۴ خودرو متفاوت و از یاد رفته بازار

اقتصاد ایران: عصر خودرو- در بازار ایران خودروهای بسیاری تولید و وارد شدند که توانستند نظر خریداران را جلب کنند. در این میان برخی از خودروها با وجود مشخصات فنی ایده‌آل، امکانات رفاهی مناسب و طراحی شکیل، نتوانستند آن طور که باید و شاید بازیگر موفقی باشند. در ادامه به بررسی ۴ خودرو فراموش شده بازار می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو »، 1 - سوزوکی کیزاشی
سوزوکی کیزاشی را باید بدشانس‌ترین خودرو این لیست بدانیم؛ خودرویی که نام آن به معنی بشارت است، در بازار کشورمان نه‌تنها بشارت‌دهنده شروعی متفاوت نشد، خودش به سرنوشت ناخوشایندی دچار شد. خودرویی در کلاس D که اولین تجربه سوزوکی در این کلاس محسوب می‌شد و سوزوکی برای افزایش سطح رقابت در رده خودروهای سایز متوسط، کیزاشی (KIZASHI) در نمایشگاه سال 2009 آمریکای شمالی معرفی نمود.


این سدان ژاپنی در 2 مدل دنده‌ای و اتوماتیک با رنج قیمتی 66 میلیونی در ابتدا وارد کشور شد. پیشرانه 2.4 لیتری 185 اسب  بخاری، 2 مدل گیربکس CVT و 6سرعته دستی، سیستم صوتی حرفه‌ای راکفورد و سطح مطلوبی از تجهیزات رفاهی و ایمنی دیگر جای تردیدی برای موفقیت این مدل نگذاشته بود اما حضور رقبای قدری همچون تویوتا کمری و نیسان تیانا و چهره محافظه‌کار و ساده کیزاشی و ابعاد کوچک‌تر آن باعث شد تا بسیاری ترجیح دهند با این مبلغ سراغ تویوتای خوشنام بروند. توان مطلوب پیشرانه و عملکرد مطلوب هر دو مدل گیربکس که کاملا فراتر از نیازهای یک خانواده است، در کنار سطح مطلوب تجهیزات نظیر سیستم صوتی حرفه‌ای، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک دو‌کاناله، تنظیمات برقی صندلی‌ها با حافظه مستقل، سنسور نور، 7 ایربگ و سیستم‌های ABS ،‌EBD ،‌ESP و BA کاملا کیزاشی را تبدیل به گزینه‌ای مناسب و کم‌حاشیه برای خرید می‌کند، ضمن آنکه همانند سیتروئن C5 خودرویی کمیاب است که کمتر در سطح خیابان‌ها مشاهده می‌شود. هرچند افراد کمی هستند که ممکن است به جای سوناتا یا تویوتا کمری کارکرده سراغ یک کیزاشی بروند اما مسلما کیزاشی می‌تواند یک انتخاب متفاوت و مطلوب در برابر گزینه‌های تکراری که اکثر مردم به خاطر خوشنامی و عامه‌پسندی انتخاب می‌کنند، باشد.

 

2- MG3
کوچک‌ترین عضو خانواده MG در ایران، ام جی 3 است. این هاچبک بی حاشیه و کم فروغ با مدل 2014 توسط مدیاموتورز به بازار کشورمان عرضه شد. یکی از مزایای ام جی 3 پایداری مناسب آن بود که به واسطه سیستم تعلیق مناسب و اصولی آن، سواری مثال زدنی را به خریداران خود ارائه می‌‌کند.


نسل دوم MG3 که در سال 2011 معرفی شد، به موتور 4 سیلندر 1500 سی‌سی تنفس طبیعی با فناوری VVT مجهز شده که حداکثر توان 107 اسب‌بخار و 135 نیوتن‌متر گشتاور را به کمک سیستم انتقال قدرت AMT به چرخ‌‎های جلو منتقل می‌کند. طبق ادعا سازنده موتور کم حجم این هاچبک چینی – انگلیسی تنها 5.8 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف می‌کند که با توجه به باک 45 و وزن 1165 کیلوگرمی عدد کاملا مناسبی محسوب می‌شود.


کوچک‌ترین فرزند خانواده MG  در ایران در بحث امکانات به تجهیزات معقولی مجهز شده که از جمله آن‌ها می‌توان به : 6 کیسه هوا، سانروف، سیستم ترمز پیشرفته CBC، کروزکنترل، سنسور نور و باران، دی لایت، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سیستم صوتی با قابلیت بلوتوث، رینگ 15 اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت، روکش چرمی صندلی‌ها و فرمان اشاره کرد.


3- سیتروئن C5
سیتروئن C5 خودرویی بود که در ابتدای قرن بیست و یکم به عنوان جانشین زانتیا معرفی شد و در طراحی آن از سبک طراحی رابرت اوپرون، طراح اسبق سیتروئن الهام گرفته شد. در سال 2004 یک بار جراحی چهره را تجربه کرد و در نهایت در سال 2008 روی پلت‌فرم سیتروئن C6 به طور کامل باز‌طراحی شد. مدل جدید، سبک طراحی جذاب و مدرنی را ارائه داد که با چاشنی ریزه‌کاری‌های خاص طراحی و خلاقیت‌های نوین به سبک یک سیتروئن اصیل، کاملا نظرها را به خود جلب کرد. در آن مقطع مدل  2009 این خودرو در 2 تیپ 1و 2 با پیشرانه 1997 سی‌سی مشترک با پژو 407 در ایران عرضه شد.

 

متاسفانه اشتباه وارد‌کنندگان در انتخاب قوای محرکه که به هدف سادگی ارائه سرویس و تامین قطعه برای هر دو مدل C5 و 407 انجام شده بود، موجب شکست سیتروئن C5 در برابر رقبای شرقی شد. به‌رغم وجود پیشرانه‌های قدرتمندتر برای C5 که آن‌را تبدیل به رقیبی خطرناک و جدی برای امثال هیوندای و تویوتا می‌کرد، پیشرانه 2‌لیتری C5 باعث شد تا علی‌رغم تمام برتری‌هایی که نسبت به رقبا داشت و کندی ارائه خدمات برای چنین خودروی پیچیده‌ای، موجب گوشه‌گیری آن در بازار شد. اما با وجود موارد ذکر شده هنوز هم لازم نیست که اینقدر به این خودرو بدبین بمانیم. سیتروئن C5 خودرویی پیشرفته و یونیک است که ریزه‌کاری‌های طراحی آن تا مدت‌ها برایتان جذابیت خواهد داشت و هر چه بیشتر از آن استفاده کنید، بیشتر به نگهداری از آن علاقه‌مند می‌شوید.

 

ضمن اینکه به مدد گیربکس هوشمند و چابک 5 سرعته خودکار آن چندان پیشرانه 2 لیتری 143 اسب بخاری‌اش ضعیف به نظر نمی‌رسد و توان و کشش موتور کاملا برای نیازهای یک خانواده کفایت می‌کند. وجود سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک با کنترل هوشمند الکترونیکی سواری بسیار مطلوب و آرامش‌بخشی را برای سرنشینان رقم می‌زند و با تجهیزاتی همچون سیستم کمک پارک با حسگر جلو و عقب، سیستم گردش چراغ با فرمان، غربیلک فرمان با هسته مرکزی ثابت با کلیدهای کنترلی، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سیستم تشخیص حرکت در مسیر مستقیم، 9 عدد ایربگ و EBA ،‌EBD و ESP از نظر آسایش و ایمنی نیز برای سرنشینانش کمبودی نمی‌گذارد. اگر دنبال خودرویی مدرن، اروپایی و خاص و راحت هستید و علاقه‌ای هم ندارید که سر هر تقاطع خودرویی مشابه خودروی خودتان ببینید، سیتروئن C5 گزینه مناسب شماست.

 

4- دامای X7
دامای (Domy) یکی از زیرمجموعه‌های شرکت زوتی (Zotye) است که سایپا چند سال قبل محصول z300 آن را در دو نمونه فول و کم آپشن به بازار عرضه کرد. دامای X7 از نظر طراحی یک کپی تمام عیار از کانسپت فولکس‌واگن  Cross Coupe GTEاست که سبب شده تا نمای ظاهری آن به نوعی بی نقص باشد. این خودرو در سال 1397 توسط شرکت یاران خودرو اروند به صورت محدود به بازار عرضه شد. حتی قرار بود برادر کوچک‌تر X7 یعنی X5 هم پس از مدتی به بازار عرضه شود که این اتفاق میسر نشد.
دامای ایکس 7 قرار بود با دو پیشرانه 1800 و 2000 سی‌سی به بازار عرضه شود که در نهایت تنها موتور 4 سیلندر 2000 سی‌سی توربوشارژ به بازار راه پیدا کرد. موتور 4G63 میتسوبیشی که حداکر توان 190 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 250 نیوتن‌متر را به کمک گیربکس 6 سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.


از جمله نکات مثبت این چینی ناشناخته می‌توان به سطح بالای امکانات در زمان عرضه اشاره کرد. سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‎‌ای، سقف پانورامیک، سیستم وکیوم درها، دنده پشت فرمان، کروزکنترل، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه گرمکن، حافظه صندلی راننده، مالتی مدیا 10 اینچی، سیستم صوتی به همراه ساب ووفر، در صندوق برقی، سنسور نور و باران، سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله، چراغ‌های LED، رینگ 19 اینچی آلومینیومی، 6 کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور و ترمز پارک برقی با اتوهلد تنها بخشی از تجهیزات رفاهی و ایمنی این کراس‌اوور چینی است.

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ