کمپانی مشترک Stellantis و GAC در چین ورشکست شد
اقتصاد ایران: عصر خودرو- شرکت مشترک GAC Fiat Chrysler Automobiles یا به اختصار GAC-FCA فقط ۳ سال بعد از اینکه اعلام کرد از بازار چین خارج میشود، تحت فشار مشکلات مالی ورشکست شد.
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، این شرکت در تاریخ 8 ژوئیه سال جاری میلادی اعلام کرد که قادر به انجام سازماندهی دوباره خود نیست و مدیر فعلی به نمایندگی از این کمپانی درخواست ورشکستگی را به دادگاه استان Hunan چین ارائه کرد. همچنین گفته شده که این اقدام از طرف طلبکاران هم مورد حمایت قرار گرفته است.
شرکت GAC-Fiat در تاریخ 9 مارس سال 2010 به عنوان یک پروژه سرمایه گذاری مشترک 50-50 بین گروه GAC و گروه Stellantis تاسیس شد. این شرکت در آن زمان به اسم Fiat Chrysler Automobiles شناخته میشد و سرمایه گذاری کل پروژه حدود 17 میلیارد یوآن بود.
در اوایل تاسیس شرکت GAC-FCA اکثرا مدل های برند فیات مثل Viaggio ، Freemont و Bravo را تولید میکرد.
در ماه ژوئن سال 2012 کارخانه Changsha تکمیل و تولید شروع شد. اولین مدل Fiat Viaggio تولید شده به شکل بومی در همان سال وارد بازار شد و در سال اول 9.104 دستگاه فروخت. سال 2015 نقطه عطف بزرگی برای کمپانی بود چون رسما اسم خود را به GAC Fiat Chrysler Automobiles یا به اختصار GAC-FCA تغییر داد و روی تولید محصولات برند Jeep تمرکز کرد. در اکتبر همان سال اولین شاسیبلند بومی شده یعنی Jeep Cherokee وارد باز شد و به سرعت مورد توجه قرار گرفت. فروش شرکت در سال 2016 به 146.400 دستگاه رسید که افزایش سالانه معادل 270.84 درصد داشت. این رقم در سال 2017 به 205.200 دستگاه رسید که افزایش 57 درصدی نسبت به سال قبل بود و در آن زمان کمپانی GAC-FCA را به سریعترین شرکت خودروسازی مشترک در حال رشد کشور چین تبدیل کرد.
فروش شرکت بعد از سال 2018 به شدت کاهش پیدا کرد و در همان سال به 125.100 دستگاه رسید که کاهش 38.99 درصدی را نشان میداد. روند نزولی در سال 2019 ادامه پیدا کرد و تا سال 2020 فروش به 73.900 دستگاه کاهش رسید. این کمپانی در سال 2021 فقط 20.100 دستگاه خودرو فروخت.
در این میان شرکت تلاش کرد خود را نجات دهد و 2 سهامدار اصلی یعنی گروه Stellantis و گروه GAC به ترتیب در ماه اوت سال 2020 و ژوئیه سال 2021 رقم 1 و 3 میلیارد یوآن سرمایه وارد شرکت کردند که برای اجرای برنامه احیای شرکت بود. البته که این تزریق سرمایه نتوانست شرکت را از بحران مالی خارج کند.
این همکاری نهایتا در سال 2022 به دلیل وجود اختلاف های اساسی در بخش مدیریت به پایان رسید. در ژانویه همان سال هم گروه استلانتیس به شکل یکجانبه اعلام کرد که قصد دارد سهم خود را در این شرکت مشترک از 50 درصد به 75 درصد افزایش دهد اما گروه GAC بلافاصله این تصمیم را تکذیب و اعلام کرد که این اقدام بدون مجوز بوده است.
این اختلاف بر سر سهام در نهایت به پایان همکاری دو کمپانی بزرگ ختم شد. این دو کمپانی در ماه ژوئیه سال 2022 به صورت مشترک اتمام رسمی سرمایه گذاری مشترک خود را اعلام کردند.
در ماه اکتبر سال 2022 سایت رسمی استلانتیس اعلام کرد که GAC-FCA به دلیل ضرر دهی درخواست ورشکستگی داده است. از آن زمان تا به امروز برند Jeep در چین فقط به واردات محدود شده و تولید همه مدل های بومی کاملا متوقف شده است.