چرا کاوازاکی نینجا «ZX-25R» یک غول پلاک ملی است؟
اقتصاد ایران: کاوازاکی، برند خوشنام و پرآوازه ژاپنیها در دنیای پرهیجان موتورسیکلت است. این کمپانی صاحبسبک، سریعترین و قویترین اسپرتبایک یا بهعبارت بهتر سوپربایک جهان را در تملک خود دارد. کاوازاکی اولین کمپانی سازنده موتورسیکلت در جهان بهشمار میرود که از سیستم پرخوران سوپرشارژ در قلب تپنده دوچرخها بهره گرفت. کارنامه درخشان کاوازاکی سبب شده است بتواند در کلاس 250 سیسیها که یکی از کمحجمترین کلاسهای پرطرفدار جهان است.
نگاهی به ویژگیهای نینجا ZX-25R
کاوازاکی بهمنظور ایجاد تحولات گسترده در کلاس 250 سیسیها ZX-25R را تولید کرد. در حقیقت این مدل، بالاترین قدرت و گشتاور نینجا 250 سیسی را ارائه میدهد. این اسپرتبایک در اندونزی و تایلند بهعنوان جانشین نینجا ZX-2R و ZXR250 (که بین سالهای 1988تا 2004 میلادی تولید میشد) معرفی شد.
بر این اساس نینجا ZX-25R برای نخستینبار در موتورشوی توکیو سال 2019 میلادی بهنمایش درآمد و سپس در 10 جولای سال 2020 در بازار آسیا بهدست مشتریان رسید. اولین محصول 4 سیلندر کمحجم کاوازاکی، نینجا ZX-25R است.
طراحی جذاب و هیجانانگیز
نینجا ZX-25R از زبان جدید طراحی کاوازاکی بهره گرفته و استایلی عضلانی و جذاب دارد. این اسپرتبایک جذاب ژاپنی در رنگهای متعددی به بازار آمده که رنگ LIME GREEN یا سبز خاص آن بسیار محبوب و خاص است.
در اولین نگاه ZX-25R ما را بهیاد همان نینجا 250 میاندازد؛چراکه همان حجم اغراقشده روی باک بههمراه فلاپهای الحاقی روی بدنه و زاویه خاص محل نشیمنگاه نیز در این اسپرتبایک مشاهده میشود. در حقیقت کمپانی کاوازاکی از سال 2017 به بعد سری نینجا 250 را با تغییرات اساسی در ظاهر و البته بخش فنی روانه بازار کرد.
ناگفته نماند که نینجا ZX-25R که نسخه قوی و پرفورمنسی از نینجا 250 است، از همان زبان جدید طراحی کاوازاکی بهره میگیرد. زبان جدید طراحی کاوازاکی مبتنی بر استفاده از احجام اغراقآمیز و چراغهای کشیده است.
طراحان کاوازاکی با طراحی انحنای بیشتر در پوزه، فلاپهای دوتکه الحاقی بدنه، باک حجیم و زاویه بیشتر محل نشیمنگاه موفق شدهاند تا یک موتورسیکلت به تمام معنا اسپرت را بهتولید برسانند.
کاهش ارتفاع در بخش جلویی، انحنای بیشتر و چراغهای دوزنقهایشکل کشیده در جلوترین بخش پوزه و تعبیه یک ورودی هوای مثلثیشکل در بالای دو چراغ جلو، چهرهای کاملا تهاجمی ایجاد کرده است.
میتوان گفت این طراحی، مشابه یک جنگجوی نینجا با لباس خاص است. در نمای عقب نیز چراغ مثلثشکل نامنظم با LED های درون آن و فلاپهای حجیم، حس هیجان بیشتری به این اسپرتبایک میبخشد.
طراحی ورودی هوا درون پوزه جلو و فلاپهای تیز عقب بههمراه اسپلیترهای تیز در زیر موتور و انحنای پوزه جلو، سبب شده است ضریب درگ این موتورسیکلت به 0.28 برسد که این عدد در طراحی یک موتورسیکلت بینظیر است. همچنین طراحان کاوازاکی اگزوزی کوچک و حرفهای برای ZX-25R در نظر گرفتهاند.
این موتورسیکلت برخلاف نسخههای نینجا 250 از یک اگزوز کوچک ریس برخوردار است تا چاشنی اسپرت بودن این موتورسیکلت بیشتر شده و آن را خاص و متمایز نسبت به نینجای 250 جلوه دهد.
راحتی و ارگونومی بالا
با قرارگیری در پشت فرمان این اسپرتبایک 4 سیلندر 250 سیسی، نخستین ویژگی که جلبتوجه میکند، ارگونومی و راحتی بالای این اسپرتبایک است. با توجه بهطراحی اسپرت بدنه، این سطح ارگونومی و راحتی بالا تحسینبرانگیز است. در طراحی اسپرتبایک، زاویه قرارگیری راکب نسبت بهفرمان باید طوری باشد که رانندگی بلندمدت راکب را خسته نکند.
از این رو طراحان کاوازاکی وضعیت قرارگیری بدن راکب نسبت بهفرمان را در زاویه 24.2 درجه قرار دادهاند؛ بهطوری که برای قرارگیری در پشت فرمان نینجا ZX-25R بهراحتی میتوان روی زین (نشیمنگاه) این اسپرتبایک مستقر شد و با کمترین دردسر میتوان این اسپرتبایک را بهحرکت در آورد.
4 سیلندر در 250 سیسی!
آنچه کمپانی کاوازاکی به آن میبالد، قلب تپنده این اسپرتبایک است. بر این اساس آنچه زیر چهره جسورانه ZX-25R جا خوش کرده است، یک پیشرانه 4 سیلندر خطی بهحجم 249.8 سیسی اتمسفریک است. این قوای محرکه مبتنی بر آب-هوا خنک بوده و دارای یک رادیاتور نسبتا بزرگ در جلو این اسپرتبایک ژاپنی است.
باتوجه بهکاهش ابعاد اتاق احتراق و رسیدن بهنسبت تراکم 11.5 به یک، طراحی 4 سوپاپ به ازای هر سیلندر (درمجموع قرارگیری 16 سوپاپ روی دو میل بادامک) DOHC، نسبت قطر پیستون 50 میلیمتری در کورس پیستون 31.8میلیمتری، سیستم هوشمند جرقهزنی با کوئلهای مجزا و سیستم پاشش سوخت انژکتوری EFI روی دریچهگاز این پیشرانه میتواند حداکثر 43.5 اسببخار قدرت را در 15 هزار و 500 آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر 21.2 نیوتونمتر گشتاور را در 13 هزار آرپیام بهارمغان آورد.
کمپانی کاوازاکی برای کاهش حساسیت موتور با سوخت بنزین حداقل با اکتان 87، یک سیستم فوق پیشرفته هوشمند مبتنی بر عملکرد دقیق موتور و دمای موتور، میزان لرزش موتور و فشار هوای ورودی بهمانیفولد، جرقه شمعها و پاشش سوخت درون دریچههای گاز تعبیه کرده است.
به جرأت میتوان گفت کاوازاکی نینجا ZX-25R قویترین 250 سیسی حال حاضر کشورمان است. در صورت ریمپ کردن ECM و افزایش دور موتور حداکثر تا 18700 آرپیام، بر اساس آنچه کمپانی کاوازاکی اعلام کرده میتوان قدرت را حداکثر به 51 اسببخار و گشتاور را به 25 نیوتونمتر رساند.
همچنین برای عملکرد بهتر پیشرانه، از سیستم هدرز حرفهای برای تسهیل خروج دود از سیلندر استفاده شده که راندمان موتور را افزایش میدهد. درعین حال یک گیربکس 6 سرعته با ضرایب کوتاه و با مکانیزم هیدرومکانیکی در این مدل تعبیه شده تا در کسری از صدم ثانیه، تعویض دنده انجام شود.
نکته بسیار مهم اینکه برخلاف اسپرتبایکها و نیکدبایکهای چینی، تعویض دو دنده را میتوان در کمترین فاصله ممکن با اعمال نیمکلاچ انجام داد و با حداکثر فشار وارده بر موتور، دمای کلاچهای چندصفحهای افزایش پیدا نمیکند.
همچنین عملکرد مکانیزم تسریع تعویض دندههای کاوازاکی بهخوبی بهکمک راکب میآید تا شتاب هیجانانگیزی را تجربه کند. از سوی دیگر مهندسان کمپانی کاوازاکی اگزوز حرفهای Yoshimura را برای نینجا ZX-25R در نظر گرفتهاند.
این سیستم اگزوز منحصرا برای این مدل از نینجا توسط مهندسان R&D این کمپانی واقع در ایالاتمتحده توسعه داده شده است. فرم هندسی اگزوز نینجا ZX- دقیقا منطبق بر اصل برنولی است؛ دود از هر سیلندر خارج شده و در لولههای مانیفولد خروجی مجزا (هدرز) که از جنس آلومینیوم با روکش کروم بوده جریان پیدا میکند.
درنهایت این دود به اگزوز منحصربهفرد Yoshimura میرسد و بهدلیل حجم بالای دود و شکل هندسی داخلی این اگزوز، حالت ونتوری (کانالی با ورودی بزرگ و خروجی کوچک) ایجاد شده و درنهایت صدای مهیج و جذابی از پیشرانه 4 سیلندر کمحجم نینجا ZX-25R بهگوش میرسد.