کیانوش جهانپور مدیر اسبق روابط عمومی وزارت بهداشت در یادداشتی به سلامت نیوز نوشت : در هفتههای اخیر، روندی آشکار در حوزه دارورسانی آنلاین (یا آنگونه که در برخی محافل نامیده میشود "فروش آنلاین دارو و مکمل") در جریان است؛ روندی که با حذف تدریجی اپراتور ملی، تضعیف نهاد تنظیمگر و تسهیل جایگزینی آنها با پلتفرمهای بزرگ غیردولتی همراه است.
بررسی نامههای نهادهای ناظر و اظهارات برخی مسئولان اجرایی نشان میدهد این تحولات، آگاهانه یا ناآگاهانه، مسیر شکلگیری الیگارشی پلتفرمی را هموار میکند؛ مدلی که در آن پلتفرمهای معدود، ولی قدرتمند، به بازیگران انحصاری در بازار دارو بدل میشوند.
سه تهدید اصلی در مسیر فعلی:
الف) تولد الیگارشی پلتفرمی
-
انحصار زیرساخت و دادهها: پلتفرمهای خصوصی با تسلط بر زیرساختهای توزیع و اطلاعات حساس بیماران، به مالکان انحصاری بازار دارو تبدیل میشوند.
-
استانداردسازی یکجانبه: در غیاب رگولاتوری مؤثر، این پلتفرمها قواعد بازار را خود تعیین میکنند؛ از قیمتگذاری گرفته تا نحوه توزیع دارو و ضوابط همکاری با داروخانهها.
-
اختناق رقابت: با تکیه بر اقتصاد مقیاس و اثر شبکهای، فضای رقابتی از بین میرود و بازیگران کوچکتر حذف میشوند.
ب) تهدید سلامت عمومی و عدالت در دسترسی
-
منافع اقتصادی مقدم بر سلامت: اولویت پلتفرمها اغلب سودآوری و رضایت سهامداران است، نه پوشش دارویی برابر و مصرف منطقی دارو.
-
محرومیت مناطق دورافتاده: مناطق کمبازده یا فاقد صرفه اقتصادی، از خدمات دارویی آنلاین محروم میمانند.
-
تضعیف پایش و سیاستگذاری: دادههای دارویی که بهدست پلتفرمها میافتند، کارآیی سیاستهای ملی در پایش ایمنی و تولید داخلی را کاهش میدهند.
ج) حذف نهادهای ناظر بیطرف
-
بازیکن و داور یکی میشود: با تضعیف نهادهای نظارتی، پلتفرمها همزمان نقش بازیگر بازار و تنظیمگر آن را ایفا میکنند؛ وضعیتی که با اصول حکمرانی شفاف و عادلانه در تضاد است.
-
اهمیت اپراتور ملی: وجود یک اپراتور عمومی یا مستقل، بهعنوان حافظ دادههای ملی و ضامن رقابت سالم، ضروری است. واگذاری تدریجی این مسئولیتها به پلتفرمهای خصوصی، آخرین سنگر نظارت را فرو میریزد.
حکمرانی هوشمند؛ تنها راهکار ممکن
دارورسانی آنلاین یک خدمت عمومی است، نه صرفاً یک سرویس تجاری. آینده این حوزه نیازمند طراحی دقیق یک چارچوب نظارتی هوشمند است؛ نه نفی فعالیت بخش خصوصی و نه رهاسازی کامل بازار. تنها با استقرار دو رکن حیاتی، میتوان میان نوآوری و سلامت، توازن ایجاد کرد:
-
رگولاتور مستقل و مقتدر: با نظارت بر کیفیت، قیمتگذاری و توزیع عادلانه.
-
اپراتور ملی توانمند: بهعنوان حافظ عدالت، محرمانگی دادهها و تسهیلگر رقابت سالم.
این الگو میتواند تضمینکننده دسترسی عمومی، امنیت دارویی و سلامت عمومی در فضای فناوریمحور آینده باشد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه