برخی ایستگاههای مترو امکان اسکان افراد در شرایط بحران را نداشتند
اقتصاد ایران: سخنگوی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران هیچگونه اطلاعرسانی درباره استفاده از پارکها و مساجد بهعنوان پناهگاه انجام نداده بود و برخی ایستگاههای مترو نیز به دلیل نداشتن شرایط و امکانات لازم، امکان اسکان افراد را نداشتند.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری مشترک عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، و علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، بعدازظهر امروز با هدف تبیین اقدامات و برنامههای قرارگاه ایران در زمینه اسکان شهروندان و بازسازی اماکن آسیبدیده در پی جنگ 12 روزه با رژیم صهیونیستی برگزار شد.
محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، با اشاره به اقدامات صورتگرفته در جریان بحران 12 روزه اخیر، بیان کرد: شهرداری تهران با هدایت شهردار و همراهی اعضای شورای شهر، در زمینه نگهداشت، خدمات شهری و مدیریت بحران، عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده و در زمان وقوع حادثه، بهطور فعال در خدمترسانی به شهروندان حضور داشته است.
وی در ادامه با اشاره به موضوع اطلاعرسانی در خصوص پناهگاهها تصریح کرد: شهرداری تهران هیچگونه اطلاعرسانی درباره استفاده از پارکها و مساجد بهعنوان پناهگاه انجام نداده بود و برخی ایستگاههای مترو نیز به دلیل نداشتن شرایط و امکانات لازم، امکان اسکان افراد را نداشتند.
محمدخانی همچنین افزود: در لایحهای که برای موضوع تابآوری شهری تهیه شد و از اواسط بحران در جلساتی که در شهرداری تهران تشکیل میشد، زیرساختهای پناهگاهی مورد بررسی قرار گرفت و این موضوع در دستور کار قرار دارد.
وی تأکید کرد: شهرداری در تلاش است تا برای آینده، آمادگی بهتری در حوزه اسکان اضطراری و تابآوری شهری ایجاد کند.
سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به ضرورت آمادهسازی زیرساختهای پناهگاهی در سطح شهر، اعلام کرد: ساخت پناهگاهها امری زمانبر است و نیازمند تصمیمگیریهای مدیریتی بلندمدت.
وی افزود: ساخت پناهگاه در یک یا دو ماه امکانپذیر نیست. در طول سالها، مدیریت شهری با محدودیت بودجه مواجه بوده و برخی مدیران ترجیح دادهاند منابع مالی را به جای پناهگاهها، صرف ساخت مدارس یا پروژههای دیگر کنند. اما باید ساخت پناهگاه بهعنوان اولویت راهبردی در دستور کار قرار گیرد.
محمدخانی همچنین با اشاره به تجربه اخیر اسکان شهروندان در ایستگاههای مترو اظهار داشت: در برخی موارد، افراد برای استفاده از پناهگاهها تا 20 دقیقه با خودرو رانندگی کردهاند تا خود را به ایستگاه مترو برسانند. این موضوع در شرایط بحرانی میتواند مشکلساز باشد. تصور اینکه در زمان بحران، همه مردم به چند پناهگاه بزرگ مراجعه کنند، خود میتواند بحرانزا بوده و تبعاتی به دنبال داشته باشد.
سخنگوی شهرداری تهران در مورد تدفین پیکرهای شهدای حادثههای اخیر نیز گفت: برخی از شهدا مطابق وصیتنامهشان به شهرهای محل تولدشان منتقل شدند و برخی دیگر توسط خانوادهها به شهرهای خود انتقال یافتند. برای سایر شهدا نیز قطعه جدیدی در بهشت زهرا (س) در نظر گرفته شده که قطعه 42 نام دارد.
در حال تکمیل ...