فعالیت خودروهای پلاک شهرستان در تهران ممنوع است
اقتصاد ایران: روز گذشته معاون اجرایی رئیسجمهور با تسلیت جان باختن الهه حسیننژاد تاکید کرد که در دولت، با جدیت پیگیر ابعاد مختلف مساله از جمله ارتقای امنیت حملونقل خواهیم بود. مسئولان دیگر نیز در واکنش به این حادثه تلخ، از تصمیمهای جدید و البته وجود برخی مشکلات در ساماندهی وضعیت حملونقل عمومی پایتخت سخن گفتند که در ادامه برخی از این گفتهها را بررسی میکنیم.
شرکتهای هوشمند حملونقل مسافر زیر نظر قانون نظام صنفی قرار دارند
شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره بهدستور وزیر کشور در مورد بررسی وضعیت حملونقل عمومی غیررسمی و اینترنتی و زیرساختهای فنی و نظارتی حملونقل عمومی، با بیان اینکه در ماده ۳۱ قانون رسیدگی بهتخلفات راهنماییورانندگی، وظیفه ساماندهی شرکتهای حملونقلی با شهرداریهاست، گفت: «همچنین در ماده ۲۰۳ آییننامه راهنماییورانندگی نیز صراحتا اشاره میشود که حمل مسافر با وسیلهنقلیه شخصی فاقد مجوز قانونی، ممنوع است.»
وی با بیان اینکه در آییننامههای اجرایی تاکسیرانی نیز که مصوب ۱۳۷۴ هیات وزیران است، نظارت بر عملکرد تاکسی و تاکسیرانان برعهده شهرداریهاست، افزود: «وقتی به همه این قوانین نگاه میکنید، میبینید که متولی حملونقل عمومی در شهر، شهرداری است؛ اما بنا بهمصوبه دیگر هیات وزیران در سنوات گذشته، شرکتهای هوشمند حملونقل مسافر از این قانون منفک میشوند و این شرکتها زیر نظر قانون نظام صنفی میروند؛ بنابراین اگر تخلفی هم در خصوص رانندهها یا خودروهای زیرنظر این شرکتها مشاهده شود، شهرداری صرفا بهعنوان رابط میتواند به اتحادیه کسب و کارها گزارش دهد و رسیدگی به تخلقات این خودروها نیز ذیل قوانین شهرداری تهران نیست؛ بهعبارت دیگر شهرداری امکان یا ابزار قانونی برای برخورد با تخلفات رانندگانی را ندارد که در شرکتهای حملونقل مسافر هوشمند مشغول فعالیت هستند.»
مالکی با تاکید بر اینکه اگر قرار باشد ساماندهی در مورد مسافربرهای اینترنتی صورت گیرد، حتما باید فعالیت و صلاحیت رانندگان خودروهایی که در این شرکتها خدمات ارائه میدهند توسط سازمانهای تاکسیرانی در کشور بررسی شود، افزود: «دقت داشته باشید برای اینکه پروانه تاکسیرانی برای یک متقاضی صادر شود ضوابط بسیار سختگیرانهای وجود دارد و حتی مدتزمان صدور پروانه تاکسیرانی دارای اعتبار محدودی است و این یعنی بعد از مدتزمانی باید این فرآیندها دوباره طی شود. همه این فرآیندها برای این است که قانونگذار بر حفظ امنیت مسافران در زمان استفاده از ناوگان حملونقل عمومی تاکید و حساسیت ویژهای دارد.»
عدم دسترسی شهرداری به سامانه نظارت بر عملکرد تاکسیهای اینترنتی
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در مورد نظارت سازمان تاکسیرانی بر فعالیت مسافربرهای اینترنتی با اشاره بهعدم دسترسی شهرداری تهران به سامانه سماس (سامانه مشترک اطلاعات سفر) افزود: «سماس سامانه نظارتی بر عملکرد شرکتهای اینترنتی است؛ اما عملا سازمان تاکسیرانی به این سامانه دسترسی ندارد و اگر درخواست اطلاعاتی را داشته باشیم، اطلاعات بهصورت تدریجی و آفلاین در اختیار ما گذاشته میشود. این درحالی است که نظارت باید بهصورت لحظهای با دسترسی مستقیم و برخط باشد.»
شادی مالکی ادامه داد: «بر اساس دستورالعملهای شرکتهای مسافربری اینترنتی آنها موظف هستند نسبت بهتجهیز خودرو به آرم و علایم ممیزه اقدام کنند؛ اما میبینید که همه خودروهای فعال به آرم و علایم ممیزه مجهیز نیستند و همچنین فعالیت خودروهای پلاک شهرستان در تهران ممنوع است؛ اما میبینید که این نوع خودروها در ناوگان تاکسیهای اینترنتی فعالیت میکنند و اگر این دو مورد از سوی مسافربرهای اینترنتی رعایت شود، بخش زیادی از مشکلات حل میشود.»
وی در ادامه افزود: «اگر همه این دستورالعملها اجرایی شود، قطعا ساماندهی مد نظر قانونگذار و مسئولان صورت خواهد گرفت و همانطور که ما بر تاکسیها و تاکسیرانی نظارت میکنیم، بر حوزه فعالیت شرکتهای اینترنتی نیز نظارت خواهیم داشت و امیدواریم خدمات این شرکتها ذیل فعالیت شهرداریها باشد تا بتوانیم بر فعالیت آنها نظارت بیشتری داشته باشیم.»
دستور وزیر کشور برای بررسی زیرساختهای فنی و نظارتی حملونقل عمومی غیررسمی و اینترنتی
همچنین روز گذشته، وزیر کشور بهمعاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی خود دستور داد زیرساختهای فنی و نظارتی حملونقل عمومی غیررسمی و اینترنتی را بهمنظور پاسخ بهدغدغههای شهروندان در حوزه سفرهای امن بررسی و نتیجه را گزارش کند.
اسکندر مومنی با ابراز تاسف عمیق از قتل خانم الهه حسیننژاد و تسلیت بهخانواده ایشان و عموم مردم، بهویژه بانوان ایرانزمین، بهمعاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها دستور داد با قید فوریت جلسه ویژهای در شورایعالی ترافیک، با حضور متولیان امر و با نگاهی آسیبشناسانه نسبت بهموضوع حملونقل عمومی، با اولویت غیررسمی تشکیل شود.
براساس گزارش وزارت کشور، معاون عمران موظف شده است در این جلسه ضمن بررسی تخصصی وضعیت موجود فعالان غیررسمی و همچنین اینترنتی حوزه حملونقل عمومی، با استفاده از سازوکارهای نظارتی دقیق و شناسایی نقاط ضعف و چالشهای فنی در این خصوص، در اسرع وقت آن را گزارش دهد.
از طرفی سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه حملونقل ایمن حلقه مفقوده این روزهای تهران است، گفت: «شهرداریها بهجای صرف منابع در پروژههای کماثر و غیر ضروری، اولویت خود را بهنوسازی ناوگان حملونقل، ساماندهی مسافربرهای شخصی از طریق شناسنامهدار کردن آنها و آموزشهای شهروندی اختصاص دهند. همچنین برخورد قاطع با کلونیهای مسافربر غیرمجاز نیز از وظایف مهم پلیس راهور است.»