دلایل فروش بالای خودروهای برقی در ترکیه
اقتصاد ایران: افزایش سالانه ۱۲۸ درصدی فروش خودروی برقی در ترکیه، باعث شده این کشور در میان خریداران خودرو برقی در کشورهای اروپایی بر رده چهارم بایستد.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، شاید باورکردنش در وهله نخست دشوار به نظر برسد، اما واقعیت این است که این روزها، ترکیه به یکی از کشورهایی تبدیل شده که شهروندانش، به شکلی بیسابقه، از خرید خودروهای برقی استقبال میکنند.
آمارها نشان داده که ترکیه در دو سال گذشته، جهش بزرگی در فروش خودروهای برقی داشته و در ماه مه به رتبه چهارم در اروپا صعود کرد. ترکیه با افزایش سالانه 128 درصدی خود، در مسیر پشت سر گذاشتن فرانسه و ورود به جمع سه کشور برتر در ماه ژوئن است.
چنین چیزی به این معنی است که یک بازار بزرگ در ترکیه شکل گرفته تا تولیدکنندگان داخلی و خارجی، برای جذب مشتری با هم رقابت کنند.
خودروی برقی تولید ترکیه به نام توگ (Togg T10X) در حال حاضر در ترکیه از فروش نسبتاً خوبی برخوردار است و از حیث کیفیت و استانداردهای جهانی هم در سطح قابل قبولی است. اما قیمت بالای این خودرو باعث شده تا در رقابت با برندهای چینی، ژاپنی، آمریکایی و اروپایی، فروش کمتری داشته باشد.
امره اوزپینیرچی روزنامهنگار حوزه خودرو، به این اشاره کرده که ترکیه در آیندهای نزدیک، به یکی از بزرگترین بازارهای خرید خودرو برقی تبدیل خواهد شد و چینیها به دنبال آن هستند تا بیش از سایر رقبا، این بازار را در دست بگیرند.
گزارش اقتصادی روزنامه دنیا چاپ آنکارا نشان داده که تعداد خودروهای نو فروخته شده در ترکیه در ماه مه 85 هزار و 123 دستگاه بوده و از این مجموع، تعداد 17 هزار دستگاه، مدلهای کاملاً برقی (BEV) بودهاند.
در نتیجه فروش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 128.63 درصد افزایش یافته و ترکیه را پس از آلمان، بریتانیا و فرانسه به جایگاه چهارم در اروپا رسانده است.
سهم خودروهای برقی در کل فروش خودرو نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به نحوی که سهم بازار خودروهای برقی در ترکیه به 19.74 درصد رسید. این نرخ از میانگین 17.38 درصدی اتحادیه اروپا فراتر رفته است.
چقدر باید هزینه کرد؟
بررسی پایگاههای اینترنتی نمایندگیهای فروش خودرو برقی در ترکیه، نشان دهنده این است که کف قیمتها در این کشور برای خرید ارزانترین نوع خودرو از 1 میلیون لیره آغاز میشود که معادل 25 هزار دلار آمریکا است.
اگر چه پرداخت چنین پولی برای بخش قابل توجهی از شهروندان ترکیه آسان نیست، اما تسهیلات بانکی هم در دسترس است و به نظر میرسد قشر متوسط و نسل جوان ترکیه علاقه فراوانی به خرید خودروی برقی دارد. به نحوی که تعداد خودروهای برقی در یک سال 115 درصد افزایش یافته است.
بر اساس گزارش روزنامه قرار چاپ آنکارا، تنها در بازه زمانی ژانویه تا مه در ترکیه بیش از 59 هزار وسیله نقلیه برقی فروخته شد.
گفته میشود، هم مشوقهای دولتی و هم تولید داخلی در افزایش علاقه به خودروهای برقی نقش دارند و در عین حال، سرمایهگذاریهای زیرساختی برای رشد پایدار بازار از اهمیت حیاتی برخوردارند.
به همین دلیل، چند تولیدکننده مشهور جهان، در بازار فروش خودرو برقی در ترکیه در حال رقابت هستند که مشهورترین آنها عبارتند از:
خودرو آمریکایی برقی تسلا مدل Y.
خودرو سوئدی برقی ولوو مدل XC40 Recharge.
دو خودرو کرهای برقی هیوندای مدل کونا و کیا مدل e-Niro.
سه خودرو آلمانی برقی مرسدس بنز مدل EQC و بی.ام.دبلیو مدل Ix و آئودی Q8 E-Tron.
خودرو چینی برقی امجی مارول آر.
چینیها برای تسلط بیشتر بر بازار خودروهای برقی تصمیم گرفتهاند برنامه ویژهای برای سرمایه گذاری و مونتاژ در دو منطقه صنعتی در ترکیه طراحی کنند و پیش بینی شده که سرمایه گذاری آنها در خودروسازی ترکیه با احتساب هر دو بخش برقی و بنزینی، تا پایان سال 2026 میلادی از 4 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.
یکی از مهمترین حوزههای رقابتی برای فروش خودروهای برقی، بالاترین مسافتی است که خودرو مزبور با یک شارژ کامل طی میکند. در این میان، رده بندی مدلهایی که در ترکیه به فروش میرسند از حیث میزان برد با یک بار شارژ در چنین وضعیتی هستند:
مرسدس بنز EQS که 765 کیلومتر طی می کند.
بیام دبلیو آلمانی iX: یک گزینه لوکس با برد بالا در حد 701 کیلومتر.
آئودی آلمانی Q8 E-Tron: یک گزینه لوکس با برد 582 کیلومتر.
ام جی چین: گزینهای با برد طولانی 526 کیلومتر.
روزنامه خبرترک چاپ آنکارا در وصف مزایای خودروهای برقی نوشته است: «این خودروها با محیط زیست سازگار بوده و هیچ گونه آلایندگی ندارند. از این گذشته، هزینههای تعمیرات و نگهداری خودروهای برقی کمتر از خودروهای بنزینی است».
راحتی رانندگی نیز یک مزیت ویژه است و خودروهای برقی تجربه رانندگی آرام و نرمی را ارائه میدهند.
درباره مزایای مالیاتی نیز باید گفت: خودروهای برقی در ترکیه از مزایای مالیاتی مانند مالیات ویژه مصرف و مالیات بر ارزش افزوده (MVT) برخوردارند.
جادوگری به نام بنزین گرانقیمت
قیمت هر 1 لیتر بنزین در ترکیه به 50 لیره (یکصد و 10 هزار تومان) رسیده و در برخی استانها به 52 لیره نیز میرسد. در نتیجه فردی که در شبانه روز، در حوزه داخل شهری، حتی 50 کیلومتر رانندگی کند، دست کم باید 250 لیره برای هزینه سوخت پرداخت کند و علاوه بر این، میزان مالیات سالانه و هزینه تعمیرات و خرید و تعویض قطعات نیز در ترکیه بسیار بالاست.
در نتیجه فروش گرانترین بنزین جهان در ترکیه، با وجود مضرات و پیامدهای منفی فراوانی که برای اقتصاد این کشور به دنبال آورده، عملاً به دلیل و مشوقی برای استقبال از خودروهای برقی تبدیل شده است.
انتهای پیام/