حمل بار با ناوگان مسافربری، ممنوع!
اقتصاد ایران: اتوبوسها مجاز به حمل بار تجاری نیستند و تنها باید مسافران و بار آنها را جابهجا کنند؛ اما با این وجود، امروزه برخی رانندگان برای تامین مخارج اتوبوس خود، بارهای تجاری را نیز حمل میکنند.
بر همین اساس، حمل بار تجاری توسط وسایل نقلیه عمومی حمل مسافر بهعنوان یک تخلف در نظر گرفته شده و در کلانشهرها، مراکز استانها، جادههای بین شهری و مناطق آزاد تجاری - صنعتی ۲۵۰ هزار تومان جریمه برای راننده متخلف در نظر گرفته شده است. جریمه این تخلف در سایر شهرها ۲۰۰ هزار تومان و در روستاها ۱۰۰ هزار تومان است.
حمل بار با ناوگان مسافربری، تهدیدی جدی برای امنیت حملونقل عمومی
چند روز قبل، رئیس پلیس راه راهور فراجا از توقیف یک دستگاه اتوبوس مسافربری در محور اصفهان-بندرعباس بهدلیل حمل بارهای سنگین و نامتعارف خبر داد و گفت: «شرکتهای حملونقل مسئول نظارت بر عملکرد ناوگان هستند.»
سرهنگ احمد کرمی اسد با بیان اینکه حمل بار با ناوگان مسافربری ممنوع است، اظهار داشت: «متاسفانه تغییر رویکرد برخی ناوگان مسافربری بهسمت حمل بار، تهدیدی جدی برای امنیت حملونقل عمومی محسوب میشود. وظیفه اصلی این ناوگان، جابهجایی مسافر است و انحراف از این ماموریت، خطرات غیرقابل جبرانی برای ایمنی سفرها بههمراه دارد.»
سرهنگ کرمیاسد افزود: «این اتوبوس که بخش عمدهای از صندلیها و جعبههای بغل خود را با بارهای تجاری پر کرده بود، علاوهبر تخطی از قوانین، امنیت سایر خودروهای گذری را نیز تحتتاثیر قرار داده بود. درواقع بارهای سنگین و غیرمجاز تعادل وسیلهنقلیه را مختل کرده و میتوانند موجب اختلال در عملکرد ترمز و کاهش پایداری خودرو در پیچهای جادهای شوند.»
رئیسپلیس راه راهور فراجا با اشاره به نقش شرکتهای حملونقل مسافربری گفت: «شرکتهای مسافربری وظیفه دارند ناوگان خود را از مبدا تا مقصد با دقت تحت نظارت و کنترل قرار دهند. این نظارت باید شامل بارگیری و نحوه جابهجایی مسافران باشد تا از تخلفات مشابه جلوگیری شود. در این تخلف خاص، یک شرکت مسافربری مسئولیت نظارت بر این وسیلهنقلیه را برعهده داشته و باید پاسخگوی این عملکرد باشد.»
سرهنگ کرمیاسد ادامه داد: «پلیس راه تنها میتواند بهصورت تصادفی ناوگان را بررسی کند و امکان نظارت دائم بر همه وسایلنقلیه در تمامی مسیرها وجود ندارد. بنابراین انتظار میرود شرکتهای حملونقل مسافربری با اعمال کنترلهای دقیقتر، نسبت به جلوگیری از چنین تخلفاتی اقدام کنند.»
وی همچنین بیان کرد: «این تخلف زنگ خطری برای تغییر رویه و شیوه مدیریت شرکتهای مسافربری است. ضروری است این شرکتها با پایبندی بهوظایف اصلی خود، از ارائه خدمات به وسایلنقلیهای که خارج از چارچوب قوانین عمل میکنند، خودداری کرده و با نظارت حداکثری از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند.»
سرهنگ احمد کرمیاسد در خاتمه تاکید کرد که تخلفات در حوزه حملونقل عمومی میتواند امنیت سفرها را تهدید کند و اصلاحات جدی در رویههای نظارتی شرکتهای مسافربری ضروری به نظر میرسد.
هر مسافر اتوبوس میتواند 20 تا 40 کیلو بار همراه داشته باشد
قانونگذار قوانینی را برای حمل بار با اتوبوس در نظر گرفته است که مسئولان ناوگان مسافربری باید با در نظر گرفتن شرایط و قوانین وضعشده نسبت بهحمل و انتقال بار و کالا از طریق اتوبوس اقدام کنند. مسافرانی که از اتوبوس برای سفر و حمل چمدانهای مسافرتی خود استفاده میکنند، ملزم بهرعایت قوانینی در این خصوص هستند.
هرچند که چمدانها معمولا هنگام سفر با اتوبوس وزنکشی نمیشوند، اما هر مسافر اتوبوس در سفرهای داخلی تنها مجاز بهحمل 20 کیلوگرم بار است. بار یا چمدانی که باید شکلی معمول و متعارف داشته باشد و از ارتفاع یا ابعاد بیش از اندازه برخوردار نباشد.
طبق قوانین سازمان راهداری، ظرفیت جعبه اتوبوس 600 کیلوگرم است و هر مسافر میتواند 20 کیلو بار بههمراه داشته باشد که در برخی از شرکتها این مقدار، تا 40 کیلوگرم هم مجاز است. لازم بهذکر است که بهطور معمول کلیه تعاونیها غیر از قوانین حمل بار مجاز، شرایط و قوانین خاص خود را تعیین کردهاند که ممکن است با سایر تعاونیها متفاوت باشد.
بههمین منظور بهتر است پیش از سفر با تعاونی مربوطه تماس بگیرید و از مقدار بار و وسایل و قوانین آن مطلع شوید تا هنگام سوار شدن به اتوبوس بهمشکل بر نخورید. میزان بار مجاز اتوبوس در مسافرتهای خارجی نیز تا 40 کیلوگرم است. نکته قابل توجه اینکه برای وزنهای بیشتر از 20 کیلوگرم بار باید هزینهای به شرکت مسافربری بابت اضافهبار پرداخت کنید. البته این مساله درنهایت بهتایید راننده و سیاستهای شرکت اتوبوسرانی بستگی دارد.
از طرفی یکی از مهمترین جنبههای قانونی حمل بار با اتوبوس، موضوع بیمه و جبران خسارت است. بر اساس قوانین موجود، شرکتهای حملونقل، موظف بهارائه بیمه مناسب برای بارهای حملشده هستند. این بیمهها باید تمامی خطرات احتمالی را پوشش دهند؛ از جمله خسارتهای ناشی از حوادث رانندگی، سرقت یا آسیبهای ناشی از جابهجایی نادرست بار. درصورتی که بهدلیل نقض مقررات از سوی راننده یا شرکت حملونقل، بار دچار خسارت شود، مسئولیت جبران آن برعهده شرکت حملونقل خواهد بود.