او درباره نقش رسانههای داخلی در صیانت از عقلانیت و امید در برابر روایتسازی دشمن با بیان اینکه یکی از حوزههای مهم ارتباطات و علوم ارتباطات اجتماعی، بحث ارتباطات بحران است، به سه وظیفهی کلیدی رسانهها در بحرانها (اعم از طبیعی یا غیرمترقبه) مبنی بر آگاهسازی، اطمینانبخشی و هدایت عمومی اشاره کرده و توضیح داد: آگاهسازی یعنی اینکه افکار عمومی باید ابعاد واقعی حادثه را بشناسند. اطمینانبخشی یعنی اینکه از گسترش بحران جلوگیری شود و هدایت کنش جمعی هم یعنی اینکه با انعکاس اقدامات مسئولان و ایجاد همدلی، مردم را به مشارکت و به سمتی که بتواند عملاً یک کنش جمعی همدلانه را ایجاد کند ترغیب کنند و مردم توانشان را در کم کردن لطمات و ضربات فیزیکی و معنوی که یک حادثه و بحران میتواند داشته باشد، بیاورند؛ برای همین در این زمینه شفافیت پاسخگویی، معرفی کانالهای ارتباطی و بحث انعکاس اقدامات مهم است که مردم و افکار عمومی احساس کنند که از گسترش حادثه جلوگیری میشود و فعالیت و تلاش و دست اندرکاران مربوطه را میبینند.
این کارشناس سواد رسانهای در پاسخ به این اینکه وظیفهی رسانهها در روایت حق و مقابله با تحریف چیست؟ به رسالت ذاتی رسانهها که انعکاس رویدادها بر اساس حق و حقیقت است، اشاره کرد و در عین حال گفت: در این میان، کسانی و رسانههایی هستند که جریان کژآگاهی را جلو میبرند، جریان کژآگاهی در عملیات روانی برای اثرگذاری بر روی افکار عمومی با تولید و تکثیر پیامهای نادرست و جعلی، به راه میافتد و عملاً سردرگمی در مسئولان و افکار عمومی ایجاد میکند. همچین برجستهسازی مسائل و حواشی و تبدیل فروع بر اصول از ویژگیهای رسانههایی است که کارکردشان، کارکرد عملیات روانی مبتنی بر کژآگاهی است.
این کارشناس و مدرس سواد رسانهای به نقش و عملکرد رسانهها اشاره کرد و گفت: نقطه اول تقویت سردبیری خبر و هیات تحریریه است؛ هر چقدر که سردبیری و هیات تحریریه قویتر باشند جلوی تولید و انتشار اخبار نادرست گرفته میشود.
او با تاکید بر راستیآزمایی خبر قبل از انتشار و توجه به بازخورد مردمی و پاسخ به شبهات، تمرکز بر روزنامهنگاری توسعهمحور (مطالبهگری راهحل، نه تخریب) یادآور شد: بحث فکت چکینگ و راستی آزمایی پیش از انتشار مهم است. بحث گروههایی که انعکاس مردمی و کامنتها و نظرات مردم را بخوانند و به آنها واکنش نشان بدهند، به خصوص اگر کانالهای مردمی نسبت به تحریف یا صحت یک محتوا تشکیک میکنند و نهایتاً در این زمینه خود ماموریت و رسالت رسانه در نوع ژورنالیسم توسعه و پیشرفت است که ما چند نوع ژورنالیسم اعتقاد داریم؛ یکی ژورنالیسم مبتنی بر مسئولیت اجتماعی، یکی ژورنالیسم مبتنی بر توسعه و پیشرفت که کمک میکند به کشورها در اینکه معضلات مشکلاتی که میبینند همدلانه اعلام کنند و مطالبه راهکار و راه حل کنند.
لسانی در پایان پاسخ به اهمیت روایتگری حقیقتمحور در جنگ روایتها با بیان اینکه امروز از عصر خبر عبور کردهایم و وارد عصر روایت شدهایم، گفت: اصولاً در نسل جدید کنشگری رسانه، کنشگری رسانهای شبکههای اجتماعی را داریم که روایت محور هست. استارت دوره عبور از خبر به روایت، تقریباً ۱۰ سال پیش خورده و به تدریج عقاید و نظرات شخصی پررنگ میشود و خبر دیگر آن بیطرفی خودش را کمتر دارد و هرچه بیشتر به سمت روایت میرود، شخصیسازی میشود، درگیر احساسات میشود و برجستهنمایی در یک خبر اتفاق میافتد که این را ما یک روایت میدانیم. روایت واگویه یک اتفاق هست و از اسلوب فرمال و رسمی خودش در خبر فاصله گرفته و بار عاطفی و بار روانی شدیدی روایت پیدا میکند، بنابراین اینکه میگوییم روایتگری بر پایه حقیقت باید باش، به این دلیل است که سعی کنیم اصول و ارزشها را در محور قرار بدهیم؛ این اصولاً ارزشها میتواند، هم اصولاً ارزشهای ملی باشد، هم شامل اصولاً ارزشهای اخلاقی باشد.
لسانی در پایان خطاب به رسانهها گفت: در حوزه روایتی که داریم، هر روایت، حتی با زاویهی دید متفاوت، نباید نسبت به حق و حقیقت زاویه داشته باشد و باعث کتمان و عدم پوشش برخی جنبههای خبر شود./ایسنا
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه