو را با تغییرات کاربردی بهروزرسانی کند. سنسور نور به این خودرو اضافه شده که سبب شده تا چراغ خودرو به محض ورود به مکانهای تاریک به صورت اتوماتیک روشن شده و در صورت تشخیص روشنایی مناسب، چراغها به صورت خودکار خاموش شوند. بر روی دسته برفپاککن خودرو نوشته Auto دیده میشود که نماد سنسور باران است یعنی سنسور که بر روی شیشه جلو نصب شده به محض لمس قطرات آب یا باران میتواند برفپاککن را راهاندازی کند.
کنسول مرکزی این خودرو به واسطه حذف ترمز پارک دستی دچار تغییراتی شده و سیستم ترمزپارک برقی و اتوهلد جایگزین سیستم قدیمی شدند. دکمههای گرمکن صندلیهای جلو که قابلیت تنظیم در 3 مرحله را دارند هم به این بخش اضافه شده است. در پنل سمت چپ داشبورد دکمه فعالسازی سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (HDC) دیده میشود که نشان دهنده اضافه شدن این سیستم به هایما S5 pro است.
در کنار تجهیزات جدید که به این خودرو اضافه شدند، تمامی ویژگیهای نمونههای قبلی هم در این خودرو دیده میشوند. 6 کیسههوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو و پردهای) که وظیفه حفاظت از جان سرنشینان را دارند. سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش و سیستم کمکی حرکت در سربالایی که در کنترل بهتر خودرو اثرگذار هستند.
کراساوور جمعوجور ایران خودرو در بخش امکانات رفاهی همچنان به تجهیزاتی نظیر: سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سانروف، کروزکنترل، مالتی مدیا 7 اینچی لمسی با قابلیت میرورلینک، دوربین 360 درجه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلیهای جلو، آینه تاشو برقی، کامپیوتر سفری و رینگ 17 اینچی آلومینیومی دورنگ مجهز است که و میتواند نظر خریداران را جلب کند.
داخل کابین؛ تغییرات کاربردی
با نشستن داخل کابین هایما S5 جدید همچنان همان حس 8 سال گذشته را دریافت میکنید. متریال نیمه بالایی داشبورد که از جنس سافت تاچ هستند، دریچههای سیستم تهویه که از طراحی مشابه با محصولات هیوندای بهره میبرند و سبک شیبدار داشبورد که همگی نشان از طراحی ساده و نرمال S5 دارند. در نمونه جدید سعی شده تا با استفاده از چند مورد ارگونومی کابین اندکی اصلاح شود. به طور مثال در نمونههای قبلی از ترمز پارک دستی با اهرم بد قواره استفاده شده بود که برای خودرویی که قرار است با پسوند خودرو جدید فروخته شود، اندکی توی ذوق میزد. استفاده از ترمز پارک برقی با اتوهلد علاوه بر اینکه به راحتی راننده کمک میکنند، سبب زیبایی بصری حداقل در نگاه اول میشوند. روکش صندلیها از ترکیب چرم و مخمل بهره میبرند که با دوخت قرمز سعی شده تا این قسمت از کابین را متفاوت نشان دهند. از طرفی همچنان از دسته دنده ساده و مکانیکی استفاده میشود که با طراحی زمخت و ارتفاع نامناسب سبب شده تا تغییرات روی کنسول آنچنان به چشم نیاید.
تجربه رانندگی؛ چالاکتر از گذشته
با دکمه استارتی که در جایگاه متفاوتی از دیگر خودروهای بازار قرار گرفته، پیشرانه 1500 سیسی این کراساوور به روز شده را استارت میزنیم. به واسطه حضور نمونه قبلی این خودرو در محوطه تست، درگی بین دو خودرو برگزار شد که نتیجه آن قابل پیشبینی بود. یکی از ویژگیهای مثبت S5 پرو اضافه شدن فرمان برقی است که سبب شده تا فرمان خودرو نرمتر از گذشته باشد. در کنار این موضوع افزودن فرمان برقی سبب شده تا یک مصرفکننده از سیستم مولد قدرت خودرو کمتر شده و به همین منظور در شتابگیریها خودرو افت توان پیدا نمیکند و از طرفی مصرف سوخت خودرو هم بهینهتر از گذشته میشود.
پیشرانه جدید به واسطه اضافه شدن چندین فناوری نظیر: پاشش سوخت مستقیم و اینترکولر هوا به آب، کارایی به مراتب بهتری را از خود به نمایش میگذارد اما نکته مهم بازه حداکثر گشتاور خودرو است که از دور 1700 تا 4000 دور بر دقیقه زیر پدال گاز در اختیار راننده قرار میگیرد. بنابراین در ابتدا حرکت اندکی تاخیر توربو مشاهده میشود ولی به محض وارد شدن سیستم پرخورانی به مدار، شتابگیری آغاز شده و هرزگردی چرخها سبب میشود تا حس اسپرت به راننده منتقل شود.
در محور جلو خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده و در بخش عقب سیستم مولتیلینک نصب شده که به همراه میل موجگیر میتواند نرمی مناسب و پایداری قابل قبولی را برای این کراساوور 1445 کیلوگرمی رقم بزند. نکته مهم اما در مورد سیستم ترمز این خودرو است که بر خلاف موتور قدرتمند و شتاب خوب، آنچنان حس اطمینان را به سرنشینان نمیدهد و عملکرد نسبتا خوبی دارد.
شاید مهمترین سوالی که ذهن شما را درگیر کرده باشد، شتاب 0-100 هایما S5 pro باشد. در جواب باید گفت که بسته به ارتفاع شما از سطح دریا و کیفیت بنزین، شتابی بین 9 الی 9.5 ثانیه ثبت میکنید که نشاندهنده ارتقا فنی مناسب این خودرو به نسبت گذشته است.
با تمامی این اوصاف هرچند تغییر موتور و گیربکس میتواند برای مشتریان خوشایند باشد اما بهتر بود حداقل از ویژگیهای جدیدتری همانند : کلاستر دیجیتالی، دسته دنده با طرح شکیلتر و یا تغییر المانهای ظاهری در این خودرو استفاده میشد تا حس جدیدتری را به بیننده منتقل کند.
نویسنده : محمد کمالپور