الگوسازی در بازار خودرو ایران با تانک!
اقتصاد ایران: عصر خودرو- صنعت خودروسازی ایران در سالهای اخیر با چالشهای متعددی از جمله محدودیتهای وارداتی، انحصار بازار داخلی، و تقاضای رو به رشد برای خودروهای باکیفیت مواجه بوده است. در این شرایط به همان میزان که نقاط سیاه و ضعف بازار و صنعت خودرو اشاره می کنیم باید به بازیگرانی که الگویی استاندارد و جذاب را وارد این چرخه پر ایراد می کنند نیز اشاره کنیم و عملکردشان را تشریح کنیم تا شاید مورد توجه فعالان بازار قرار بگیرد و سطح عرضه خودرو در ایران به این واسطه ارتقاء قابل توجهی پیدا کند.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، یکی از منظم ترین بازیگران بازار خودرو ایران طی سال های اخیر بدون شک شرکت شتابران با استارت قدرتمند برند TANK بوده است. لازم به ذکر است که فعالیت شتابران خودرو طی حدود 2 سال اخیر تنها محدود یک مدل تانک 300 نمی شود و این شرکت پیکاپ با کیفیت مکسوس استارH و خودرو برقی لیپموتور T03 را نیز به بازار عرضه کرده و به تازگی دومین عضو خانواده تانک در ایران یعنی 500 را نیز به نمایش گذاشته و برنامه عرضه آن را دارد اما در این مطلب مسیر شتابران را با گل سرسبد محصولاتش در آغاز فعالیت یعنی تانک 300 مرور می کنیم.
استارت شتابران خودرو
شرکت شتابران خودرو فعالیت خود را به طور رسمی در تیرماه 1402 آغاز کرد. این شرکت از همان ابتدا با هدف معرفی خودروهای باکیفیت و متمایز از برندهای معتبر جهانی، وارد بازار ایران شد. شتابران با تمرکز بر خودروهای آفرودی و شاسیبلند، به سرعت برنامهریزی برای ایجاد زیرساختهای لازم از جمله شبکه خدمات پس از فروش و نمایندگیها را آغاز کرد. این شرکت با راهاندازی شوروم مرکزی در خیابان میرداماد تهران با عنوان مرکز تجربه مشتریان به جای عبارت معمول شوروم مرکزی و توسعه نمایندگی 9 نمایندگی در استانهای تهران، البرز، مازندران،گلستان،آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان و فارس، پایهای محکم برای عرضه محصولات خود ایجاد کرده است.
معرفی تانک 300 برای بازار ایران توسط شتابران
شتابران برای اثبات تلاش برای بهسازی بازار ایران با معرفی برند های معتبر و خاص به سراغ برند معتبر TANK رفت و زمزمه های نخست ورود مدل 300 از این برند از ماه های ابتدایی سال 1403 آغاز شد.
تانک 300 یک شاسیبلند آفرودی لوکس است که توسط شرکت شتابران خودرو در ایران عرضه شده است. این خودرو با طراحی ظاهری جذاب و ترکیبی از خطوط تیز و منحنی، الهام گرفته از مدلهایی مانند جیپ رانگلر و فورد برانکو، ظاهری قدرتمند و مدرن ارائه میدهد. بدنه جعبهای با زاویه ورود 36.3 درجه و خروج 37.2 درجه، فاصله از زمین 224 میلیمتری، و شاسی نردبانی مستقل، آن را به گزینهای ایدهآل برای آفرود تبدیل کرده است. تانک 300 مجهز به پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ بنزینی با 227 اسب بخار و 387 نیوتنمتر گشتاور، گیربکس 8 سرعته اتوماتیک ZFاست. نکته دیگری که شاید در کاتالوگها چندان به آن پرداخته نشود توانایی این خودرو برای پیشروی در عمق 70 سانتیمتری آب است که در نوع خود یک امکان منحصربهفرد بهحساب میآید. در لیست مشخصات ایمنی و رفاهی این خودرو سیستم کمک ترمز ABS، EBD، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، ایربگ های راننده، سرنشین و جانبی، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی، سیستم کمکی شروع به حرکت در سربالایی، رادار پیشگیری از تصادف جلو و رادار کمکی حرکت بین خطوط، کروز کنترل تطبیقپذیر، دوربین 360 درجه، سیستم پایش فشار باد تایرها، سیستم هشدار خوابآلودگی راننده، سیستم تشخیص محدودیت سرعت و تابلو خوان، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، نمایشگر 12.3 اینچی لمسی مجهز به 9 اسپیکر، کلاستر دیجیتال، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت و سرنشین جلو در 4 جهت، ماساژور و گرمکن صندلیهای جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، شیشههای عایق صدا، کول باکس و همچنین سانروف برقی ذکرشده است. لازم به ذکر است این خودرو در آزمون ایمنی A-NCAP توانسته با کسب 5 ستاره ایمنی در زمره یکی از خودروهای ایمن در کلاس خود قرار بگیرد.
ورود اولین محموله و عرضه در سامانه یکپارچه
در مهرماه 1403، اولین محموله از تانک 300 توسط شتابران خودرو به ایران وارد شد. این شرکت با برنامهریزی دقیق، این خودرو را برای عرضه در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی آماده کرد. فروش رسمی تانک 300 از 2 آبان 1403 آغاز شد و متقاضیان تا 7 آبان فرصت داشتند با واریز 500 میلیون تومان به حساب وکالتی، برای خرید این خودرو ثبتنام کنند. قیمت پایه این خودرو در مبادی ورودی 2.5 میلیارد تومان اعلام شد، اما قیمت نهایی برای مشتریان حدود 3.5 میلیارد تومان تعیین شد. این اقدام نشاندهنده تعهد شتابران به رعایت زمانبندیهای اعلامشده و شفافیت در فرآیند فروش بود.
تحویل نخستین سری تانک 300
شتابران خودرو با پایبندی به وعدههای خود، تحویل اولین سری از تانک 300 را در آذرماه 1403 آغاز کرد. این خودروها با موعد تحویل 60 تا 90 روز کاری به مشتریان تحویل داده شدند. تحویل بهموقع این خودروها نشاندهنده مدیریت قوی شتابران در زنجیره تأمین و توزیع بود. این موضوع در مقایسه با تأخیرهای رایج در تحویل خودروهای وارداتی توسط برخی شرکتهای دیگر، یک نقطه قوت بزرگ برای شتابران محسوب میشد و در کارنامه فعالیت این شرکت خودرویی از مزیت های مهم به شمار می رود.
معرفی کیت آفرودی جدید و آغاز فعالیت واحد تیونینگ شتابران
در اسفندماه 1403، شتابران خودرو نسخه جدیدی از تانک 300 را با کیت آفرودی جذاب در شوروم مرکزی خود به نمایش گذاشت. این کیت شامل سپرهای جدید با طراحی جدید، لایت بار سقفی، کاور زاپاس هشتضلعی، و شیشه روی در موتور برای نمایش موتور بود که ظاهری آفرودی و حجیمتر به خودرو بخشید. این اقدام نه تنها به جذابیت بصری تانک 300 افزود، بلکه نشاندهنده توجه شتابران به نیازهای خاص مشتریان آفرود بود. مشتریان میتوانستند این کیتها را در زمان ثبتنام یا پس از آن سفارش دهند، که با گارانتی رسمی شرکت ارائه میشد. همزمان با نمای شاین نسخه فعالیت واحد تیونینگ شتابران نیز آغاز شد که برگ دیگری از نقاط تمایز شتابران با دیگر شرکت های فعال در حوزه خودرو و واردات بود.
کالیبراسیون خودروها با شرایط ایران
شتابران واردات یا تولید و عرضه خودروها به بازار ایران را با وسواس جدی و منطبق با شرایط جوی و جاده های ایران دنبال می کند و به همین جهت همه خودروهای عرضه شده توسط این شرکت بر اساس شرایط ایران کالیبراسیون و تحویل مشتریان می شود که نمونه آن حداقل در دیگر شرکت های وارداتی به چشم نمی خورد. شرکت شتابران طی اطلاعیه ای در مهرماه 1403 تصریح کرده : طبق اعلام واحد مهندسی شتابران خودرو، با توجه به شرایط کیفیت سوخت ، تنوع آب و هوایی و شرایط جادهای در ایران، خودروهای مکسوس استار اچ و تانک 300 تا پایان مهرماه 1403 حدود 25 هزار کیلومتر در شهرها و نواحی مختلف ایران از جمله کلیه شهرهای گرمسیر جنوبی، جادههای کوهستانی و مسیرهای صعب العبور مورد تست و بررسی قرار گرفتند.
در این راستا همکاری مناسبی با تیم فنی شرکت سازنده خودرو و آزمایشگاه شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در خصوص تطابق با عدد اکتان سوخت کشور صورت گرفته است. بدین ترتیب، تلاش شده است که با توجه به تجربیات بدست آمده از رانندگی و سوختگیری در مناطق مختلف کشور و همچنین آنالیز دادههای دریافتی از موتور، کالیبراسیون خودروها به نحوی انجام شود که خودرو در شرایط کاملا بهینه در محدوده عملکردی ایمن قرار گیرد، به طوریکه ضمن ایجاد تعادل بین بازده خروجی، سطح آلایندگی، مصرف سوخت و طول عمر موتور، یک کالیبراسیون استاندارد، با توجه به شرایط کاری خودرو ارائه شود.
انتخاب برند معتبر
بازار خودروی ایران شاهد ورود تعداد زیادی از خودروهای چینی با کیفیتهای متنوع و عمدتا نهچندان راضیکننده بوده است. بسیاری از این خودروها به دلیل کیفیت پایین، کمبود قطعات یدکی و خدمات پس از فروش ضعیف، نتوانستهاند اعتماد کامل خریداران را جلب کنند. در این میان، شتابران خودرو با یک استراتژی هوشمندانه، برند TANK را برای ورود به ایران انتخاب کرد. شرکت مادر تانک یکی از بزرگترین خودروسازان چین با سابقه صادرات به بازارهای جهانی مانند استرالیا، روسیه، و خاورمیانه است و برند TANK به طور خاص برای تولید خودروهای آفرودی باکیفیت طراحی شده است.
تانک 300 به عنوان اولین محصول این برند، با ویژگیهایی آفرودی واقعی با قیمتی رقابتی، توانسته نظر خریداران در کشورهای پیشرفتهای مانند استرالیا را جلب کند. شتابران با انتخاب این برند، به درستی به تقاضای عمومی پاسخ داد که می گفتند: «اگر قرار است خودروی چینی وارد کنیم، حداقل بهترین و معتبرترین آنها را وارد کنیم».
پاسخ به نیاز بازار آفرود ایران
بازار خودروهای آفرودی در ایران به دلیل علاقه روزافزون به فعالیتهای بیراههنوردی و سفرهای طبیعتگردی، در حال رشد است. با این حال، گزینههای موجود در بازار داخلیبعضا یا عمر زیادی را پشت سر گذاشته اند یا مختص آفرود صرف هستند و برای عبور و مرور در بزرگراه ها و استفاده روزمره شهری مناسب نیستند و یا مهم تر از همه قیمت های بسیار بالایی دارند. تانک 300 به نوعی گزینه ای تازه نفس برای رفع همه این نگرانی ها بود و از این جهت جان تازه ای به بازار خودروهای آفرودی ایران با توانمندی های بیشتر بخشید.
شبکه خدمات پس از فروش گسترده و حرفهای
یکی از نگرانیهای اصلی خریداران خودروهای وارداتی، بهویژه چینی، دسترسی به خدمات پس از فروش و قطعات یدکی است. شتابران خودرو با پیشبینی این موضوع، از همان ابتدا شبکهای گسترده مشتمل بر 9 نمایندگیها و مراکز خدمات پس از فروش در شهرهای مختلف ایران راهاندازی کرد. این شرکت همچنین اعلام کرد که محصولاتش از جمله تانک 300، با شرایط جوی و کیفیت سوخت ایران کالیبره شدهاند تا عملکرد بهینهای داشته باشند. این توجه به جزئیات، اعتماد خریداران را به شتابران و برند TANK افزایش داده است.
زمانبندی دقیق و تحویل بهموقع
یکی از نقاط قوت شتابران، تعهد به زمانبندیهای اعلامشده است. از زمزمه های عرضه تا ورود اولین محموله، عرضه در سامانه یکپارچه، و تحویل به مشتریان، شتابران نشان داد که میتواند با برنامهریزی دقیق عمل کند. این موضوع در مقایسه با برخی شرکتهای دیگر که با تأخیرهای طولانی در تحویل مواجهاند، یک مزیت رقابتی بزرگ است. تحویل بهموقع تانک 300 به مشتریان، بهویژه جانبازان، نشاندهنده احترام شتابران به تعهدات خود بود.
تأثیر فرهنگی و اقتصادی ورود برند TANK
ورود برند TANK به ایران نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر فرهنگی نیز اهمیت دارد. این برند با ارائه خودرویی که هم از نظر ظاهری جذاب است و هم قابلیتهای فنی بالایی دارد، توانسته تصور عمومی درباره خودروهای چینی را بهبود بخشد. در حالی که برخی همچنان به خودروهای چینی با دیده تردید نگاه میکنند، موفقیت تانک 300 در بازارهای جهانی و انتخاب هوشمندانه شتابران، به تدریج این دیدگاه را تغییر میدهد. همچنین، برنامه مونتاژ این خودرو در ایران میتواند به ایجاد اشتغال و کاهش قیمت نهایی منجر شود.
الگویی که شتابران با تانک ترسیم کرد
مسیر حرکت شتابران از ابتدای فعالیت تا معرفی و عرضه تانک یکی از استانداردترین و ایده آل ترین نمایش ها در بازار خودرو ایران طی سال های اخیر است که می تواند الگویی نمونه از یک شرکت خودرویی باشد. این شرکت با انتخاب برند با کیفیت و معتبر و رعایت تمامی اصول زمان بندی واردات و تحویل محصولات در کنار کالیبراسیون با شرایط سوخت و جاده ها و آب و هوای ایران و راه اندازی واحد استاندارد تیونینگ در کنار مرکز تجربه مشتریان و ... نمونه ای استاندارد از یک شرکت وارد کننده و تولیدکننده خودرو است که با این عملکرد چهره ای موفق از برند تانک را نیز در ایران به نمایش گذاشته و به نظر می رسد با این دست فرمان می تواند بهترین بستر برای عرضه محصولات برند تانک و دیگر برند های تولیدی و وارداتی در بازار ایران باشد.