چین ترمز زنجیره خودروسازی جهان را کشید
اقتصاد ایران: عصر خودرو- بعد از اعمال محدودیت صادرات عناصر کمیاب موجود در خاک توسط کشور چین، صنعت خودروسازی آلمان با خطر توقف تولید مواجه شده است.
به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، انجمن صنعت خودرو آلمان یا به اختصار VDA هشدار داد که این محدودیت ها مخصوصا در بخش صدور مجوز های صادراتی از چین و تاخیر در ترخیص گمرکی توسط دو کشور ممکن است در زنجیره تامین قطعات حیاتی مثل موتور برف پاککن و حسگر های ترمز اخلال ایجاد کند.
چین که حدود 90 درصد از تولید جهانی عناصر کمیاب خاک را در اختیار دارد از ماه آوریل سال 2025 قوانین جدیدی را برای صادرات این مواد وضع کرده است.
هرچند چین برخی مجوز های لازم را به های شرکت هایی مثل فولکسواگن داده اما این تعداد برای حفظ روند تولید کافی نیست.
شرکت هایی مثل بوش هم از تاخیر در زنجیره تامین مواد مورد نیاز خود خبر دادهاند.
مرسدس بنز اعلام کرده که هنوز با مشکل مواجه نشده اما در حال ارزیابی و نظارت دقیق بر وضعیت موجود است.
اتحادیه اروپا هم با نگرانی از وابستگی به چین، 13 پروژه جدید برای تامین مواد خام حیاتی در خارج از اتحادیه اروپا مثل گرینلند، مالاوی و آفریقای جنوبی راهاندازی کرده است. این اقدامات در راستای قانون مواد خام حیاتی اتحادیه اروپا است که هدف آن کاهش وابستگی به واردات از یک کشور خاص به کمتر از 65 درصد تا سال 2030 میباشد. در این مورد میتوان گفت که منظور از یک کشور خاص در حال حاضر به معنی چین است.
در سطح جهانی هم خودروسازان بزرگی مثل جنرال موتورز و BMW تلاش میکنند تا وابستگی خود به عناصر کمیاب خاک را کاهش دهند اما منابع جایگزین هنوز بسیار محدود هستند.
این بحران بخشی از تنش های تجاری گسترده بین چین و ایالات متحده بوده که ممکن است به مذاکرات سطح بالا بین رهبران دو کشور منجر شود.
بزرگان صنعت خودرو هشدار میدهند که بدون اقدامات سریع ممکن است صنعت خودروسازی با مشکلات طولانی مدت مشابه کمبود تراشه پردازنده در دوران کووید 19 مواجه شود.
این وضعیت نیازمند اقدامات فوری از طرف دولت ها برای ایجاد منابع جایگزین و تقویت زنجیره تامین مواد مورد بحث است.
این موضوع به غیر از تراشه ها، در بحث خودرو های برقی هم اهمیت ویژهای دارد چون ساخت قطعات موتور های الکتریکی نیازمند عناصر کمیاب خاک است. چندین خودروساز بزرگ در حال بررسی انتقال بخشی از خط تولید به چین هستند تا از تعطیلی کارخانه ها جلوگیری کنند. مگنت هایی که از چین صادر میشوند باید ساخت این کشور باشند و در این صورت مشکلی برای صادرات نخواهند داشت. به همین دلیل بسیاری از خودروسازان بزرگ به فکر تولید موتور های الکتریکی خود در چین هستند چون بلافاصله میتوانند آنها را به کارخانه های خود در اروپا و آمریکا صادر کنند.
در این میان راه حل های پیچیدهای که در حال بررسی هستند نشان میدهند که میزان وابستگی ایالات متحده به چین برای تامین این مگنت ها بسیار بیشتر از چیزی است که اعلام میشد. چین تقریبا همه ظرفیت پالایش مواد معدنی خام و تبدیل آنها به فرم قابل استفاده را در اختیار دارد. تحلیلگران اعلام کردند که چین از تخصص فنی برتری در فرآیند جداسازی عناصر کمیاب خاک برخوردار است.
خودروسازان اروپایی و آمریکایی تنها کسانی نیستند که برای تامین مگنت از چین به مشکل خوردهاند. شرکت های خودروسازی در ژاپن و هند هم نسبت به مشکلات پیش رو در بخش تولید هشدار دادهاند. در اروپا هم خودروسازان اعلام کردند سرعت صدور مجوز های صادرات از چین با میزان نیاز آنها مطابقت ندارد.
گزینه های زیادی برای صرفه جویی در مصرف این عناصر یا مگنت ها مطرح شده است. مثلا بازگشت به تکنولوژی قدیمی موتور های الکتریکی که نیازی به مگنت های عناصر موجود در خاک ندارند اما خودروسازان سالها پیش این نوع پیشرانه های الکتریکی را کنار گذاشتند چون نسل جدید آنها ارزان و کارآمدتر هستند.
خودروسازان همچنین در حال بررسی حذف برخی امکانات لوکس مثل صندلی های قابل تنظیم هستند که از چند موتور الکتریکی کوچک استفاده میکنند. همچنین ممکن است سیستم های صوتی پیشرفته که از چنین موادی استفاده میکنند با نسخه های سادهتر جایگزین شوند.