تبدیل آذربایجان غربی به کارگاه راه سازی؛اجرای۲۵۰ کیلومتر راه و بزرگراه

اقتصاد ایران: ارومیه - با اجرای طرح های راهسازی،ایمن سازی مسیر تردد زائران اربعین حسینی و اجرای ۲۵۰ کیلومتر راه و بزرگراه شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به کارگاه راهسازی تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- سکینه اسمی: آذربایجان غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی عراق، جمهوری آذربایجان و ترکیه به عنوان شاهراه ارتباطی ایران به بازارهای جهانی و اروپایی است ویژگی‌ها مسئولان می‌تواند با برنامه ریزی دقیق و اصولی بهره کافی را از آن ببرند.

اختصاص بیشترین حجم صادرات و واردات آذربایجان غربی به ترکیه، مشترکات بی‌شمار از تمامی ابعاد بین استان‌های مرزی ایران و ترکیه، انجام واردات و صادرات کالاها از طریق مرزهای آذربایجان غربی، جای شکی برای ایجاد توسعه و تقویت راه‌های مواصلاتی در شهرهای مرزی نمی‌گذارد موضوعی که سال‌های گذشته چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

آذربایجان غربی با بیش از ۳۷ هزار کیلومتر مربع مساحت در منتهی الیه شمال غرب کشور قرار دارد و علاوه بر داشتن ظرفیت‌های مختلف، پتانسیل ویژه ای در حوزه مرز و تجارت دارد، فاصله حدود هفت ساعته با ترابوزان و ساحل دریای سیاه و مسافت حدود ۱۲ ساعته از مرز سرو تا مرسین در ساحل مدیترانه و همچنین فاصله حدود ۶۰۰ کیلومتری با شهرهای باتومی و تفلیس گرجستان و همچنین هم مرز بودن با استان اربیل شمال عراق و نیز جمهوری خودمختار نخجوان از جمله مهمترین مزیت‌های آذربایجان غربی است است.

همین موارد نشان می‌دهد که آذربایجان غربی می‌تواند بهترین مسیر برای تردد کامیون‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی باشد، هرچند باید قرار گرفتن در مسیر ۹۰ درصد کریدورهای بین المللی را نیز به آن اضافه کرد.

با توجه به نبود آزادراه در آذربایجان‌غربی در کنار وجود مشکلات عدیده در بزرگراه‌ها و راه‌های مواصلاتی شهرستان‌ها، لازمه حضور سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه‌هایی که بتواند دغدغه‌های این حوزه را برطرف کند، به شدت احساس می‌شود.

در ماه‌های اخیر با تحول اساسی در حوزه ساخت راه‌ها و محورهای ارتباطی که مهمترین این پروژه‌ها مشتمل بر محورهای منتهی به پایانه‌های مرزی من جمله تعریض و چهار خطه کردن ایواوغلی تا ورودی گیت منطقه آزاد، خوی، قطور - رازی، نقده - پیرانشهر، کریدور بزرگراهی غرب کشور، تعریض و بهسازی محورهای مهاباد _ میاندو آب، شاهین دژ - تکاب و در حوزه راهداری شامل آسفالت راه‌های روستایی، رفع نقاط حادثه خیز، ترمیم و روکش آسفالت است این استان به کارگاه راهسازی تبدیل شده است.

تبدیل آذربایجان غربی به کارگاه راه سازی؛اجرای۲۵۰ کیلومتر راه و بزرگراه

۲۵۰ کیلومتر راه و بزرگراه در آذربایجان غربی در دست اجراست

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر ۲۵۰ کیلومتر پروژه راه و بزرگراهی در محورهای مختلف این استان با هدف توسعه محورهای مواصلاتی در دست اجراست.

پیمان آرامون در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص طرح‌های راهسازی استان، اظهار کرد: سعی داریم تا پایان فصل کاری امسال ۷۰ کیلومتر از مسیرهای ارتباطی را که طرح راهسازی در آنها در دست اجراست را آماده بهره‌برداری کنیم.

وی با بیان اینکه افرایش ایمنی و توسعه محورهای ارتباطی و سهولت دسترسی عموم مردم از اولویت طرح‌های راهسازی در محورهای آذربایجان‌غربی است، گفت: در این بین محورهای منتهی به پایانه مرزی تمرچین که محل تردد زائران اربعین حسینی است در اولویت توسعه قرار دارد تا ایمنی مسیر تضمین و توسعه یابد.

آرامون افزود: تاکید ما فعال‌سازی شبانه‌روزی پروژه‌های راهسازی است تا عملیات عمران و توسعه محورهای ارتباطی آذربایجان‌غربی بدون وقفه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی گردد.

وی تاکید کرد: محور حیدرآباد - نقده - تمرچین یکی از مسیرهای مهم ارتباطی در آذربایجان غربی است که نقش کلیدی در توسعه منطقه‌ای و تسهیل تجارت دارد و این پروژه‌ها نه‌تنها ایمنی و کیفیت جاده‌ها را بهبود می‌بخشند، بلکه فرصت‌های اقتصادی و تجاری را نیز تقویت می‌کنند.

تبدیل آذربایجان غربی به کارگاه راه سازی؛اجرای۲۵۰ کیلومتر راه و بزرگراه

پیشرفت ۵۵ درصدی قطعه دوم محور نقده-پیرانشهر

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: قطعه دوم بزرگراه نقده-پیرانشهر نیز که از کیلومتر ۱۰ شروع و تا کیلومتر ۳۳.۵ ادامه دارد، پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی دارد.

آرامون با بیان اینکه طول عملیات اجرایی این قطعه ۲۳.۵ کیلومتر است، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹ کیلومتر از قطعه دوم محور نقده-پیرانشهر آسفالت شده و زیربار ترافیک رفته است.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: تا پایان شهریور سال جاری حدود ۷.۵ کیلومتر دیگر از محور نقده-پیرانشهر آسفالت شده و زیربار ترافیک می‌رود.

وی با بیان اینکه سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای اتمام این قطعه پیش‌بینی شده است، گفت: با توجه به اینکه این محور از مسیرهای منتهی به پایانه مرزی تمرچین و محل تردد زائران اربعین حسینی است توسعه این محور در اولویت قرار دارد.

آرامون اظهار: اجرای طرح بزرگراه نقده- پیرانشهر با هدف تسهیل تردد حمل‌ونقل در این مسیر و سهولت تردد اهالی منطقه انجام می‌گیرد تا شاهد کاهش بروز تصادفات و تلفات جاده‌ای باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: ایمن سازی محور زیربار ترافیک رفته و محل احداث ابنیه‌های فنی قطعه نخست محور نقده- پیرانشهر باید تا یک ماه آینده اجرایی شود.

تبدیل آذربایجان غربی به کارگاه راه سازی؛اجرای۲۵۰ کیلومتر راه و بزرگراه

بهره‌برداری از محور حیدرآباد - نقده تا پایان نیمه نخست امسال

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه عملیات اجرایی باند دوم محور حیدرآباد - نقده در حال انجام است و این طرح تا پایان نیمه نخست امسال به بهره‌برداری کامل می‌رسد، افزود: طول کل محور ۲۰ کیلومتر بوده که ۱۴ کیلومتر آن طی سالیان گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این طرح پیش‌بینی شده است، ادامه داد: ۶ کیلومتر از محور حیدرآباد - نقده در دست اجرای عملیات راهسازی بوده که ۵۰ درصد آن به اتمام رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: باقی طرح تا پایان شهریور ماه سال جاری به اتمام می‌رسد تا شاهد بهره‌برداری کامل از محور حیدرآباد - نقده باشیم.

آرامون تاکید کرد: این محور به عنوان یک مسیر ارتباطی مهم، دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی را تسهیل می‌کند و موجب رشد تجارت و صادرات محصولات محلی می‌شود.

وی افزود: توسعه این مسیر باعث کاهش زمان سفر و هزینه‌های حمل‌ونقل برای صنایع و کشاورزان منطقه می‌شود که به افزایش بهره‌وری اقتصادی کمک می‌کند و همچنین یکی از مسیرهای مهم برای تردد زائران اربعین حسینی به شمار می‌رود.

تبدیل آذربایجان غربی به کارگاه راه سازی؛اجرای۲۵۰ کیلومتر راه و بزرگراه

اجرای قطار سریع السیر ارومیه - تبریز

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در استان افزود: هم اکنون استان در شاخص‌های راه وضعیت مناسبی ندارد؛ به ویژه آنکه آزاد راه در استان وجود ندارد، با این حال، تلاش‌های گسترده‌ای در زمینه راه‌سازی آغاز شده است.

رضا رحمانی دوشنبه شب در گفت و گوی خبری با تاکید بر اینکه توسعه زیرساخت‌های استان با جدیت و به‌صورت مستمر در حال پیگیری است، گفت: از ۱۵۰۰ کیلومتر کریدور شمال - جنوب کشور ۵۷۰ کیلومتر آن در این استان واقع شده و در دست اجرا است.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده است دو هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای اتمام این طرح تأمین شده و پیش بینی می‌شود ۲۰ الی ۳۰ کیلومتر از این کریدور تا هفته دفاع مقدس امسال و بخش عمده این طرح تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

رحمانی با اشاره به اجرای اتوبان ارومیه - تبریز، گفت: همچنین، مطالعات مربوط به توسعه مسیرهای راه‌آهن در استان، از جمله قطار سریع‌السیر ارومیه - تبریز آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن بزرگترین پایانه مرز زمینی ایران در بازرگان، افزود: هم اکنون ۹ مرز رسمی در کنار بازارچه‌های مرزی در این استان فعال است و همه رویه‌های تجاری کشور به صورت یک جا در این استان اجرایی می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه آذربایجان غربی در زمینه‌هایی چون تجارت مرزی، ترانزیت، گردشگری، معادن، کشاورزی و لجستیک از پتانسیل‌های فراوانی برای توسعه برخوردار است، افزود: آذربایجان‌غربی می‌تواند نقش مؤثری در تحقق برنامه‌های اقتصادی کشور و همکاری‌های منطقه‌ای ایفا کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ