اجرای جاده ماسوله – خلخال منوط به طرح جامع و ارزیابی دقیق است
اقتصاد ایران: فومن - در جلسهای تخصصی با حضور استاندار گیلان و مدیران استانی، مسئولان بر ضرورت توقف موقت اجرای جاده ماسوله - خلخال تا انجام ارزیابیهای دقیق زیست محیطی، ترافیکی و طراحی جامع تأکید کردند.
خبرگزاری مهر، گروه استانها: مسیر ماسوله به خلخال که از سالها پیش در مطالعات زیرساختی مطرح بوده، در هفتههای اخیر بار دیگر به صدر اخبار عمرانی شهرستان فومن بازگشته است. در حالیکه برخی آن را گشایشی مهم برای خروج ماسوله از بنبست جغرافیایی و توسعه گردشگری منطقه میدانند، شماری از ساکنان محلی و فعالان محیط زیست و اعضای مدیریت شهری نسبت به آسیبهای احتمالی به بافت تاریخی ماسوله و افزایش بیرویه ترافیک هشدار دادهاند.
دغدغه مردم: آسفالت ممکن است به ماسوله آسیب بزند
مردم و معترضان محلی با توجه به پیگیری ثبت جهانی ماسوله از طریق یونسکو، خواستار توقف پروژه تا انجام مطالعات دقیق و طراحی مسیر جایگزین شدند.
به گفته آنان، ورود آسفالت به دل ماسوله بدون مدیریت ترافیک، به بافت تاریخی و میراث فرهنگی این شهر آسیب زده و هویت آن را به خطر میاندازد.
استاندار گیلان: مسیر باید متوقف و مجدداً بررسی شود
در واکنش به این دغدغهها «هادی حقشناس» استاندار گیلان شامگاه سهشنبه در نشست بررسی پروژههای عمرانی شهرستان فومن که در محل فرمانداری و پس از بازدید از محور ماسوله ماجلان خلخال برگزار شد، گفت: توسعه راههای ارتباطی از اولویتهای اصلی استان است، اما این توسعه باید مبتنی بر طرح جامع، ملاحظات زیستمحیطی، ترافیکی و اجتماعی باشد.
وی افزود: ما مخالف توسعه نیستیم، اما عقل و منطق حکم میکند که فعلاً اجرای این مسیر از جمله آسفالتریزی متوقف شود تا دستگاههای مرتبط، همه جوانب را بررسی و طراحی بهینه را ارائه کنند.
ظرفیت بینظیر فومن در اتصال سه استان
حقشناس با اشاره به موقعیت ویژه فومن در اتصال سه استان گیلان، اردبیل و زنجان گفت: فومن با در اختیار داشتن جاذبههایی چون شهر تاریخی ماسوله، قلعه رودخان و زادگاه آیتالله بهجت (ره)، از ظرفیتهای بینظیر گردشگری و تاریخی برخوردار است که باید در مسیر توسعه حفظ شوند.
وی افزود: تجربه اتصال راهآهن رشت، محور رشت – قزوین و مسیرهای منتهی به آستارا و مازندران نشان داده است که توسعه راهها اگر با برنامهریزی باشد، موجب شکوفایی اقتصادی خواهد شد.
توقف پروژه راه روستایی تا بررسی نهایی
استاندار گیلان در ادامه از معاون عمرانی استاندار و مدیرکل راهداری خواست تا مکاتبات رسمی با مراجع ملی انجام داده و توقف موقت پروژه را در دستور کار قرار دهند.
وی تأکید کرد: ما به ضرورت ایجاد این مسیر باور داریم، اما ابتدا باید منابع طبیعی، محیط زیست، حملونقل و سایر نهادها مسیر را بهدرستی ارزیابی کنند.
اعتبار برای بازسازی ماسوله و پروژههای فومن
حقشناس با اشاره به خسارات سیلاب اخیر در ماسوله از اختصاص سه میلیارد تومان اعتبار برای دیوار سازی در بافت تاریخی این شهر خبر داد و گفت: عملیات اجرایی باید پیش از فصل بارندگی آغاز شود.
وی همچنین از اجرای طرح توسعه پارکینگ ورودی ماسوله در امتداد رودخانه با مشارکت منابع طبیعی و با پنج میلیارد تومان اعتبار خبر داد که بدون معارض میراث فرهنگی، بهزودی عملیاتی خواهد شد.
فومن نیازمند تسریع در پروژههای نیمهتمام
استاندار گیلان با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی بازسازی محور فومن به ماسوله، خواستار تخصیص پنج میلیارد تومان دیگر برای تکمیل آن شد.
وی همچنین خواستار تسریع در تکمیل میدان ورودی فومن و پل قلعه رودخان شد که مدتها است؛ معطل ماندهاند.
قاسمی: این مسیر از شهر ماسوله عبور نمیکند
«اسماعیل قاسمی»، فرماندار فومن نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طرح این مسیر سالها پیش در مسیر روستای اشکلت بررسی شده بود و مسیر جدید بدون آنکه از دل شهر ماسوله عبور کند، به ماجلان متصل میشود.
وی ادامه داد: این مسیر حدود سه کیلومتر است و ظرفیت بالایی دارد. اگر به درستی اجرا شود، میتواند شاهراهی برای فومن باشد و این منطقه را از بنبست خارج کند، بیآنکه آسیبی به بافت ماسوله وارد شود.
قاسمی تأکید کرد: ما مخالف راهسازی نیستیم، اما نفع این طرح باید به شهرستان برسد و نباید اجرای ناهماهنگ آن موجب زیان مردم یا خدشه به بافت تاریخی شود. لذا همانطور که استاندار گیلان نیز در این جلسه تأکید کردند، شرط اصلی اجرای پروژه، هماهنگی کامل دستگاههای ذیربط است.
توسعه همراه با تدبیر
در نهایت آنگونه که از جمعبندی اظهارات استاندار و مسئولان محلی برمیآید، توسعه مسیر ماسوله خلخال در دستور کار استان گیلان قرار دارد، اما شرط اجرای آن، رعایت الزامات فنی، زیستمحیطی و میراثی و جلب رضایت مردم است. راهی که میتواند هم زیرساخت فومن را تقویت کند و هم ماسوله را از تهدید ترافیکی و تخریب مصون بدارد، به شرط آنکه با عقلانیت و هماهنگی پیش برود.