آتشسوزی کشتی حامل خودرو های چینی
اقتصاد ایران: عصر خودرو- یک کشتی باری حامل بیشتر از ۳ هزار خودرو از جمله صد ها مدل برقی و هایبرید در تاریخ ۳ ژوئن ۲۰۲۵ در اقیانوس آرام دچار آتشسوزی شد و همه ۲۲ خدمه آن مجبور به ترک کشتی شدند. این آتشسوزی تا روز چهارشنبه همچنان ادامه داشت و عملیات نجات و مهار آن در جریان است.
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، کشتی Morning Midas که با پرچم بریتانیا در حال حرکت بود و توسط شرکت Zodiac Maritime مستقر در لندن مدیریت میشد، این کشتی در مسیر بندر Lázaro Cárdenas کشور مکزیک بود و طبق برنامه باید در 15 ژوئن وارد بندر میشد. این کشتی در اواخر ماه مه از چین حرکت کرده و در شهر های یانتای، گوانگژو و شانگهای توقف کرده بود.
این حادثه در حدود 300 مایل جنوب جزیره Adak در آلاسکا روی داد. خدمه در تاریخ 3 ژوئن متوجه دود از یکی از عرشه هایی شدند که خودرو های برقی در آن قرار داشتند. با وجود فعال کردن سیستم اطفای حریق CO₂ ، بعد از تمام شدن ذخیره گاز این سیستم، آتش دوباره شعلهور شد. خدمه در مهار کردن آتشسوزی موفق نبودند و پیام اضطراری فرستاده و با قایق نجات از کشتی خارج شدند. خوشبختانه هر 22 نفر از خدمه توسط کشتی باری Cosco Hellas که در نزدیکی حضور داشت، سالم نجات پیدا کردند.
طبق اعلام شرکت Zodiac Maritime ، این کشتی حامل 3.048 خودرو بوده که از این تعداد 70 دستگاه خودرو تمام برقی و 681 مدل هایبرید بودند. همچنین حدود 350 تن گاز مایع شده و 1.530 تن سوخت با گوگرد بسیار پایین یا به اختصار VLSFO هم در این کشتی حمل میشد.
این حادثه چالش جدید مقابله با آتشسوزی باتری های لیتیوم-یونی در دریا را به خوبی نشان میدهد. کارشناسان مدت زیادی است هشدار دادهاند که آتشسوزی خودرو های برقی به دلیل پدیده فرار حرارتی یا thermal runaway فوقالعاده خطرناک است و میتواند باعث شعلهور شدن مجدد یا حتی گسترش آتش به باتری های اطراف شود.
مدیر انجمن بینالمللی آتشنشانان اعلام کرد که رفتار آتشسوزی در کشتی Morning Midas با الگو های شناختهشده آتشسوزی خودرو های برقی کاملا مطابقت دارد، مخصوصا در مواردی که سیستم CO₂ استفاده شده ولی موفق به جلوگیری از شعلهور شدن مجدد نشده است.
یکی از کارشناسان ایمنی در بخش آتشسوزی به این حقیقت اشاره کرد که خاموش کردن آتشسوزی یک خودرو برقی ممکن است تا 10 هزار گالن آب نیاز داشته باشد و استفاده از این میزان آب روی کشتی عملا غیرممکن است، همچنین استفاده از آب دریا هم به علت خاصیت خورندگی آن میتواند برای سیستم های حیاتی کشتی خطرناک باشد.
گارد ساحلی آمریکا 3 کشتی نجات به محل اعزام کرده و پشتیبانی هوایی شامل یک هواپیمای C-130J و یک بالگرد MH-60T را برای هماهنگی عملیات تخلیه و زیرنظر گرفتن آتشسوزی فراهم کرده است. همچنین یک کشتی یدککش تخصصی نجات به محل اعزام شده تا به مهار آتشسوزی و جلوگیری از آسیب های زیستمحیطی کمک کند.
مقامات رسمی هنوز نام برند ها و مدل خودرو های داخل کشتی را اعلام نکردهاند. کشتی Morning Midas که در سال 2006 ساخته شده و ظرفیت حمل تا 6 هزار خودرو را دارد. این کشتی متعلق به شرکت Hawthorn Navigation Inc. است و توسط Zodiac Maritime اداره میشود. البته با توجه فعالیت زیاد کمپانی مشهور BYD در مکزیک، بسیاری بر این عقیده هستند که این کشتی متعلق به کمپانی چینی است و خودرو های برقی و هایبرید این شرکت را حمل میکرد. یکی از خبرگزاری های صنعت خودرو از وجود خودرو های برند Great Wall و Chery خبر داده است. مسلما برای نتیجه گیری قطعی باید منتظر اخبار تکمیلی از منابع رسمی، مخصوصا از خودروسازان بود.
این حادثه یادآور فاجعه مشابهی در سال 2022 است که در آن کشتی Felicity Ace پس از نزدیک به 2 هفته آتشسوزی در اقیانوس اطلس غرق شد. آن کشتی حدود 4 هزار خودرو لوکس از برند هایی مثل پورشه، بنتلی و آئودی را حمل میکرد.
شرکت های بیمه نسبت به افزایش آتشسوزی در کشتی های حامل خودرو نگران هستند. گزارش موسسه Allianz Commercial نشان میدهد که آتشسوزی های دریایی در سال 2024 به بالاترین حد در 10 سال گذشته رسیدند.