برنامههای تابستانی اوقات فراغت ادامه دارد/ تمرکز آموزشوپرورش بر تقویت هویت ملی دانشآموزان
اقتصاد ایران: معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش با تأکید بر استمرار فعالیتهای تربیتی در تابستان گفت: کلاسهای اوقات فراغت حتی در شرایط خاص، بهصورت حضوری یا مجازی ادامه خواهد یافت و نباید هیچ فرصتی برای تربیت دانشآموزان از دست برود.
صادق حسینزاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره برگزاری برنامههای تابستانی اوقات فراغت دانشآموزان با توجه به شرایط فعلی کشور و با تأکید بر اهمیت حفظ سلامت و امنیت آنان، اظهار داشت: با وجود شرایط خاص، تلاش داریم موضوع تربیت، رشد و بهرهمندی حداکثری از اوقات فراغت دانشآموزان را دنبال کنیم و معتقدیم یکی از بهترین فرصتهای تربیتی، تربیت در دل چالشهاست.
وی افزود: در دوران دفاع مقدس، بهترین فرزندان این ملت در بطن بحرانها تربیت شدند، کشور را برای دههها به پیش بردند و با چالشهای گوناگون مقابله کردند. امروز نیز با وجود برخی چالشها، این موقعیتها میتواند بهعنوان فرصتهایی انسانساز و تربیتی تلقی شود.
حسینزاده ملکی با بیان اینکه نباید اجازه داد فضای موجود به انفعال تربیتی منجر شود، تصریح کرد: باید از این فضا برای ارتقای تواناییهای فردی و اجتماعی دانشآموزان بهره برد. البته در این مسیر ملاحظاتی وجود دارد، به همین دلیل تفویض اختیار به استانها برای تصمیمگیری در شرایط خاص انجام شده است، چرا که شرایط هر استان با استان دیگر متفاوت است.
وی ادامه داد: در مناطقی که شرایط عادی است، برنامهها طبق روال معمول پیش میرود، اما در مناطق دارای شرایط خاص، از ظرفیت آموزش مجازی و فعالیتهای پرورشی غیرحضوری بهره میگیریم. انواعی از مدلهای فعالیت پرورشی که نیاز به تجمع گسترده دانشآموزی ندارد نیز به استانها ارائه شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تجربه دوران کرونا گفت: فراموشی جنبههای تربیتی در آن دوره، لطمات جدی به فضای تربیتی دانشآموزان وارد کرد. امروز نیز معتقدیم میتوان از فضای مجازی برای پویشها و رویدادهایی بهره گرفت که دانشآموزان در آنها نقش فعال اجتماعی ایفا کنند.
وی خاطرنشان کرد: کلاسهای اوقات فراغت باید آمادگی انتقال موقت به فضای مجازی را داشته باشند و در صورت عادی شدن شرایط، مجدداً به صورت حضوری برگزار شوند.
حسینزاده ملکی افزود: برای اوقات فراغت در خانه و در کنار خانواده نیز برنامههایی طراحی شده و مسابقات، سرگرمیهای مفید و سازنده در قالب بستههای متنوع به استانها ارائه شده است.
وی با اشاره به اهمیت کنشگری نوجوانان در شرایط بحران گفت: شرایط جنگ و تهدید برای برخی نوجوانان انگیزهساز است و میتواند تأثیر قابلتوجهی بر شکلگیری هویت ملی آنان داشته باشد. در همین راستا، الگوی «همافند» طراحی و چند دستورالعمل مرتبط با آن تهیه شده است.
حسینزاده ملکی از ارائه بستههای غیرحضوری شامل کتابها و طرحهایی چون «کتابنوش» خبر داد و گفت: این طرحها با هدف ارتقای فرهنگی و هویتی دانشآموزان طراحی شدهاند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین به برنامه «وطندار» اشاره کرد و گفت: این برنامه مجموعهای از محتوای مرتبط با هویت ملی است که توسط نوجوانان طراحی و منتشر میشود.
وی افزود: برای مشاوران، مربیان پرورشی و مدیران مدارس نیز دستورالعملهایی تدوین شده تا زمینههای کنشگری مؤثر نسبت به محیط اجتماعی مدرسه خود را فراهم کنند.
ملکی در پایان گفت: امکان ثبتنام دانشآموزان در برنامههای اوقات فراغت از طریق سامانه «نورینو» فراهم شده و علاقهمندان میتوانند از طریق سامانه my.medu.ir اقدام کنند.
انتهای پیام/