آغاز فرآیند جهش تحصیلی در مدارس کردستان؛ فرصتی برای شکوفایی استعدادها
اقتصاد ایران: سنندج- فرآیند جهش تحصیلی در مدارس ابتدایی کردستان با هدف شناسایی و حمایت از دانشآموزان با استعداد آغاز شده و این طرح به دانش آموزان فرصت میدهد یک پایه تحصیلی را جهشی به پایان برسانند.
خبرگزاری مهر؛ گروه استانها: فرآیند جهش تحصیلی به عنوان راهکاری برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی دانشآموزان تیزهوش و با استعداد، با جدیت در مدارس ابتدایی استان کردستان آغاز شده است، این طرح که با هدف تسریع در روند آموزش و پرورش این دسته از دانشآموزان اجرا میشود، به آنها امکان میدهد تا با گذراندن یک پایه تحصیلی در مدت زمان کمتر، به پایههای بالاتر گام نهند.
سرپرست آموزش و پرورش استثنایی کردستان پیش از ظهر سه شنبه در گفتوگو با خبرنگاران به جزئیات مهمی از فرآیند اجرایی و ملاحظات مرتبط با آن را تشریح و اظهار کرد: فرآیند ارزیابی هوش دانشآموزان متقاضی جهش تحصیلی در مقطع ابتدایی از ۲۱ تیرماه آغاز شده و متقاضیان تا ۱۰ مردادماه فرصت دارند تا نسبت به ثبتنام اقدام کنند.
اقبال خانی افزود: این مهلت زمانی برای والدین و دانشآموزان علاقهمند، فرصتی محدود اما کافی برای تصمیمگیری و تکمیل مراحل اولیه فراهم میآورد و گام نخست برای آغاز این فرآیند، درخواست کتبی ولی دانشآموز است که به همراه کارنامه پایه فعلی و کارنامههای سالهای گذشته (با سطح پیشرفت "بسیار خوب" در تمامی دروس به جز تربیت بدنی و وضعیت تربیتی) به مدیر مدرسه ارائه میشود.
وی تصریح کرد: این پیششرط، تضمینکننده این است که تنها دانشآموزانی با پیشینه تحصیلی قوی و موفق، وارد چرخه ارزیابی جهش تحصیلی شوند.
سرپرست آموزش و پرورش استثنایی کردستان خاطرنشان کرد: پس از بررسی و اطمینان از واجد شرایط بودن دانشآموز توسط مدیر مدرسه، ثبت درخواست در سامانه سیدا انجام میشود و این فرآیند سیستمی، شفافیت و نظم را در مراحل ثبتنام تضمین میکند.
خانی اذعان کرد: در مرحله بعدی، پس از تأیید مجوز دانشآموز توسط مدیر مرکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی-تربیتی، مدیر مدرسه مجدداً وارد سامانه سیدا شده و تأییدات نهایی را برای دانشآموز متقاضی انجام میدهد و پس از تکمیل این مراحل اداری و سیستمی، والدین میتوانند با مراجعه به سامانههای sirat2.csdeo.ir یا sirat2.medu.ir نسبت به نوبتگیری برای ارزیابی فرزندان خود اقدام نمایند.
ارزیابیهای تخصصی و ضوابط جهش
وی ادامه داد: محور اصلی فرآیند جهش تحصیلی، ارزیابی دقیق و تخصصی هوش و توانمندیهای دانشآموزان است و این ارزیابیها توسط افراد مجرب و متخصص در سه پایگاه تخصصی واقع در مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی-تربیتی در شهرستانهای سنندج، دیواندره و سقز انجام میشود.
به گفته سرپرست آموزش و پرورش استثنایی کردستان، دانشآموزانی که در این ارزیابیهای هوش و بررسیهای روانشناختی موفق به کسب حد نصاب لازم شوند، صلاحیت شرکت در آزمون ارتقای پایه بالاتر را به دست خواهند آورد و این مرحله حیاتی، اطمینان میدهد که تصمیم برای جهش تحصیلی، بر پایه سنجشهای علمی و دقیق صورت میگیرد.
خانی اذعان کرد: در صورت موفقیت در ارزیابی هوش، دانشآموزان مجوز لازم را برای شرکت در آزمون تحصیلی پایه بالاتر مورد نظر در شهریور ماه جاری خواهند داشت و گذراندن موفقیتآمیز تمامی دروس در این آزمون، به منزله قبولی و جهش به پایه بالاتر خواهد بود.
سرپرست آموزش و پرورش استثنایی استان به پایههای مجاز برای جهش نیز اشاره کرد و گفت: جهش از پایههای اول به سوم، دوم به چهارم، سوم به پنجم و چهارم به ششم امکانپذیر است.
وی یادآور شد: همچنین، جهش برای بار دوم با رعایت شرایط و مشروط به رأی کمیسیون خاص (منطقه) و سایر مقررات مربوطه میسر خواهد بود، که نشاندهنده رویکرد محتاطانه و دقیق در قبال جهشهای مکرر است.
ملاحظات روانشناختی و اهمیت تصمیمگیری آگاهانه
سرپرست آموزش و پرورش استثنایی کردستان اذعان کرد: با وجود مزایای جهش تحصیلی برای دانشآموزان مستعد، ملاحظات روانشناختی و اجتماعینیز مورد توجه است و اغلب صاحبنظران تعلیم و تربیت با جهش تحصیلی بیرویه و غیرکارشناسی موافق نیستند.
خانی از والدین تقاضا کرد که با در نظر گرفتن تأثیرات ذهنی و روانی جهش تحصیلی بر رشد و پیشرفت فرزندانشان، تصمیمگیری مناسبی داشته باشند.
وی بیان کرد: جهش تحصیلی فرآیندی است که باید به صورت همهجانبه به آن نگریست و خانوادهها علاوه بر هوش و استعداد فرزندان خود، باید تواناییهای فردی، اجتماعی و روحیات آنان را نیز در نظر بگیرند و با آگاهی کامل تصمیمگیری کنند چراکه این رویکرد جامع، اهمیت تعادل بین رشد شناختی و رشد عاطفی-اجتماعی دانشآموز را برجسته میسازد.
خانی همچنین اشاره کرد: این برنامه به دانشآموزان اجازه میدهد تا با رعایت اصل مساوات در آموزش و با توجه به استعداد خود، برنامههای درسی و آموزشی را با سرعت بیشتر از معمول در سنین پایینتر طی کنند، اما این تسریع نباید به بهای آسیبهای روحی و اجتماعی تمام شود.
۱۲۷ دانش آموز ابتدایی کردستان متقاضی جهش تحصیلی
وی همچنین با اشاره اه آمار جهش تحصیلی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای ارائه شده توسط سرپرست آموزش و پرورش استثنایی استان، در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴، تعداد ۱۲۷ دانشآموز دوره ابتدایی در کردستان متقاضی جهش تحصیلی بودند که این آمار نشاندهنده وجود پتانسیل قابل توجهی از دانشآموزان مستعد در استان است که نیازمند توجه و برنامهریزیهای آموزشی متناسب هستند.
فرآیند جهش تحصیلی در مدارس ابتدایی کردستان، فرصتی ارزشمند برای دانشآموزان با استعداد است تا مسیر آموزشی خود را با سرعتی متناسب با توانمندیهایشان طی کنند.
این طرح که با ارزیابیهای دقیق هوش و روانشناختی همراه است، تلاش دارد تا با رعایت اصول علمی و روانشناختی، زمینه را برای شکوفایی هر چه بیشتر این دانشآموزان فراهم آورد.
با این حال، مسئولان ذیربط و متخصصان آموزشی بر لزوم تصمیمگیری آگاهانه و همهجانبه توسط والدین تأکید دارند تا علاوه بر پیشرفت تحصیلی، سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان نیز تضمین شود، توجه به تمامی ابعاد این فرآیند، ضامن موفقیت پایدار و رشد متوازن دانشآموزان جهشی خواهد بود.