هدف آییننامه فناوریهای نوین قضایی؛ تسریع و دقت در رسیدگیها
اقتصاد ایران: معاون مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: آییننامه فناوریهای نوین با هدف تسریع و دقت در رسیدگیهای قضایی تدوین شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمد پهلوانی قومی معاون امور سامانهها و هوش قضائی مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه درباره آئیننامه اجرایی نحوه استفاده از فناوریهای نوین در فرآیندهای قضائی، اظهار کرد: ابلاغ و تصویب آئیننامه اجرایی نحوه استفاده از فناوریهای نوین در فرآیندهای قضائی که روز گذشته توسط رئیس قوه قضائیه انجام شد در واقع به منزله ورود عملی و اقدام عملیاتی قوه قضائیه به بحث هوش مصنوعی و استفاده از فناوریهای نوین در رسیدگی به دادرسیهای قضائی است که دو هدف مهم و اصلی در این اقدام دنبال میکنیم و آن این است که بتوانیم در کنار تسریع در رسیدگیها، دقت و اتقان را نیز داشته باشیم.
وی افزود: مهمترین مسئلهای که مرکز آمار را به انجام این کار مکلف کرد برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و سند تحول و تعالی قوه قضائیه بود در ماده ۱۱۳ بند الف برنامه هفتم پیشرفت قوه قضائیه مکلف شده است که انجام اموری از قبیل تعیین وقت رسیدگی، انتخاب کارشناس یا ارجاع پرونده را به صورت فناوریهای نوین و هوش مصنوعی انجام دهد و در همین بند مطرح شده است که آئین نامهای باید برای این موضوع تدوین و به تأیید و ابلاغ رئیس قوه قضائیه برسد بر همین اساس این آئین نامه در ۱۵ ماده تهیه و ابلاغ شده که بخشهای مختلفی را پوشش میدهد.
پهلوانی قومی بیان کرد: آئین نامه اجرایی نحوه استفاده از فناوریهای نوین در فرآیندهای قضائی جامع و کامل است. ابعاد مختلفی از تعریف مفاهیم پایه فناوریهای نوین، هوش مصنوعی، سامانههایی که شامل اجرای این آئین نامه میشوند پیشنهادات و فرایندهایی که میتوانند به صورت هوش مصنوعی در فرایندهای قضائی استفاده شوند حتی نحوه رسیدگی، تأیید پیشنهادات، نظارت و تمام این مسائل در این آئین نامه ذکر شده است.
معاون امور سامانهها و هوش مصنوعی مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه گفت: مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه به عنوان رکن اصلی اجرای این آئین نامه است و وظیفه دارد که سیستمهای تصمیم یار و تصمیم ساز مبتنی بر هوش مصنوعی را تهیه کند. پیشنهادات در کمیسیونهای شورای راهبردی دادرسی الکترونیک بررسی میشوند و پس از تأیید این پیشنهادات در سامانهها اجرا میشوند و از طریق آن سامانهها کاربران مختلف اعم از مقام قضائی، کاربرانی که در دفاتر خدمات هستند و سایر مردم میتوانند از این خدمات بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: به تدریج که نتایج این آئین نامه را اجرا میکنیم و سامانهها را پیاده سازی میکنیم مردم نیز میتوانند از آن بهرهمند شوند به عنوان مثال در حالت عادی انتخاب کارشناس در پروندههای قضائی به این صورت است که قاضی بر اساس اطلاعاتی که در سامانه ثبت شده کارشناس مرتبط با پرونده را انتخاب میکند، اما با اجرای این آئین نامه و استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی و هوشمندی که پیاده سازی میشود انتخاب کارشناس بر اساس ویژگیهای پرونده، ابعاد و مستندات پرونده خواهد بود و کارشناسی که متخصص و مرتبط با پرونده است و مردم رضایت از وی داشتهاند، همچنین کارشناسیهای دقیق انجام داده است و فرصت بیشتری برای رسیدگی به پرونده را دارد انتخاب میشود.
پهلوانی قومی اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه ارجاع پرونده که در حال حاضر دستی در سامانه انجام میشود (مقام قضائی معاونت ارجاع، ارجاع پرونده را انجام میدهد) ممکن است فرایند ارجاع پرونده طولانی شود و یا پرونده به شعبهای ارجاع و مشخص شود که این پرونده در شعبه دیگری سابقه داشته و ارجاع اشتباه انجام شده است و مجدداً باید بازگردد ولی در حال حاضر با ارجاع خودکار و هوشمند بر اساس الگوریتمهای هوش مصنوعی مرتبطترین شعبه برای رسیدگی به پرونده و شعبهای که فرصت لازم برای رسیدگی را دارد. همچنین شعبهای که قبلاً سوابق رسیدگی به پروندههای مشابه را داشته و دقت کافی در رسیدگی به پروندهای با این مشخصات را داشته توسط سیستم پیشنهاد و بر اساس آن ارجاع انجام میشود.