یک گوشی خاص که گربهسیاه اپل و سامسونگ در ایران شد
اقتصاد ایران: در این مقاله قرار است ضمن بررسی کمپانی نسبتا تازهتاسیس ناثینگ و مرور سری گوشیهای پرطرفدارش به وضعیت این برند تازهوارد در بازار موبایل کشورمان نگاهی بیندازیم.
برترینها- آرمان رمضانی: اگر از علاقمندان پرتعداد اخبار حوزه تکنولوژی به حساب میآیید حتما درباره یک گوشی خاص و محبوب که این روزها در کشور خودمان هم طرفدارانی پیدا کرده شنیدهاید. درباره برند تکنولوژی و تولید تلفن همراه هوشمند ناثینگ(Nothing) و گوشیهای محبوب این برند یعنی سری ناثینگ فون حرف میزنیم. گوشیهایی که با ظاهری متفاوت و رویکردی مشتریمحور حالا تقریبا در تمام نقاط دنیا عاشقانی متعصب دارد. در این مقاله قرار است ضمن بررسی این کمپانی نسبتا تازهتاسیس و مرور سری گوشیهای پرطرفدارش به وضعیت این برند تازهوارد در بازار موبایل کشورمان نگاهی بیندازیم.
چرا ناثینگ در بازار ایران قابل اعتماد است؟
در بازار ایران که برندهایی مانند سامسونگ و اپل مدتهاست که حضور دارند، گوشیهای ناثینگ، با تمام ویژگیهای منحصربهفرد خود، به راحتی اعتماد کاربران ایرانی را جلب کردهاند. این برند با طراحی شفاف و خاص خود، به طور چشمگیری از رقبای قدیمی خود متمایز است و همین عامل موجب توجه و علاقه کاربران در ایران شده است.
از آنجا که سامسونگ و اپل به عنوان غولهای بازار گوشیهای هوشمند در ایران شناخته شدهاند، بسیاری از مصرفکنندگان ترجیح میدهند که به این برندها اعتماد کنند، چرا که این برندها در زمینه کیفیت ساخت، پشتیبانی از نرمافزار، و خدمات پس از فروش سابقه طولانی دارند. اما ناثینگ با ویژگیهای جذابی مانند طراحی متفاوت، سیستم نورپردازی منحصر به فرد (Glyph Interface) و تجربه کاربری شبیه به اندروید خام، توانسته به رقابتی جدی با این برندها تبدیل شود.
در کنار این، ناثینگ بهطور مداوم در حال بهبود کیفیت سختافزار و نرمافزار خود است و به همین دلیل، کاربران ایرانی میتوانند از این گوشیها بهعنوان یک گزینه مناسب و باکیفیت برای استفاده روزمره و نیازهای تکنولوژیک خود بهره ببرند. همچنین، با توجه به قیمت رقابتیتر این محصولات نسبت به سامسونگ و اپل، بسیاری از کاربران ایرانی ترجیح میدهند تا تجربهای جدید از یک برند نوظهور داشته باشند، بدون آن که کیفیت یا عملکرد گوشی قربانی شود.
درباره کمپانی ناثینگ
ناثینگ یک کمپانی تکنولوژی واقع شده در لندن است و حتی به نسبت دیگر کمپانیهای حوزه تک عمر کوتاهی دارد. ناثینگ در سال 2020 توسط کارل پِل پایهگذاری شد و از آن روز تابحال در حال جستجوی یک هویت منحصربفرد در بازار پرهیاهوی گوشیهای هوشمند است. اگر بخواهیم هویتی برای این کمپانی تعریف کنیم اول باید به طراحی مینیمال و تا حد ممکن متفاوت محصولات و دوم به تعهد این کمپانی به شفافیت اشاره کنیم و وقتی درباره شفافیت و ناثینگ حرف میزنیم منظورمان هم شفافیت به معنی واقعی کلمه و در ظاهر گوشیها و هم شفافیت به عنوان مفهومی استعاری است.
ناثینگ تا پیش از عرضه سری ناثینگ فون(Nothing Phone) دوران کم سر و صدایی را تجربه میکرد و با عرضه این گوشیها بود که ناگهان توجه فراوانی را به خود جلب کرد. گوشیهای سری ناثینگ فون با بدنهای شفاف و سختافزاری قابل رویت، با سیستم نوتیفیکشن یا هشدار اِلایدی و آرمی که روشن میشد و البته سیستم اندروید تغییریافته خیلی سریع نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرد.کارل پل به عنوان یکی از سرمایهگذاران کمپانی وانپلاس(OnePlusشرکت چینی حوزه تکنولوژی) به خوبی از تجربههای قبلیاش در شکل دادن به کمپانی ناثینگ بهره برده و احتمالا به همین دلیل بود که در بازاری پر از رقابت و نوآوری ترجیح داده گوشیهای تلفنی با هویتی خاص عرضه کند.
هرچند محصولات این کمپانی در هندوستان و چین ساخته میشوند اما قلب کمپانی ناثینگ در لندن قرار دارد، جایی که تیمهایی پر از افراد خلاق و بازاریابهایی ماهر مشغول پیش بردن یک کسب و کار نوپا هستند.ناثینگ هرچند هنوز در بازار تکنولوژی و تلفنهای همراه یک تازهوارد به حساب میآید اما در همین زمان کم هم موفق به جذب سرمایهگذارانی خوشنام شده و هم توانسته در بین کاربران شبکههای اجتماعی یک پایگاه هواداری متعصب دست و پا کند. همین موفقیتها بوده که به تیم رهبری جرئت داده تا پا را از تولید تلفنهای همراه فراتر بگذارند و به تازگی شانس خود را در تولید و عرضه ایِرباد(Earbuds) و دیگر اکسسوریهای تلفن همراه البته با همان زیباییشناسی و فرمول ظاهری موفق گوشیها امتحان کند.
ناثینگ؛ یک بِرند، یک ایده
اگر برند ناثینگ را فقط به عنوان صاحب تلفنهای شفاف در ذهنمان ثبت کنیم به تیم رهبری و البته ایده این برند بیاحترامی کردهایم. آنچه ناثینگ را خاص میکند رویکرد کاربرمحور این برند است. این کمپانی به صورت مستمر چه از طریق آزمودن نسخههای بتا به کمک کاربران و چه روند بهروزرسانی و توسعه شفاف محصولاتش با مشتریان در ارتباط است و همین ارتباط مداوم باعث میشود ناثینگ بتواند در زیر سایه غولهایی چون اپل و سامسونگ هنوز به نفس کشیدن ادامه بدهد.
در نهایت ناثینگ را میتوانیم مانند یک خط باریک تعریف کنیم. خط باریکی میان فشن/تکنولوژی یا زیبایی صرف و محصولی با تمام کاربردهای یک گوشی تلفن همراه. رویای جاهطلبانه بنیانگذاران ناثینگ حفظ همین تعادل میان این دو مفهوم است و اگر بخواهیم با خودمان صادق باشیم ناثینگ و رهبرانش تا به امروز در حفظ این تعادل بسیار موفق عمل کردهاند، تعادلی میان استایل و جوهر.
سری ناثینگ فون
کمپانی ناثینگ فروش سری گوشیهای موفقش را با عرضه ناثینگ فون(1)(Nothing Phone (1)) در سال 2022 آغاز کرد. گوشیهایی که به خاطر طراحی جسورانه، بدنهای با بخش شفاف پشتی و البته ویژگی محبوب مشهور به Glyph Interface(نورهای اِلایدی در بدنه گوشی که با الگوهای متفاوت برای نوتیفیکیشن، زنگ یا وضعیت شارژ روشن میشد) خیلی زود طرفدارانی پروپا قرض پیدا کرد. ناثینگ فون(1) با بهره بردن از نسخهای تغییریافته از اندروید(مشهور به Near-stock Version of Android) و میانبرهای بامزه درحقیقت به کاربر تجربهای پریمیوم و درجه یک را با قیمتی همتراز گوشیهای میانرده تحویل میداد.
همین ویژگیها بود که این گوشی را به سرعت به یک کالت تبدیل کرد و در مدتی کوتاه اغلب علاقمندان حوزه تکنولوژی به ستایش طراحی اصیل و عملکرد متعادل این گوشی تلفن همراه مشغول شدند. حالا دیگر مدیران ناثینگ خوب میدانستند راه درست به چه سمتی است. اندکی بعد گوشی ناثینگ فون(2) دقیقا بر اساس فرمول موفق گوشی قبلی اما با سختافزاری قدرتمندتر(Snapdragon 8+ Gen 1 chip) به بازار عرضه شد. ناثینگ فون(2) البته حالا هم دوربین قدرتمندتری داشت و هم در زمینه ویژگی گلیف(لامپهای اِلایدی) پیشرفت کرده بود و به این ترتیب ناثینگ فون(2) در عین وفادار ماندن به اصلش توانسته بود از لحاظ عملکرد خودش را به سطح گوشیهای پرچمدار حاضر در بازار نزدیک کند.
با عرضه ناثینگ فون (2a) در سال 2024 دیگر کمپانی ناثینگ و مدیرانش به نهایت محبوبیت در میان علاقمندان به حوزه تکنولوژی رسیدند. این کمپانی با ایده دموکراتایز یا دموکراتیک کردن محصولاتش حاضر شد گوشیهای محبوب ناثینگ فون(2) را با همان ظاهر اما سختافزاری ضعیفتر برای کاربرانی با توانایی مالی کمتر به بازار عرضه کند. این گوشی در همکاری با مدیاتک(Mediatek) به بازار عرضه شد و حالا کاربرانی که عاشق ظاهر گوشیهای ناثینگ بودند اما نیازی به سختافزاری قدرتمند یا ویژگیهای عجیب و غریب گوشیهای هوشمند نداشتند یا کسانی که قادر به پرداخت هزینه ناثینگ فون(2) نبودند هم میتوانستند این گوشیهای زیبا را در دست بگیرند(قیمت ناثینگ فون(2) با رم 12 گیگ تقریبا 800 دلار است اما قیمت ناثینگ فون(2a) نهایتا به 350 دلار میرسد).