افزایش فروش کامیون‌های برقی تهدیدی برای دیزلی‌ها در چین

اقتصاد ایران: عصر خودرو- کامیون‌های سنگین برقی با توجه به یارانه‌ها و عرضه سریع شارژرها، سهمشان در بازار چین را به سرعت، افزایش داده‌اند و باعث کاهش بیشتر استفاده از کامیون‌های دیزلی و افت تقاضا برای نفت از سوی بزرگترین واردکننده نفت خام جهان خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایسنا، رونق فروش کامیون‌های برقی در چین پس از رشد فروش خودروهای برقی و افزایش کامیون‌های سنگین با سوخت مایع در سال‌های اخیر، رخ داده است. این عوامل، همراه با کندی رشد اقتصادی، رشد مصرف نفت این کشور را متوقف کرده است.

طبق گزارش شرکت مشاوره «سابلیم چاینا اینفورمیشن»، پیش‌بینی می‌شود که فروش در بزرگترین بازار کامیون‌های انرژی نو در جهان، در نیمه اول سال میلادی جاری، 175 درصد نسبت به مدت مشابه سال میلادی گذشته، افزایش یافته و به 76 هزار و 100 دستگاه برسد که حدود یک چهارم فروش کامیون‌های نو است. مدل‌های برقی که هنوز هم، بیشتر برای مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شوند، بیش از 90 درصد از این رشد را به خود اختصاص داده‌اند.

این سرعت رشد، تحلیلگران را شگفت‌زده کرده است و در نتیجه، پیش‌بینی‌های آنها از تقاضا برای دیزل را کاهش داده و پیش‌بینی‌های آنها از زمان اوج تقاضای چین برای نفت چین را جلو انداخته است.

«شو لی»، تحلیلگر شرکت مشاوره «سابلیم چاینا اینفورمیشن» گفت: با توجه به رونق فروش کامیون‌های برقی، پیش‌بینی این شرکت از تقاضای چین برای دیزل را یک تا دو درصد کاهش داده است.

«یه لین»، معاون شرکت «ریستاد انرژی» که پیش از این، انتظار اوج مصرف نفت در سال 2026 را داشت، گفت: افزایش کامیون‌های سنگین برقی، چشمگیر بود و به عامل جدیدی تبدیل شده است که به احتمال زیاد در سال جاری، سرعت مصرف نفت چین را به سمت اوج، افزایش خواهد داد.

ایجاد سریع زیرساخت‌های شارژ، عمدتا از طریق کریدورهای صنعتی، زمینه‌ساز پذیرش این فناوری است، اگرچه زمان شارژ که می‌تواند تا 90 دقیقه افزایش یابد و محدودیت دسترسی به شارژر در برخی مناطق، همچنان مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

تحلیلگران و کامیون‌سازان اظهار کردند بازار پررونق کامیون‌های برقی تا حدی به دلیل برق ارزان و یارانه‌های دولتی است که در ژوئیه گذشته، تا سقف 95 هزار یوان (13 هزار و 264 دلار) برای خودروهای جدید ارائه شد.

در حالی که کامیون‌های دیزلی در ابتدا ارزان‌تر هستند، اما هزینه‌های بالاتر سوخت، آنها را پس از یک میلیون کیلومتر رانندگی گران‌تر می‌کند.

طبق گزارش شرکت مشاوره‌ای «جی ال کانسولوشن»، کامیون‌های دیزلی پس از احتساب سوخت، در هر میلیون کیلومتر، حدود 2.25 میلیون یوان (314 هزار دلار) قیمت دارند که حدود 10 درصد بیشتر از کامیون‌های سوخت مایع و 15 درصد بیشتر از کامیون‌های برقی است.

«وانگ ننگ»، تحلیلگر شرکت مشاوره «سابلیم چاینا اینفورمیشن» گفت: افزایش هزینه‌های سوخت، همچنین برخی از مزایای قیمتی کامیون‌های سوخت مایع را از بین برده و در کنار ایستگاه‌های سوخت‌گیری محدود در برخی مناطق، مانع رشد آنها شده است.

طبق گزارش رویترز، شرکت مشاوره «سابلیم چاینا اینفورمیشن» پیش‌بینی می‌کند که فروش کامیون‌های سوخت مایع در نیمه اول سال میلادی جاری، به حدود 92 هزار دستگاه برسد که 15 درصد کمتر از سال میلادی قبل است.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ