ارتباطات، تسهیلگر بازرگانی و تجارت

اقتصاد ایران: * دکتر شهرام شیرکوند ، روزنامه نگار و پژوهشگر حوزه روابط‌عمومی

در عصر حاضر ارتباطات صرفا” به عنوان یک ابزار مکمل در ساختارهای اداری و اجرایی عمل نمی کند ، بلکه در متن مدیریت بوده و رکن اصلی نظام تصمیم سازی و تسهیل گر در برنامه ریزی های اقتصادی و اجتماعی سازمان محسوب می‌شود. در جوامع فعلی ارتباطات‌ یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تبلیغات پیشبردی است و عاملی برای ایجاد تعاملات و مناسبات مطلوب با اقشار و جوامع مختلفی داخل و خارج کشور که با سازمان یا شرکت سروکار دارند، به شمار می‌آید، از این‌رو نمی‌توان از نقش استراتژیک ارتباطات در ارتقاء و توسعه برند غافل شد.

ارتباطات، نقش مهمی در تسهیل بازرگانی و تجارت بین‌الملل ایفا می‌کنند. که شامل ارتباطات مستقیم بین شرکت‌ها، ارتباطات با دولت‌ها، و در مواردی ارتباط با نهادهای بین‌المللی است.

ارتباطات و روابط‌عمومی‌، علمی در مورد ارتقای برند و خوش‌نامی سازمان است. اگر روابط‌عمومی‌ سازمان، رقابت در بازارهای داخلی و جهانی را جدی نگیرد به تدریج از محیط کسب‌وکار حذف می‌شود. روابط‌عمومی‌ نتیجه تحولات جوامع و سیستم‌ها و نظام‌های ارتباطی سازمان‌هاست که در دو بعد درون‌سازمانی و برون‌سازمانی اتفاق می‌افتد تا اعتماد میان افراد در محیط کار و جامعه نسبت به آنچه از سوی سازمان انجام می‌شود حاصل می شود.

سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از وجود ارتباطات‌ تخصصی و توانمندی‌های روابط‌عمومی‌ برای حمایت از سازمان در جهت توسعه کسب‌ وکار بهره نمی‌گیرند، سازمان‌شان را ضعیف کرده و ریسک خطرات مختلف در زمینه حفظ تصویر مناسب و مثبت سازمان در جامعه و بین رقبا را پذیرفته‌اند.

بنابراین ایجاد رابطه مناسب نیازمند شناخت نگرش‌های افراد در داخل و خارج سازمان است. برنامه‌های ارتباطی، اطلاع‌رسانی و معرفی مناسب برند، پایش رسانه‌ها، تولید خبر و اثرگذاری در افکار عمومی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی، از یکپارچگی، انسجام و تمامیت برند محافظت کرده و ارتقاء و پیشرفت آن را به بهترین نحو مدیریت می‌کند. به جرات می‌توان گفت یکی از دغدغه‌های مدیران ارتباطات شناخت نداشتن صاحبان صنایع و بنگاه‌ها از علم روابط‌عمومی‌ مدرن و کارکردهای صنعت روابط‌عمومی است، از این رو ضرورت دارد با تشکیل کمیته‌ای متشکل از متخصصان و کارشناسان حوزه روابط‌عمومی‌ و تدوین برنامه‌ای منسجم، در جهت شناساندن صنعت روابط‌عمومی‌ به صاحبان صنایع کشور و نقش آن در ارتقاء برند و توسعه بازار گام برداشت.

در زمینه نقش صنعت روابط‌عمومی‌ در رونق تولید و توسعه کسب‌وکار می‌توان گفت: روابط‌عمومی‌ در نطفه تولید قرار دارد و از زمان راه‌اندازی صنایع (صنایع کوچک و بزرگ)، در همه مراحل صنعت را هدایت می‌کند و تنها روابط‌عمومی‌ قادر به انجام این مهم است.

همچنین در عرصه کسب‌ وکار ، روابط‌عمومی‌ به‌عنوان یک تکنیک حمایت از رونق تولید و توسعه بازار شناخته‌شده است. هر سازمانی در یک دوره مشخص باید گزارش عملکرد و فعالیت‌های خود را به سهامداران و سایر ذی‌نفعان ارائه کرده، میزان موفقیت خود را در بازاریابی اعلام کند. به این منظور، نقش‌آفرینی روابط‌عمومی‌ در رفع موانع تجارت و یا جذب سهامداران ناراضی در مجامع شرکت‌ها حیاتی است و موجب اطلاع‌رسانی مناسب درباره فعالیت‌های انجام‌شده در جهت منافع ذی‌نفعان و ایجاد آرامش نسبی در بین آنها می‌شود. در هر صنفی رقبا همواره تلاش می‌کنند برنامه‌های سازمان رقیب را بررسی و خوش‌نامی آن را در جامعه خدشه‌دار کنند. هرچند این نوع رفتارها در کسب‌ وکار سالم با اخلاق حرفه‌ای منافات دارد، اما روابط‌عمومی‌ در راستای مقابله با تهدیدات و ایجاد فرصت‌ها، در پیشگیری از این موارد نقش بسیار موثری خواهد داشت.

همانطور که پیش تر اشاره شد سازمان‌ها و شرکت‌هایی که از وجود ارتباطات و توانمندی‌های روابط‌عمومی‌ برای حمایت از سازمان و توسعه فروش بهره نمی‌گیرند، در واقع ریسک خطرات احتمالی در زمینه حفظ تصویر مناسب و مثبت سازمان در جامعه و بین رقبا را پذیرفته‌اند.

در فضای رقابتی امروز، اگر برای ارتقا و تقویت برند برنامه‌ای تدوین نشود، نه‌تنها برند آسیب‌پذیر می‌شود، بلکه از یاد خواهد رفت.

نکته بسیار مهم در توسعه بازار این است که در حال حاضر ورود به بازارهای تجاری جهانی تنها با تولید و ارائه محصولات و خدمات باکیفیت میسر نمی گردد بلکه بهره گیری از کمپین‌های رسانه‌ای، تحقیقات بازار، شناخت کامل فرهنگی از بازار هدف و معرفی تصویر مثبت از برند قبل از عرضه محصول، مسیر تجارت بین‌الملل را هموار خواهد ساخت.

بنابراین نقش روابط عمومی‌ها هم تاکتیکی و هم استراتژیک است و از این‌جهت روابط‌عمومی ها با مداقه و برنامه ریزی اصولی می توانند با خلق فرصت های جدید در معرفی توانمندی ها، تولیدات و خدمات نوآورانه در بنگاه های اقتصادی موثر واقع شوند و موجب ارتقاء برند و توسعه بازارهای داخلی و خارجی گردند.

  • شهرام شیرکوند، حائز ۳۴ رتبه برتر در جشنواره های بین المللی و ملی مطبوعات و خبرگزاری‌های کشور

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ