تولید و تحویل بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال
اقتصاد ایران: عصر خودرو- مدیرعامل ایرانخودرو از تولید و عرضه بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال تاکنون خبر داد و با تشریح روند تحویل محصولات، بر ادامهدار بودن تعهدات این شرکت به مشتریان تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » به نقل از ایکوپرس- عادل پیرمحمدی در پاسخ به برداشت اشتباه برخی رسانهها درباره توقف فروش خودروها، ضمن اعلام فعالیت سهشیفته خطوط تولید، گفت: اصلا امکان نگهداری این حجم از خودرو را نداریم؛ هرچه تولید میشود، در سریعترین زمان ممکن تحویل مشتری میشود.
وی با اشاره به زیانده بودن فعالیت شرکت براساس روش قیمتگذاری فعلی، خواستار واقعیسازی قیمتها شد و گفت: اگر صنعت خودرو زیان بدهد، کسی برای توسعه آن سرمایهگذاری نخواهد کرد.
پیرمحمدی با اشاره به عملکرد این خودروساز در سال جاری گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از 101 هزار دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داده شده که شامل تعهدات گذشته و جاری بوده است.
وی افزود: در اوایل اردیبهشتماه، طرح فروش جدیدی اجرا شد که 38 هزار دستگاه تعهد جدید ایجاد کرد. در مجموع 195 هزار دستگاه تعهد به مردم داریم که در حال واگذاری هستند.
پیرمحمدی با تاکید بر رفع تدریجی معوقات گفت: در حال حاضر حدود 10 هزار دستگاه معوق داریم که پیشبینی میشود تا پایان ماه به پنج هزار دستگاه کاهش یابد. خطوط تولید ایرانخودرو سهشیفت فعال است و روزانه بیش از 2200 دستگاه خودرو تولید میشود.
وی درباره موضع ایرانخودرو در برابر قیمتگذاری و احتمال عرضه خودرو در بورس، توضیح داد: از ابتدای سال تحویل خودرو داشتیم، پس موضوع نگهداری خودرو برای فروش در آینده صحت ندارد. ظرفیت پارکینگ اصلی ما حداکثر هشت هزار دستگاه است و حتی با احتساب شهرستانها، نهایتا میتوانیم 20 هزار دستگاه را نگهداری کنیم که معادل کمتر از تولید 10 روز شرکت است؛ تعهد ما به مردم اولویت ماست و در صورت تاخیر در تحویل، مشمول جریمه میشویم، بنابراین هرچه تولید میشود، بلافاصله به مشتریان تحویل داده میشود.
وی ادامه داد: در روزهای گذشته، حتی با وجود مشکلات حملونقل در کشور، ما با کمک نهادهای مرتبط، از جمله وزارت راه و نهادهای نظارتی، موفق شدیم بدون توقف قابل توجه در تولید، خودروها را بهموقع حمل کرده و به مشتریان تحویل دهیم.
پیرمحمدی درباره قیمتگذاری نیز گفت: افزایش قیمت نهادههای تولید و نرخ ارز باعث شده ایرانخودرو که اکنون شرکتی زیانده است، نتواند تعهدات جدیدی ایجاد کند که منجر به زیان بیشتر شود. در سالی که مزین به شعار سرمایهگذاری برای تولید است، باید فضایی ایجاد شود که سهامداران با اطمینان سرمایهگذاری کنند. صنعت خودروی کشور باید پویا و سودآور باشد تا سرمایه جذب کند.
وی با اشاره به برنامههای توسعهای شرکت گفت: در کنار کاهش هزینهها، توسعه محصول را در دستور کار داریم. تولید خودرو هیبریدی آغاز شده و تا کمتر از دو سال آینده وارد خط تولید خواهد شد.
پیرمحمدی افزود: قیمتهای کف بازار را قبول نداریم چراکه از قیمتهای واقعی فاصله دارند. سازمان حمایت و وزارت صمت در حال نزدیک شدن به قیمت واقعی هستند و ما نیز از همین قیمتها تبعیت خواهیم کرد.
وی افزود: قیمتگذاری واقعی منجر به جلوگیری از زیاندهی خودروساز میشود، زیاندهی کمتر به افزایش تیراژ و عرضه منجر خواهد شد. هدف ما حذف صفهای خرید خودرو با واقعی شدن قیمتهاست. اگر مصرفکننده نهایی خودرو را 40 تا 50 درصد بالاتر از قیمت کارخانه بخرد، این مابهالتفاوت به جیب دلال میرود. محاسبات ما نشان میدهد، طی پنج سال گذشته بیش از 500 هزار میلیارد تومان از جیب خودروساز و مشتریان واقعی رفته و نصیب واسطهگران شده است.
پیرمحمدی در خصوص فرایند تحویل خودروها و خودروهای موجود در پارکینگها، گفت: از زمان خروج خودرو از خط تولید تا تحویل نهایی به مشتری، فرایندهایی از جمله بازرسی پیش از تحویل (PDI)، فاکتور کردن، اعلام به نیروی انتظامی و تخصیص پلاک انجام میشود که حدود دو هفته زمان میبرد. خودروهایی که در پارکینگ مشاهده میشوند، در حال طی کردن این مراحل هستند و پر و خالی شدن مداوم پارکینگها یک فرایند جاری است.
وی در پایان تاکید کرد: تا امروز بیش از 104 هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشتهایم و از این تعداد، 101 هزار دستگاه به مشتریان فاکتور شده و تحویل شده است. روند تحویل خودروها بهطور مستمر ادامه دارد.