پیام انتخابات شهرداری‌ها در جنوب لبنان

اقتصاد ایران: انتخابات ۲۰۲۵ در جنوب لبنان، صرفاً یک رویداد دموکراتیک نبود، بلکه رویارویی مردمی با تجاوز، تأکید بر مسیر مقاومت و فراخوانی برای بازسازی جنوب بود، مردم ثابت کردند بمباران، آوارگی و فقر نمی‌تواند اراده آن‌ها را در هم بشکند.

- اخبار بین الملل -

خبرگزاری تسنیم، محمد احمد نورالدین،رئیس شهرداری برج قلاویه- انتخابات شوراهای محلی سال 2025 در جنوب لبنان،  تنها یک روند معمول برای مدیریت محلی نیست و موقعیتی حساس در تثبیت ایستادگی، مقاومت، هویت‌سازی و اراده مردمی در برابر چالش‌های گوناگون نظامی، اقتصادی و اجتماعی به حساب می‌آید.

در این انتخابات، منطقه لیطانی در جنوب لبنان، منطقه‌ای با ویژگی‌های تاریخی و سیاسی خاص که از دیرباز نماد مقاومت و ملی‌گرایی لبنانی‌ها بوده است، رأیی معنادار به مقاومت داد.

1- زمینۀ تاریخی و سیاسی انتخابات در جنوب 

جنوب لیطانی تنها یک منطقه جغرافیایی نیست، بلکه نماد تاریخی از رنج و رشادت است. این منطقه بار‌ها در مقابل تجاوز و اشغال رژیم صهیونیستی هزینه‌های سنگینی در دفاع از حاکمیت لبنان و حمایت از آرمان فلسطین پرداخته است.

در چنین بستری و با توجه به تحولات اخیر در منطقه، نتایج انتخابات شورا‌ها در این منطقه، تنها یک روال دموکراتیک نبود. نتایج انتخابات، تجلی اراده سیاسی مقاومت و تجدید میثاق با هویت ملی بود.

انتخابات 2025 پس از دوره‌ای پیچیده برگزار شد. از یک سو ما با تجاوز‌های مکرر اسرائیل، که آخرین آن تنها دو روز پیش از انتخابات رخ داد و طی آن بیش از 15 نقطه در جنوب هدف حملات هوایی قرار گرفت، مواجه بودیم.

از سوی دیگر با بحران اقتصادی شدید که موجب از دست رفتن خانه‌ها و منابع درآمد بسیاری از مردم شد. این وضعیت منجر به مهاجرت‌های داخلی و خارجی بسیاری شد. تخریب گسترده زیرساخت‌ها، ازجمله جاده‌ها، ساختمان‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها و  بحران‌های اجتماعی که بیش از یک‌سوم جمعیت را به‌صورت مستقیم و نیمی را از نظر اجتماعی و اقتصادی تحت‌تأثیر قرار داد را هم باید به این پیچیدگی‌ها افزود.

2-  نتایج انتخابات و تحلیل آن 

با وجود همه‌ این چالش‌ها، مشارکت مردمی چشم‌گیر در انتخابات ثبت و این رویداد به پیامی ملی و سیاسی تبدیل شد. در انتخابات لیست‌های «توسعه و وفاداری» (وابسته به جنبش امل و حزب‌الله) در 109 شهرداری جنوب لیطانی شرکت کردند.

این لیست‌ها در 71 شهرداری به‌صورت توافقی (بدون رقابت) پیروز شدند، درحالی‌که این رقم در سال 2016 تنها 35 شهرداری بود. این رشد قابل تأمل، نشانگر حمایت گسترده مردم از مسیر مقاومت و توسعه است.

این پیروزی‌ها در شهرداری‌های بزرگ نیز تکرار شد تا بیانگر اجماع عمومی در حمایت از توسعه در چهارچوب مقاومت باشد. حتی رقبا یا نامزد‌هایی که در برابر فهرست مقاومت نامزد شدند، از دل همان بستر مقاومتی برخاستند. آنها دیدگاه‌هایی متفاوت در اداره محلی داشتند که این امر تنوع درون‌جریانی سالم را نشان می‌دهد.

3- تحلیل کیفیت مشارکت و چالش‌های موجود 

با وجود تخریب گسترده منطقه و آوارگی مردم، بسیاری از مردم از شهر‌هایی مانند بیروت، صیدا، نبطیه و صور به روستا‌های خود بازگشتند تا در انتخابات شرکت و از لیست مقاومت و توسعه حمایت کنند.

در برخی روستا‌هایی که تقریباً به‌طور کامل ویران شده بودند و حوزه رأی‌گیری در روستا‌های دورتر برگزار می‌شد، مردم حضوری پرشور داشتند. این امر نشان‌دهنده‌ پایبندی آنها به سرزمینشان است.

4- اولویت بازسازی پس از انتخابات 

یکی از پیام‌های کلیدی انتخابات، اولویت‌دادن به بازسازی است. بیش از یک‌سوم ساکنان به‌طور مستقیم از جنگ آسیب دیده‌اند و نیمی از نظر اجتماعی تحت‌تأثیر هستند. ضروری است که یک کارزار ملی برای بازسازی آغاز شود.

این کارزار باید شامل «بازسازی خانه‌ها و نهاد‌های عمومی و خصوصی، حمایت از پروژه‌های توسعه‌ای، کشاورزی و اقتصادی کوچک، احیای بازار کار و چرخش اقتصادی و تخصیص بودجه مستقیم به روستا‌های آسیب‌دیده از طریق صندوق‌های شهرداری» باشد. این فرایند باید بلندمدت و پایدار باشد و به‌عنوان بخشی از مقاومت دیده شود.

5- ویژگی نخبگان منتخب و نیاز به حمایت نهادی 

در این انتخابات، ترکیب نامزد‌ها تغییر کرد، زیرا بسیاری از افراد توانمند اقتصادی یا متخصص به‌دلیل شرایط میدانی امکان نامزدی نداشتند یا از منطقه مهاجرت کرده بودند.

اکثر شهرداری‌های منتخب نیازمند آموزش، توان‌افزایی و پشتیبانی فنی و مدیریتی هستند تا بتوانند مسئولیت‌های سنگین دوران پس از جنگ را بر عهده بگیرند.

این مسئولیت شامل «راه‌اندازی برنامه‌های حمایتی از سوی وزارتخانه‌ها و نهاد‌های مرکزی، برگزاری دوره‌های آموزشی برای نیرو‌های محلی و توانمندسازی حقوقی و مالی شهرداری‌ها برای اجرای مؤثر وظایفشان می‌شود.

6- شهرداری‌ها به‌عنوان سپر اجتماعی و نهاد مقاومت 

شهرداری‌ها تنها نهاد‌های اجرایی نیستند بلکه اکنون مرکز سامان‌دهی اجتماعی، تقویت‌کننده‌ هویت فرهنگی و ملی، پل ارتباطی میان مردم و دولت و نهاد مقاومت در برابر تجاوز، فقر و بی‌توجهی محسوب می‌شوند. شهرداری‌ها ستون فقرات جامعه محلی هستند و تقویت آن‌ها باید در اولویت باشد.

 خوانش سیاسی انتخابات

انتخابات 2025 در جنوب لبنان، صرفاً یک رویداد دموکراتیک نبود، بلکه رویارویی مردمی با تجاوز، تأکید بر مسیر مقاومت و فراخوانی برای بازسازی جنوب بود. مردم ثابت کردند بمباران، آوارگی و فقر نمی‌تواند اراده آن‌ها را در هم بشکند. مردم در عین حال پیامی برای دولت لبنان و جامعه جهانی ارسال کردند که ما پابرجاییم، اما به مشارکت واقعی و حمایت عملی برای بازسازی زندگیمان نیازمندیم.

تنوع دیدگاه‌ها در میان نیرو‌های مقاومتی و رقابت بر سر مدیریت محلی، نشان از بلوغ سیاسی درونی دارد. معتقدم این وضعیت نه‌تنها نباید تهدید تلقی شود که الزاما باید تقویت شود.

درنهایت، پروژه بازسازی جنوب باید فوراً آغاز شود. این بازسازی باید جامع، عادلانه و پایدار باشد تا این مقاومت انتخاباتی به مقاومت اقتصادی و توسعه‌ای تبدیل شود و از زمین و مردم حفاظت کند و مقاومت را نه‌تنها به‌عنوان پاسخ به تجاوز، بلکه به‌عنوان راهی برای زندگی تثبیت کند. 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ