کریدور میانی، ستون فقرات محور جدید اوراسیا
اقتصاد ایران: همزمان با تعمیق همکاریهای راهبردی گرجستان و آذربایجان با چین، یک محور اقتصادی جدید مبتنی بر لجستیک و عملگرایی در حال شکلگیری است که «کریدور میانی» شاهرگ حیاتی آن محسوب میشود.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، گرجستان و چین در حال انجام رایزنیهایی برای بهروزرسانی توافقنامه تجارت آزاد خود هستند. اولین سند از این نوع در سال 2017 به امضا رسید و منجر به حذف تعرفههای گمرکی بر اکثر کالاها شد که نفوذ فعال محصولات گرجی به بازار چین را تسهیل کرد. در توافقنامه جدید، توسعه تجارت الکترونیک، ایجاد شرایط مساعد برای افزایش سرمایهگذاری چین و گسترش حضور محصولات گرجستان در بازار این کشور هدفگذاری شده است.
تقویت مشارکت راهبردی تفلیس و پکن
ایراکلی کوباخیدزه، نخستوزیر گرجستان، در این خصوص اظهار داشت که اهمیت همکاری اقتصادی با چین (در کنار مشارکت با اروپا و آمریکا) بر نقش مهم تفلیس به عنوان حلقه اتصال میان غرب و شرق تأکید دارد.
در همین راستا، در سال 2023 مشارکت راهبردی میان دو کشور برقرار شد و رژیم بدون ویزا نیز میان آنها اجرا میشود. حجم تجارت دوجانبه در سال 2024 با 17 درصد افزایش به نزدیک 2 میلیارد دلار رسید.
یکی از جنبههای مهم این روابط، مشارکت شرکت دولتی چینی در پروژه بندر «آناکلیا»ی گرجستان است. اجرای این پروژه به گرجستان اجازه میدهد تا جایگاه قابل توجهی در سیستم لجستیکی میان اروپا و آسیا، به ویژه از طریق «کریدور میانی» (مسیر حملونقل بینالمللی ترانس-خزر)، به دست آورد.
به گفته مدیرکل اتاق بازرگانی و صنایع گرجستان، توسعه و یکپارچهسازی بندر آناکلیا در معماری کریدور میانی، با توجه به علاقه روزافزون چین به حملونقل زمینی کالا به اروپا برای دور زدن مسیرهای سنتی دریایی، اهمیت راهبردی دارد.
حضور لجستیکی آذربایجان در قلب چین
در این زمینه، باید بر اهمیت ویژه روابط گرجستان-آذربایجان و آذربایجان-چین، به خصوص در حوزه لجستیک، تأکید کرد.
در سال 2024، اولین قطار کانتینری از شیان چین به باکو حرکت کرد و ظرف 11 روز به مقصد رسید. کمی بعد، اولین قطار صادراتی آذربایجان نیز در مسیر معکوس به حرکت درآمد. این رویداد نه تنها برای افزایش حجم تجارت در مسیر غرب به شرق، بلکه برای تعمیق روابط تجاری-اقتصادی میان شرکتکنندگان در این مسیر نیز حائز اهمیت بود.
در همان سال، کار بر روی ایجاد انجمن بینالمللی «مسیر حملونقل اوراسیا» در باکو آغاز شد که وظیفه اصلی آن، ایجاد یک شاخه اضافی برای کریدور میانی از مسیر چین، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و دریای خزر است.
این اقدامات در راستای «بیانیه مشترک برقراری مشارکت راهبردی» میان آذربایجان و چین (2024) بود که در آن پکن آمادگی خود را برای مشارکت فعال در ساخت و بهرهبرداری از کریدور میانی اعلام کرد.
در همین راستا، در تاریخ 9 ژوئیه، اولین محموله ریلی از چین از طریق قزاقستان به آذربایجان در چارچوب کریدور میانی ارسال شد. دو روز بعد، بر اساس تفاهمنامه امضا شده میان راهآهن آذربایجان (ADY) و یک شرکت چینی، نماینده راهآهن آذربایجان در بندر شیان مستقر و یک محوطه کانتینری با ظرفیت سالانه 20 هزار TEU افتتاح شد. دسترسی راهآهن آذربایجان به سیستم عملیاتی بندر شیان، بدون شک ظرفیتهای کریدور میانی را گسترش خواهد داد.
روابط برادرانه باکو و تفلیس؛ ستون فقرات کریدور
در خصوص روابط مستقیم باکو و تفلیس، دیدار روز گذشته الهام علیاف، رئیسجمهور آذربایجان با ماریام کوریویشویلی، وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، فضای تفاهم متقابل را به خوبی نشان میدهد.
رئیسجمهور آذربایجان با ارزیابی سفر این وزیر به باکو کمی پس از انتصابش به عنوان نشانهای از همکاری نزدیک، تأکید کرد که نخستوزیر گرجستان نیز اولین سفر خارجی خود پس از انتخابات پارلمانی را به آذربایجان انجام داد.
به گفته الهام علیاف، این نمونهای بارز از دوستی و برادری میان دو کشور است. طرفین همچنین بر اهمیت تعمیق همکاریها در زمینههای حملونقل، انرژی، تجارت و سرمایهگذاری در قالبهای دوجانبه و چندجانبه تأکید کردند.
انتهای پیام/