درباره تصویری که تیر خلاص را به ساکنین تهران زد
اقتصاد ایران: پس از ماجرای تلخ هفته گذشته، انگار مردم با حساسیت بیشتری از تاکسیهای اینترنتی استفاده میکنند.
برترینها: پس از ماجرای تلخ هفته گذشته، انگار مردم با حساسیت بیشتری از تااکسیهای اینترنتی استفاده میکنند. مساله نظارت بر رانندگان و امنیتی که مسافر باید به طور کامل در اختیار داشته باشد حالا بیشتر از همیشه در صدر اخبار ایستاده. اما نکتهای در میان است که حالا سر از زیر خاک بیرون آورده؛ کاربری به نام ساحل در این باره نوشت: یک سری راننده های پلاک شهرستان اکس و اگرگ از شمال غرب کشور هم در اسنپ هم هستند که به صورت گروهی در زمین خالی سعادتآباد و جنتآباد شمالی. ماشینخوابی میکنند. به دلیل عدم استحمام و انجام کلیه امور انسانی درون خودرو بوی خوشایندی ندارد.
اما حالا مسالهای که مطرح شده این است که چرا تهران به نقطهای برای رسیدن به آمال و آرزوها و در نتیجه مرکزگرایی تبدیل شده؟ این نتیجه چه فرآیندیست که تهران را به اسارت درآورده و به شهری ترسناک بدل کرده! در ادامه با مرور نظرات کاربران به ابعاد چنین مساله مهمی میپردازیم.
جنتلمن نوشت: وقتی تمام توجه مملکت به مرکز باشه نتیجه ش میشه هرج و مرج ، کوچ ، بی هویتی و دهها ناهنجاری دیگه . الان معلوم نیست تو تهران کی کجاییه. بافت انسانی و فرهنگی شهر کاملا بهم خورده. طرف تو شهر خودش جرات نداره دست از پا خطا کنه ولی تو تهران خیلی کارا میکنه.
سالوادور: نتیجه مرکزگرایی همینه. وقتی تموم امکانات، گردش مالی، اقتصاد و صنعت یک کشور جمع میشه تو یک شهر. معلومه سیل جمعیت از شهرای دیگه سرازیر میشه به سمتش. جمعیت ساکن و مهاجرین روزانه ی تهران نزدیک به ١٧ درصد جمعیت کل کشوره. این تراکم جمعیت واسه کشوری با این وسعت منطقی نیست.
آریا: نظر ما همهمین هست، تهرانیا در تهران اسنپ کار کنن، خوزستانی ها همپول نفت خودشون رو خرج کنند، اذربایجانی ها هم درآمد معادن خودشون رو خرج کنند! اما سیستم مرکزگرایی ۸۰ سال هست که درآمد رو از شهرستان به تهران برده فارغ از پویایی اقتصادی برای سایر مملکت!
ایفوریا: ببخشید ولی اگر مطالبه کنی که مسئولین شهری تردد پلاکهای غیربومی(هرشهری به هر شهر دیگه) رو محدود کنن یا براش عوارض بذارن، صدای کاربران پلاستیکی فانتزی ایرانی بلند میشه. حالا هرچی بگی آقا چین هم همینکار رو کرده، تو کَتشون نمیره.
علی: ما با یکسری علل زنجیرهای طرفیم. یارانه بنزین باعث شده حمل و نقل عمومی به حمل و نقل خصوصی تبدیل بشه.(حول یارانه بنزین و رشد اقتصادی پایین شغل رانندگی ایجاد بشه) اینجا نا امنی پدیدهایه که خودشو نشون میده.
موسی منشا موضوع را از فقر میداند: به عنوان کسی که سابقه کار کردن در تاکسیهای اینترنتی رو داره میگم که این کار در برابر پولی که درمیاری خیلی کار سختیه. حالا بهش دور بودن از خونه و زندگی و خانواده، شهر بزرگ غریب با هزاران تهدید رو اضافه کنید. این آدمها از سر میل که اینطوری زندگی نمیکنن. باید مساله فقر رو حل کرد، اینا جمع میشه.
شهبد هم معتقد است: تبعات توسعه نامتوازن. نبود عدالت در دسترسی به امکانات. تهران نسبت به جمعیت خودش فقیر محسوب میشه. تهران فاقد زیرساختهای لازم برای جمعیت خودشه چه برسه برای این همه آدم که از جاهای مختلف ریسه شدن تو تهران.تا امکانات توزیع نشه وضع همینه.
وکیل مدافع توئیتر: از این به بعد تاکسی اینترنتی با پلاک شهرستان رو سریعا لغو میکنم. شاید بی رحمانه به نظر برسه اما جونم برام مهمتره.
و امیرحسین: تبعات بحران آب و انرژی و اوضاع بد اقتصادی. مهاجرتهای گسترده در سالهای پیش رو ناگزیر است و البته پیامدهای خوب و بد خودش را دارد.
و آیدا: من محل کارم سمت جنت آباده. یه خیابون هست (شعرا) کلی ماشین پلاک شهرستان اونجا هست همونجا غذا درست میکنن، لباس میشورن، اکثرا هم مسیر و درست بلد نیستن. ماشیناشون هم بوی نامطبوع میده متاسفانه این حرفا شاید خوشایند نباشه ولی واقعیته من که خودم خیلی وقته ماشین پلاک شهرستان باشه لغو میکنم.