پیروان واقعی امامزمان(عج) در ظاهر و باطن دیندار هستند
اقتصاد ایران: قم- استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر واقعاً خود را پیرو امام زمان (عج) میدانیم، باید هم در ظاهر و هم در باطن دیندار باشیمو تنها در این صورت است که میتوانیم در مسیر یاری حضرت قرار گیریم.
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام محمدمهدی ماندگاری صبح جمعه در مراسم «شیرخوارگان حسینی» که در آستان مقدس مسجد جمکران برگزار شد، با اشاره به رشد چشمگیر نمادهای ظاهری دین در جامعه، اظهار کرد: در شرایطی که مراسم دینی همچون راهپیمایی اربعین، جشنهای غدیر و نیمه شعبان، آئین اعتکاف و مراسم امروز شیرخوارگان در شهرهای مختلف ایران و جهان در حال گسترش است، باید مراقب بود که این جلوههای بیرونی، با رفتارهای ایمانی و اخلاقی در زندگی روزمره همراه شوند.
وی با بیان اینکه «تظاهرات»، ظاهر دین و «تعاملات»، باطن آن است، افزود: هرچند برپایی آئینهای دینی نشانه پایبندی به شعائر است، اما حقیقت دین زمانی تحقق مییابد که در رفتارهای خانوادگی، اجتماعی و حتی اخلاق فردی نیز جلوهگر شود.
این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه دیانت باید در تمام ابعاد زندگی جریان یابد، خاطرنشان کرد: تعاملات دینی به معنای اطاعت از خداوند و ولیّ خداست و محبت به پیامبر اسلام (ص) و اهلبیت (ع) بدون تبعیت از فرمانهای الهی، ادعایی بیپشتوانه است.
ماندگاری افزود: اگر واقعاً خود را پیرو امام زمان (عج) میدانیم، باید هم در ظاهر و هم در باطن دیندار باشیمو تنها در این صورت است که میتوانیم در مسیر یاری حضرت قرار گیریم.
به گفته وی، اقامه نماز، پرداخت خمس و زکات، روزه، جهاد و امر به معروف از جمله نشانههای التزام عملی به دین است.
وی با اشاره به تجربه تاریخی کوفه، تصریح کرد: یکی از مهمترین عوامل تنهایی امام حسین (ع) در کربلا، جدایی میان تظاهرات دینی و تعاملات ایمانی در میان مردم آن دوران بودو ۱۸ هزار نفر به ظاهر با امام نامهنگاری کردند، اما در عمل از یاری او سر باز زدند.
حجتالاسلام ماندگاری در پایان سه شاخص اصلی برای تحقق همزمان تظاهرات و تعاملات دینی را برشمرد و گفت: تسلیم بودن در برابر خدا و ولیّ خدا، خدمت به مردم و ابراز دشمنی با دشمنان خدا، سه نشانه مهم برای پیوند بین ظاهر و باطن دین در جامعه امروز است.