به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر بهزاد ولیزاده با بیان اینکه بستهبندی متنوع و جذاب محصولات دخانی از ترفندهای شرکتهای دخانیاتی است، افزود: شرکتهای دخانی از طراحی بسته برای تبلیغ محصول خود استفاده میکنند و مردم را با طراحی بستهها برای مصرف تشویق میکنند. صنعت دخانیات بسیار پرسود است و برای جذب مشتری بیشتر در زمینههایی مانند بازاریابی، ذائقهسنجی و طراحی بستهبندی هزینه صرف میکند.
ولیزاده با بیان اینکه ترفندهای شرکتهای دخانیاتی در گذر زمان تغییر کرده، خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت کشورها در برخی بازههای زمانی در حوزه کنترل دخانیات موفق عمل کردهاند اما موفقیتها و رویکردهای کنترل مصرف دخانیات در کشورهای مختلف به دلیل ترفندهای شرکت دخانیاتی مانند ظهور محصولات نوپدید الکترونیکی تحت تاثیر قرار گرفت. سیگارهای الکترونیکی به سرعت در میان جوانان طرفدار پیدا کرد و این گروه سنی را جذب کرده است.
درخواست ممنوعیت فروش و تولید محصولات نوپدید الکترونیکی از سال ۸۷
وی با بیان اینکه کشورهای جهان در حال تدوین قوانین سختگیرانه در حوزه کنترل مصرف سیگارهای الکترونیکی هستند، گفت: اقدامات ارزشمندی در زمینه کنترل مصرف محصولات دخانی نوپدید و الکترونیکی در کشور صورت گرفته است. ممنوعیت ورود، تولید و فروش محصولات دخانی نوپدید الکترونیکی در سال ۱۳۸۷ از سوی وزیر «بهداشت» به وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت درخواست شد، چرا که آن زمان نسبت به تاثیر سیگارهای الکترونیک بر افزایش مصرف محصولات دخانی آگاه بودیم.
او اظهار کرد: همچنین براساس ضوابط تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، محصولات دخانی نوپدید به عنوان محصولات تبلیغی درنظر گرفتهشدهاند و بنابراین خرید، فروش، حمل و نگهداری این محصولات ممنوع است و به تصویب هیات وزیران رسیده است. براساس قانون، سیگارهای الکترونیکی به عنوان کالای قاچاق درنظر گرفته میشوند و به صورت غیرقانونی خرید و فروش میشوند. هنگامی که یک کالا به عنوان کالای قاچاق درنظر گرفته میشود، چگونه وارد چرخه عرضه و تقاضای کشور میشود؟