دماوند در تنگنای ترافیک؛تأخیر در تکمیل کمربندی شمالی و نبود رمپ‌فرار

اقتصاد ایران: دماوند- تاخیر در تکمیل کمربندی شمالی و نبود رمپ های فرار از معضلات ترافیکی است، که دماوند به عنوان یکی از دروازه های اصلی تردد به شمال کشور از آن رنج می برد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ امیرماهان محمدی یکتا: دماوند به‌عنوان یکی از دروازه‌های اصلی تردد به شمال کشور با چالش‌های ترافیکی دست‌وپنجه نرم می‌کند و کمربندی شمالی دماوند، که برای کاهش بار ترافیکی شهر و بهبود دسترسی به محورهای شمالی طراحی شده، همچنان ناتمام مانده است.

سرهنگ حامد اردستانی رئیس پلیس راهور دماوند با اشاره به اهمیت این پروژه به خبرنگار مهر گفت: دماوند به دلیل موقعیت بین‌راهی و تردد بالای مسافران به شمال، با حجم ترافیک سنگینی مواجه است. تکمیل کمربندی شمالی می‌تواند این بار را کاهش دهد، اما موانع اجرایی همچنان پابرجاست.

وی افزود: در حوزه مهندسی ترافیک، مطالعاتی علمی برای این پروژه انجام شده و الگوبرداری از پروژه‌های موفقی مانند میدان عدالت در پردیس در دستور کار قرار دارد.

اردستانی تأکید کرد: ما طرح را به‌صورت کاملاً علمی پیش برده‌ایم، اما تکمیل آن به همکاری فرمانداری و تخصیص بودجه نیاز دارد.

این پروژه، که از پشت ورزشگاه تختی تا منطقه شاهد و ولیران امتداد می‌یابد، قرار بود با ایجاد دوربرگردان‌ها و خطوط کمکی، ترافیک را روان‌تر کند، با این حال، به گفته اردستانی، بخشی از زیرساخت‌ها مانند دوربرگردان‌های بلوار آیت‌الله خامنه‌ای هنوز به‌طور کامل اجرا نشده‌اند.

روشنایی محور کیلان تا ۱۵ روز آینده اجرایی می‌شود

او افزود: ما جدول‌ها را برداشتیم، اما دوربرگردان‌ها به‌طور کامل ساماندهی نشده‌اند. این کار نیاز به هماهنگی بیشتر دارد.

یکی از نگرانی‌های اصلی در محورهای دماوند، به‌ویژه در سرازیری‌های پرخطر مانند ورودی شهر گیلاوند، نبود رمپ‌های فرار است. جعفری‌فر، رئیس اداره راهداری دماوند، توضیح داد: از شش نقطه حادثه‌خیز شناسایی‌شده در محورهای شهرستان، پنج نقطه اصلاح شده و تنها محور کیلان باقی مانده است. این محور به دلیل نبود روشنایی و سرازیری تند، همچنان خطرناک است.

وی افزود: قرارداد با پیمانکار برای نصب روشنایی در ۵ کیلومتر از این محور بسته شده و ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده اجرایی خواهد شد.

با این حال، موضوع رمپ‌های فرار در سرازیری‌های پرخطر همچنان حل‌نشده باقی مانده است.

دماوند در تنگنای ترافیک؛تأخیر در تکمیل کمربندی شمالی و نبود رمپ‌فرار

جعفری‌فر گفت: در ورودی گیلاوند، به دلیل مشکلات سیستم ترمز کامیون‌ها و تریلی‌ها، حوادث متعددی رخ داده است. در سه سال اخیر یک مورد حادثه داشتیم، اما در گذشته این مشکل جدی‌تر بود.

۲۰ درصد از رمپ‌های فرار به دلیل مشکلات جانمایی باقی مانده است

برای رفع این معضل، طرحی مشارکتی بین راهداری و شهرداری تعریف شد که راهداری ۵۰ درصد و شهرداری ۳۰ درصد از کار را انجام داده‌اند، اما ۲۰ درصد باقی‌مانده به دلیل مشکلات جانمایی زمین و اختلافات اجرایی متوقف شده است.

جعفری‌فر تأکید کرد: مشکل اصلی، کمبود زمین مناسب یا مسائل حقوقی نیست، بلکه نبود هماهنگی است. اگر شورای ترافیک با حضور رئیس پلیس راه، شهردار و فرماندار تشکیل شود، می‌توانیم به نتیجه برسیم.

سرهنگ اردستانی با اشاره به تخلفات رانندگی که ایمنی محورهای دماوند را تهدید می‌کند، گفت: بیشترین تخلفات ما سرعت غیرمجاز، عدم استفاده از کمربند ایمنی و صحبت با موبایل در حین رانندگی است.

وی افزود: برای کاهش این تخلفات، تمام مأموران راهور به تبلت‌های آنلاین مجهز شده‌اند تا جریمه‌ها به‌صورت لحظه‌ای ثبت و برای رانندگان پیامک شود، این اقدام، که جایگزین قبض‌های کاغذی شده، به گفته اردستانی بازدارندگی بیشتری ایجاد کرده است.

رئیس پلیس راهور دماوند همچنین از کاهش تصادفات منجر به فوت در محورهای این شهرستان خبر داد و افزود: پارسال تا برج پنجم، پنج مورد تصادف منجر به فوت داشتیم، اما امسال به چهار مورد کاهش یافته است، این نتیجه حضور هدفمند گشت‌های پلیس و اعمال قانون تسلیمی است.

تکمیل رمپ‌های فرار و روشنایی محورها به بودجه و هماهنگی بیشتری نیاز دارد

رئیس اداره راهداری دماوند نیز به اقدامات پیشگیرانه راهداری اشاره کرد: نصب تابلوهای هشداردهنده، سرعت‌گیر و بررسی ترمز خودروها قبل از ورود به سرازیری‌ها، بخشی از اقدامات اولیه ماست. اما تکمیل رمپ‌های فرار و روشنایی محورها به بودجه و هماهنگی بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: اگر شورای ترافیک با حضور همه طرف‌ها تشکیل شود، می‌توانیم درباره جانمایی زمین، تخصیص بودجه و تقسیم وظایف تصمیم‌گیری کنیم.

دماوند در تنگنای ترافیک؛تأخیر در تکمیل کمربندی شمالی و نبود رمپ‌فرار

سرهنگ اردستانی نیز از فرمانداری دماوند خواست، با جدیت وارد عمل شود و گفت: ما کار علمی را انجام داده‌ایم، اما بدون حمایت فرماندار و تخصیص منابع، پروژه‌ها متوقف می‌ماند.

یکی از ساکنان دماوند به خبرنگار مهر گفت: هر روز که از این جاده‌ها رد می‌شویم، نگرانیم. کمربندی ناتمام و نبود رمپ‌های فرار، جان ما را به خطر می‌اندازد. امیدواریم مسئولان زودتر کاری کنند.

دماوند، به‌عنوان یکی از محورهای کلیدی تردد به شمال کشورمان، با چالش‌های ترافیکی و ایمنی دست‌وپنجه نرم می‌کند و تکمیل کمربندی شمالی و احداث رمپ‌های فرار، که می‌تواند از حوادث مرگبار جلوگیری کند، در گرو هماهنگی میان دستگاه‌های مسئول و تخصیص منابع است.

در حالی که پلیس راهور و راهداری گام‌هایی برای بهبود شرایط برداشته‌اند، تأخیرها و ناهماهنگی‌ها همچنان مانع پیشرفت هستند. آیا شورای ترافیک می‌تواند این گره را باز کند و ایمنی را به جاده‌های دماوند بازگرداند؟

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ