اولین اظهارات مدیر جدید شبکه تهران/ از ورود به سریالسازی تا احیای برندها
اقتصاد ایران: حسن ملکی سرپرست شبکه تهران اعتقاد دارد که باید بیش از پیش مطالبههای مردم تهران در این شبکه شنیده شود. برندها احیا و کودکانهها با اتفاقات بهتری روی آنتن باشند و سریالسازی هم در دستور قرار بگیرد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شبکه تهران مدتی با حفظ سمت توسط محمدباقر اعلمی که به عنوان قائممقام معاونت امور استانهای صدا و سیما انتخاب شد پیش میرفت. حتی برخی از رسانهها به دنبال انتخاب مدیر جدید شبکه آموزش، این اعتقاد را داشتند که باید تکلیف شبکه تهران هم مشخص شود.
در بحبوحه جنگ تحمیلی 12 روزه، خبری از انتصابات جدید معاون سیما مطرح شد. خبری که هم تکلیف کانال کودک و امید را مشخص میکرد و هم شبکه تهران. چرا که مضمون آن خبر این بود: « محسن برمهانی معاون سیما در احکامی جداگانه، حسن ملکی، وحید ولی و محمدحسین بخشی زاده را به ترتیب عنوان سرپرست شبکه تهران، سرپرست کانال امید و سرپرست کانال کودک منصوب کرد.
شبکه تهران که حدود یک و نیم سال است جایگاه آن از شبکه پنج تغییر کرده و از شبکه پنج به شبکه استانی تبدیل شده است پیش از این با سرپرست مدیریت می شد.»
اما در لا به لای آن اتفاقات خیلی به این انتصاب خصوصاً شبکه تهران پرداخته نشد. شبکهای که با برنامههایی از جمله «تهران 20»، «در شهر» و «در استان» به مطالبههای مردمی و ساخت کودکانههایی مثل «رنگین کمان» و سریالهای قدیمی همچون «روزگار جوانی»، «پاورچین» و «عملیات 125» اتفاقات جذاب و خاطرانگیزی را رقم میزد که در برههای این اتفاقات تبدیل به بستر پخش فیلمهای خارجی و برخی برنامههای جسته و گریخته جذابی شد.
حسن ملکی که پیش از این مسئولیت مدیریت شبکه جامجم را برعهده داشت در گفتوگویی با خبرنگار تسنیم به بخشی از اولویتها و اتفاقاتی که قرار است در شبکه تهران بیفتد اشاره کرد.
تهران به روایت شبکه تهران
* آقای ملکی! شما مدیریت در تلویزیون را به خوبی میشناسید و با فضای تهران و مأموریتهای ذاتی شبکه تهران هم آشنایی دارید. و البته میدانید جایگاه شبکه تهران در گذشته هم کجا بوده است. قرار است این شبکه تلویزیونی با مدیریت شما کدام اولویتها و اهداف را در دستور کار قرار دهد؟
تهران به عنوان پایتخت ایران و کلان شهر بزرگ که خیلی از مراکز سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در داخل آن قرار دارند که از جایگاه خاص سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برخوردار است؛ نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح بینالمللی. البته استان تهران و شهر تهران یک بعد بینالمللی بسیار گسترده و متفاوت نسبت به استانهای دیگر است.
شبکههای سراسری به خاطر پخش و توجه به مسائل ملی و بینالمللی، گاهی اوقات آن جزئیات و مسائل مربوط به استان و شهر تهران مورد غفلت قرار میگیرد. الان که شبکه پنج شده شبکه تهران و مسائل تهران را میخواهد پوشش دهد قطعاً به دنبال این خواهیم بود که مطالبات مردم تهران را به صورت مشخص مطرح کنیم و مشکلات، مسائل و نیازها را بگوییم و سپس شهرهای مختلف را معرفی کنیم.
خیلی شهرها و روستاهای زیبایی در استان تهران هست که اگر معرفی شوند هم اهالی آن شهرها و روستاها را خوشحال میکند و هم زمینه و بستری را فراهم میکند آن مناطق تبدیل به مناطق برای گردشگری و سرمایهگذاری و فعالیتهای مختلف اقتصادی بشوند، این یکی از کارهایی است که اهمیت دارد.
ضمن اینکه شهر تهران و خیلی از شهرهای اطراف استان تهران شهرهایی بودند که در مسیر تاریخ کشور ما خیلی اثرگذار بودند. رخدادهایی در آنها اتفاق افتاده که دربارهشان کمتر صحبت شده است. شاید بیشتر ما آشنا باشیم با اتفاقاتی که سال 1342 در ورامین افتاد و خیلی اتفاقات دیگری هم به وجود آمده که باید ثبت شود. دلاورمردیهایی که در چند قرن پیش و الان در انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و شهدایی که تقدیم شده خیلی مسائل دیگر را میتوان مطرح کرد.
مسائل مربوط به حاشیهنشینی، آسیبهای اجتماعی و معضلاتی که هم بر سر راه مردم شهر و استان تهران وجود دارد هم مورد توجه قرار میگیرد. اینکه چطور میتوان از مدیریت منحصر به فرد و خلاقیتهایی که ناشی از خرد جمعی و فعالیتهای دولتمردان استان تهران میشود خیلی از این مشکلات را حل کرد و سرمایه اجتماعی این استان را بالا برد و به تبع باید در این حوزه ها ورود کنیم. بحث آگاهیرسانی و بصیرتبخشی، هم بحث فرهنگسازی و هم بحث آموزش و هم بحث سرگرمی هست و هم بحث ایجاد یک فضای شاد، خاطرانگیز و پرنشاط است. به طورکلی شبکهای که بتواند در بین شبکههای دیگر مخاطبان خوب استان تهران را جذب خودش کند. به هر حال 10 میلیون جمعیت در استان تهران وجود دارد که نیاز به این ظرفیت رسانهای دارند و انشاالله بتوانیم این ظرفیت را در اختیارشان قرار دهیم.
برندهایی که احیا و ادامه پیدا میکنند
* با این نکاتی که مطرح کردید یعنی برنامههای انتقادی و مطالبهگرایانهای همچون «تهران 20» و برخی برندهای دیگر احیاء و حتی اضافه میشوند؟
اینها برنامههای برند ماست و این مسیر را با قدرت ادامه خواهیم داد. «تهران 20» برنامه مطالبهگری بوده که بسیار هم مخاطب دارد. گاهی مطالبه از سوی مردم نسبت به مسئولان مطرح میشود و گاهی اوقات مطالباتی است که تبدیل به انتقاد مردمی نشده و ضرورت دارد به عنوان مطالبه عام مطرح شود. همچنین «در شهر» و «در استان» برنامههای خوبی هستند که ادامه خواهند داشت.
موفقیت را به رخ میکشیم؛ این تهران با تهران 50 سال قبل چه فرقی کرده؟
* برنامههایی را هم در جهت روایت پیشرفت خواهید ساخت؟
طراحیهایی که در یک هفتهای که من آمدم انجام دادیم بیشتر برای اینکه نشان دهیم این تهران با تهران 50 سال قبل بسیار متفاوت است. کارهایی که انجام شده و موفقیتها را به رخ می کشیم اما ظرفیتها و کارهایی که میتوان در سالهای آینده انجام داد را هم عنوان خواهیم کرد. 50 سال پیش چه کسی فکر میکرد آنقدر تونلهای مختلف در شهر تهران باشد و همزمان خطوط مترو هم از زیر زمین رد بشود. چه کسی فکر میکرد این همه پلهای هوایی، این همه بزرگراهها و آزادراهها در شهر تهران باشد.
با تعامل سیمافیلم، سریالهای نوستالژیک تولید میشوند
* شبکه تهران فارغ از این مقطع کوتاه که همیشه در ساخت سریال و آثارهای نمایشی پیشرو بوده، به سمتِ پخش سریالها و فیلمهای خارجی رفت. در حالیکه پیش از این آثار نوستالژیکی همچون «روزگار جوانی»، «عملیات 125» و «پاورچین» را داشته که بسیار ماندگار هم شدند. آیا در حوزه تولید سریال هم ورود خواهید کرد؟
اگرچه ساختاری که الان در سازمان صداوسیما حاکم است، شبکهها گروه فیلم و سریال ندارند اما جلساتی که در یک هفته اخیر داشتیم به این تصمیم رسیدیم انشاءالله با تعامل خوبی که با مرکز سیمافیلم خواهیم داشت ایدههایی که مناسب است بخش زیادی برگرفته از آن برنامهها و سریالهای نوستالژیک و قدیمی هست از آنها تولید کنیم.
جلساتی هم در آینده نزدیک با یکسری از کارگردانان، نویسندگان و تهیهکنندگان کارهای فاخر گذشته و حال خواهیم داشت تا اینکه بنشینیم و ببینیم چه کارهایی باید ساخته شوند. در حوزه شهری، سبک زندگی، مسائل خانواده، آسیبهای اجتماعی و خیلی چیزهای دیگر میتوان کارهایی ساخت.
ساخت کارهای کودک با قدرت پیش میرود
* شبکه تهران در حوزه ساخت کارهای کودک هم سرآمد بوده و شاید یکی از کارهای مهم در این حوزه، برنامه «رنگین کمان» باشد. آیا این حوزه هم تقویت و ادامه پیدا خواهد کرد؟
حتماً. اصلاحات بسیار خوبی صورت میگیرد، تقویت خواهد شد و ادامه پیدا خواهد کرد. بعد از ایام محرم و صفر، برنامههای پرنشاطی خواهیم داشت. من معتقدم برنامههای پرنشاط خودشان محتوا هستند. محتوا فقط این نیست یک موضوع نظری را مطرح کنید که این محتواست و یک رخداد سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را مطرح کنید، وقتی بتوانیم یک فضای شادی را مطرح کنیم و خانوادهها کنار هم پرنشاط یک برنامه تلویزیونی ببینند یعنی محتوای غیرمستقیمی که ایجاد کردیم و مردم دور هم نشستند تماشایش میکنند.
انتهای پیام/