ترویج اندیشههای تربیتی امام خمینی (ره) در برنامههای درسی
اقتصاد ایران: کتابهای درسی در سالهای اخیر با طراحی متنوع و استفاده از فناوریهای نوین آموزشی، بستری برای انتقال اندیشههای تربیتی حضرت امام خمینی (ره) به نسلهای آینده شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، برنامه درسی جامعترین وسیله رسیدن به اهداف عالی تربیتی در نظام آموزشی کشور است. برنامه درسی تنها شامل کتابهای درسی نیست و بر تمامی ابعاد تربیت انسان تاکید دارد. از لزوم توسعه فرهنگ نماز گرفته تا آشنایی با شخصیتهای دینی و سیاسی در برنامه درسی لحاظ شده است.
بر اساس اصول تربیتی ابلاغی سند تحول بنیادین، برنامه درسی لازم است جنبههای مختلف تربیت دینی، اعتقادی، سیاسی اجتماعی و.. را داشته باشد.
در همین راستا طبیعی است که در کتب درسی به عنوان مهمترین منبع انتقال مفاهیم تربیتی، در خصوص سیره بزرگان دینی یا اندیشه و افکار سیاستمداران و نظریه پردازان تأثیر گذار در عصر حاضر مطالبی نگاشته شود.
از هر نظر که نگاه کنیم؛ شخصیت برجسته امام خمینی (ره) جلوه مفاهیم تربیتی مندرج در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. شخصیت و سیره حضرت امام خمینی (ره) جلوهای از فرهنگ و ارزشهای ملی و دینی است و انتشار افکار و اندیشههای بنیانگذار انقلاب اسلامی به همراه سبک زندگی ایشان میتواند به بهترین شکل مفاهیم تربیتی مدنظر در تربیت دینی و انقلابی را به دانش آموزان منتقل سازد.
بر همین اساس؛ سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با طراحی برنامههای درسی متنوع و استفاده از فناوریهای نوین آموزشی، تلاش میکند شخصیت و اندیشههای تربیتی حضرت امام خمینی (ره) را در قالبی متناسب با سن دانشآموزان به نسلهای آینده منتقل کرده و هویت ملی و ارزشهای انقلاب اسلامی را در آموزش رسمی کشور نهادینه کند.
این سازمان به عنوان متولی اصلی برنامههای درسی نظام آموزش رسمی کشور، موظف است در چارچوب وظایف و رسالتهای خود، بر تقویت و پایدارسازی هویت ملی و تعمیق باورها و ارزشهای انقلاب اسلامی مطالبی را در کتب درسی تحت عناوین مختلف و برای پایههای تحصیلی مختلف تهیه کند.
در این مسیر، سازمان با طراحی و اجرای برنامههای متنوع آموزشی و تربیتی تلاش میکند تا شخصیت و سیره حضرت امام خمینی (ره)، بنیانگذار انقلاب اسلامی، به عنوان نماد اخلاق، سازندگی، مقاومت و ایمان، در سرفصلهای کتابهای درسی دورههای مختلف تحصیلی جای گیرد.
این سازمان با باور به نقش محوری آموزش در شکلگیری هویت ملی و فرهنگی و برنامهریزی جامع مبتنی بر نیازهای آموزشی نسل آینده، درصدد تعمیق فرهنگ و ارزشهای ملی و بازتاب شایسته جایگاه امام خمینی (ره) در تاریخ و هویت ملت ایران است.
آشنایی با حضرت امام خمینی در کتب دوره ابتدایی
در این دوره، هدف اصلی آشنایی دانشآموزان با شخصیت والای امام خمینی (ره) در ابعاد انسانی، اخلاقی و محبتآمیز ایشان است. ارزشهایی مانند مهربانی، عدالتطلبی و انساندوستی در قالب داستانهای کوتاه، تصاویر، کارتونها، انیمیشنها و فعالیتهای تعاملی به دانشآموزان منتقل میشود.
در کتب درسی مقطع ابتدایی تلاش شده است تا مفاهیم عمیق به زبانی ساده و جذاب برای کودکان قابل فهم باشد.
در کتاب درس هدیههای آسمان پایه تحصیلی سوم، چهارم، پنجم و ششم مطالبی در خصوص تربیت دینی و عرفانی حضرت امام خمینی به زبانی متناسب با کودکان آورده شده است.
در کتاب فارسی اول، سوم و چهارم دبستان و همچنین کتاب نگارش فارسی اول و دوم ابتدایی به منظور تمرین جمله سازی، از دانش آموزان خواسته شده است تا مطالبی در خصوص حضرت امام خمینی ره را بخوانند.
در کتاب آموزش قرآن اول، چهارم، پنجم و ششم عکس و سخنان قرآنی حضرت امام آورده شده است.
در کتاب مطالعات اجتماعی پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی دانش آموزان با زبانی ساده با چگونگی شکلگیری انقلاب اسلامی و شخصیت ضداستعماری بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آشنا میشوند.
توجه به ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام در کتب دوره متوسطه
در این دوره، بر رویکرد شناخت ابعاد تاریخی، فرهنگی، فلسفی، فکری و معنوی شخصیت امام خمینی (ره) متمرکز است. مطالب به صورت عمیقتر و تحلیلیتر ارائه میشوند تا دانشآموزان بتوانند نقش و جایگاه امام در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران و جهان را درک کنند.
در دوره متوسطه عمدتاً اندیشههای فکری امام خمینی و یا چگونگی اثرگذاری حضرت امام خمینی در تاریخ معاصر ایران و نقش ایشان در شکل گیری جمهوری اسلامی ایران روایت شده است.
در دوره متوسطه کتب گوناگونی به ابعاد مختلف شخصیت و سیره حضرت امام خمینی اشاره شدهاست.
در درس عربی پایه دهم، در سه فصل سخنان امام خمینی به زبان عربی آورده شده است.
در درس آمادگی دفاعی پایههای هشتم، نهم و دهم با عناوینی همچون انقلاب اسلامی و بسیج مدرسه عشق و در درس جامعه شناسی ۲ و جامعه شناسی ۳ پایههای یازدهم و دوازدهم با عناوین افق بیداری اسلامی و دو انقلاب در یک قرن به اثرگذاری حضرت امام خمینی در ایجاد نهضت اسلامی در جهان اشاره شده است.
در روش استنباط احکام پایه دوازدهم رشته علوم و معارف اسلامی، در چند فصل به آرای فقهی حضرت امام خمینی و چگونگی استنباط فقهی ایشان در آرای اسلامی اشاره شده است.
علاوهبر درس استنباط احکام، در چند درس دیگر دانش آموزان رشته علوم و معارف اسلامی همچون درس تاریخ ۲ و ۳، درس جریان شناسی اندیشه معاصر ایران و علوم و معارف قرآن پایه دوازدهم به شخصیت علمی و سیاسی امام خمینی اشاره شده است.
علاوه بر این، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی مانند رمزینههای سریع پاسخ(QR code)، ویدئوهای آموزشی، موشن گرافیکها و اینفوگرافیکها، محتواهای چندرسانهای جذاب و تعاملی را برای معلمان و دانشآموزان فراهم کرده است.
این رویکرد جامع و چندبٌعدی، نقش مؤثری در آموزش و ترویج هویت ملی و ارزشهای انقلاب اسلامی دارد و موجب انتقال ماندگار مفاهیم به نسل آینده میشود.