«لاماکو فلو»؛ سبک جدیدی در میان بلندقامتان بازار
اقتصاد ایران: شرکت آرین پارس موتور که تا قبل از سال ۱۴۰۰ بهعنوان یک واردکننده مطرح شناخته میشد، توانست با مونتاژ لاماری ایما بهعنوان یکی از خودروسازان موفق در صنعت ایران معرفی شود. این شرکت ۱۲ خردادماه سال جاری در یک مراسم بسیار خاص و باشکوه در شهرک سینمای غزالی از برند و محصول جدید خود رونمایی کرد. در این مراسم، دو مدیر ارشد شرکت آرین پارس موتور نکات مهمی درباره برند و محصول جدید این شرکت یعنی «لاماکو فلو» بیان کردند.
لاماکو؛ لاماری اقتصادی در مسیری مستقل
در مراسم رونمایی از برند لاماکو و اولین محصول آن یعنی فلو، امیر صرافی (مدیر بازاریابی آرین پارس موتور) گفت: «در چند سال اخیر با برند لاماری توانستیم مسیر جدیدی را آغاز کنیم و محصولی را تحویل مشتریان دهیم که بر کیفیت و طراحی مدرن متمرکز بوده و در سطح خودروهای متوسط رو بهبالا قرار دارد. البته در ادامه مسیر، نیاز بهبرند دیگری حس میشد که بتواند پاسخگوی بخش وسیعتری از بازار باشد که بهدنبال خودرویی با امکانات رفاهی مناسب، ایمنی و قیمت معقول هستند.
بر این اساس لاماکو، ماحصل یک تفکر منسجم در پاسخ به این نیاز است. این برند در ابتدا بهعنوان یک زیرمجموعه از برند لاماری طراحی شد و پسوند کو بهمعنای Economy اقتصادی است و این نام درمجموع ترکیبی از لاماری و پسوند کو است. اما در ادامه تصمیم گرفته شد که این برند بخشی از لاماری نباشد، بلکه یک مسیر مستقل را دنبال کند. دلیل نامگذاری نخستین محصول لاماکو یعنی فلو (FLO) «هماهنگ با جریان زندگی» است.»
برنامههای توسعهای گروه آرین
در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا سیفی، مدیرعامل کسبوکارهای گروه آرین و مدیرعامل آرین پارس موتور گفت: «دیماه سال ۱۴۰۰ که برند لاماری را مطرح کردیم، از روز اول این موضوع را در نظر داشتیم که این برند در ذهن مشتریان، لوکس و نسبت بهسایر برندها متمایز باشد. این محصول بهلطف همراهی تیم مارکتینگ ما، در بازار موفق ظاهر شد.
گروه آرین پیش از مونتاژ لاماری، صرفا در زمینه واردات خودرو فعال بود و لاماری به نخستین تجربه تولیدی ما بدل شد. با تمرکز بر این محصول توانستیم در مسیر توسعه خودروهای سواری حرکت کنیم. بر این اساس، فلسفه برند لاماکو دردسترس بودن برای عموم افراد جامعه است که با تیراژ بالاتر این هدف محقق میشود. سال گذشته بود که در برند لاماری از سدان کلاس C خود که با نام اکو شناخته میشد، رونمایی کردیم تا سبد محصولات لاماری را تکمیل کنیم. امیدوارم که تا پایان سال، دو محصول دیگر بهسبد محصولات لاماری اضافه کنیم و خودروهای این سبد را بهچهار محصول برسانیم.
همچنین قصد داریم چنین برنامهای را در مورد سبد محصولات لاماکو نیز اجرا کنیم. البته در زمینه خودروهای تجاری و سنگین، شریک خوبی با نام «شکمان» داریم که در این مسیر برند لاماری تراک را لانچ خواهیم کرد.
در سال جاری امیدواریم یک کشنده لوکس که قصد ورود به بازارهای اروپا و آمریکای شمالی داشته و با نام X۶۰۰۰ شناخته میشود را بهدست مشتریانمان برسانیم. همچنین قصد داریم تا در زمینه کشندههای اقتصادی نیز محصولات خوبی را ارائه کنیم. در زمینه کامیونت سبک و نیمهسنگین، سال گذشته نسخه ۱۲ تن را عرضه کردیم. همچنین کامیونت شهری ۳.۸ تن نیز در برنامه کاری ما قرار گرفته است. امیدواریم تا پایان سال، کامیونت ۱۸ تن را نیز بهسبد محصولاتمان اضافه کنیم تا زنجیره کاملی از کامیونتهای سبک و نیمهسنگین را در کشور داشته باشیم.»
آرین پارس موتور و عرضه محصولات جدید
محمدرضا سیفی، مدیرعامل کسبوکارهای گروه آرین و مدیرعامل آرین پارس موتور در ادامه بیان کرد: «در زمینه خودروهای وارداتی، برندی با نام آرینا درایو داریم که یک کانسپت مولتیبرند خواهد بود. باتوجه به سابقه گروه آرین در بخش واردات محصولات میتسوبیشی، سعی کردیم تا سبد محصولات میتسوبیشی را گسترش دهیم. در کنار این برند، در همان پلتفرم دو برند نیسان و هوندا را نیز بهسبد محصولات وارداتی خود اضافه خواهیم کرد. با وجود تعدد شرکتهای واردکننده خودرو در کشور، برای تمایز آرینا درایو، سطح بالاتری از کیفیت و خدمات پس از فروش را بهمشتریان ارائه میکنیم. بسیاری از شرکتهای واردکننده توجهی به این مقوله ندارند و این امر بهیک چالش اصلی برای صنعتخودرو کشور در آینده بدل خواهد شد. بنابراین آرینا درایو با بحث تمایز در شیوهها و کیفیت ارائه خدمات، در آینده نزدیک جایگاه مناسبی در بازار خواهد داشت.»
بازار خودرو، سرمایهمحور است
محمدرضا سیفی، مدیرعامل کسبوکارهای گروه آرین و مدیرعامل آرین پارس موتور درباره صنعتخودرو کشور بیان کرد: «بهباور بنده، بازار خودرو کشورمان در موقعیت بسیار حساسی قرار دارد؛ زیرا سیاست قیمتگذاری دستوری، توجیهپذیری اقتصادی بازار خودرو را برای سرمایهگذاران از بین برده است. این بزرگترین ضربهای است که این سیاست بهبازار خودرو وارد میکند. در کنار این موضوع، در دو سال اخیر شاهد عرضه دستوری نیز هستیم.
متاسفانه با توجه به سیاستی که بر سقف قیمتی خودرو حاکم است، علاوهبر قیمتگذاری دستوی، دولت عرضه دستوری را نیز بهخودروسازان تحمیل میکند. این امر نه تنها منجر به از بین رفتن منابع ارزی کشور در زمینه تولید خودروهایی با کیفیت و سطح تکنولوژی پایین میشود، بلکه منجر به ایجاد اثرات منفی بر صنعت و بازار خودرو میشود و رقابتپذیری و رضایت مشتری را نیز از بین میبرد. از این رو، این سیاست نیازمند بازبینی است.
با توجه بهشرایط کشور احتمالا دو سناریو بر صنعتخودرو ایران حاکم خواهد شد. در سناریو نخست، توافق با غرب منجر بهایجاد فضای اقتصادی و بازار نسبتا باثباتی خواهد شد و انتظارات تورمی جامعه کاهش پیدا کرده و بازار خودرو از بازاری سرمایهای بر محور مصرف خواهد چرخید. در سالهای اخیر، بازار خودرو کشور بهبازار کاذبی تبدیل شده است.
کشوری مانند ترکیه که GDP (تولید ناخالص داخلی) آن بالاتر از کشور ماست، بازار کارآمدتری داشته و با تیراژ سالانه ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو، مدیریت بازار بدون هیچ تنشی انجام میشود. اما در بازار خودرو کشور ما، با وجود تیراژ حدود یکمیلیون و ۲۰۰ هزار دستگاهی، همچنان تنش وجود دارد؛ زیرا منطق بازار، سرمایهگذاریمحور است نه مصرفمحور. سناریو دوم عدمتوافق با غرب است که بازار خودرو همچنان سرمایهگذاریمحور باقی مانده و انتظارات تورمی جامعه نیز افزایش مییابد. در این حالت رقابتها در حد رقابتهای درونمرزی خواهد بود و فرصت برای رشد در مقیاس جهانی ناچیز است.
ما در گروه آرین برای هر سناریو، یک استراتژی منعطف و عملگرا برپایه واقعیتهای بازار در نظر گرفتهایم. در پایان نیز باید بگوییم که شنیدهها حاکی از آن است که دولت قصد دارد خودروسازان را بهتالار دوم ببرد و ارز برمبنای قیمت واقعی در بازار آزاد خواهد بود. از سمت دیگر با کنار گذاشتن قیمتگذاری دستوری در بلندمدت شاهد بازار بهتر و رقابتیتری خواهیم بود.»
لاماکو فلو؛ کراساووری مدرن با قیمت مناسب
لاماکو فلو بهعنوان یک کراساوور سابکامپکت سگمنت B شناخته میشود که در کلاس کیا سلتوس قرار میگیرد. این خودرو از نظر طراحی، بهلطف خطوط تیز و مواج حسی مبتنی بر شعار «هماهنگ با جریان زندگی» در مخاطب ایجاد میکند. رینگهای ۱۷ اینچی این خودرو بسیار جذاب و اسپرت است.
در نمای جلو چراغهای کشیده با جلوپنجره عریض و خطوط تیز روی کاپوت، چهره جوانپسندی را ایجاد کرده است. در نمای عقب نیز شاهد چراغهای L شکل و نمای سادهای از یک خودرو نسبتا مدرن هستیم. کابین فلو بسیار مشابه لاماری ایما بوده و با دریچههای گرد سیستم تهویهمطبوع، این حس را بهخوبی بهبیننده القا میکند. غربیلکفرمان دی-کات این خودرو کاملا مشابه دیگنیتی است و از نظر مشخصات فنی فلو دارای یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری موسوم به SFG۱۵TA است که با نصب سیستم پرخوران توربوشارژ میتواند حداکثر ۱۴۳ اسببخار قدرت را در ۵۶۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۴۰ نیوتونمتر گشتاور را در ۴ هزار آرپیام فراهم آورد. گیربکس CVT وظیفه انتقال قدرت بهچرخهای جلو را برعهده دارد.
لاماکو فلو در محور جلو دارای سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب دارای سیستم پیچشی غیرمستقل است. از نظر امکانات رفاهی و ایمنی این محصول جدید آرین پارس موتور بهفهرست بلندی از امکانات مجهز است؛ از جمله: سیستم ترمز EBD، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کمکی حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم ترمز چهارچرخدیسکی، دو ایربگ، سیستم نشانگر فشار باد تایرها، سانروف پانورامیک، دوربین دید عقب بههمراه سنسور تشخیص مانع، فرمان برقی EPS، سیستم ورود بدون کلید (کیلس)، استارت دکمهای، کروز کنترل، پوشش پلاستیک نرم Soft Touch، پوشش چرمی صندلیها، نمایشگر ۸.۸ اینچی و سنسور باران.
شنیدهها حاکی از آن است که این خودرو در بازه قیمتی یکمیلیارد و ۵۰۰ میلیونتومان قرار میگیرد؛ هرچند که باید منتظر ماند و دید که آرین پارس موتور چه قیمتی برای این محصول اعلام خواهد کرد؟