رقابت هوآوی و شیائومی، از گوشی های هوشمند تا خودروهای الکتریکی
اقتصاد ایران: عصر خودرو- درگیری بین شیائومی و هوآوی از دنیای گوشی های هوشمند به صنعت خودرو های برقی کشیده شده است، جایی که هر دو غول تکنولوژی چینی به دنبال جذب هواداران بیشتر در بازاری هستند که به سرعت رشد میکند اما رقابت در آن بسیار شدید است.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، مدیر عامل و رئیس بخش مصرف کنندگان هوآوی در سخنرانی خود در روز اول نمایشگاه خودرو شنژن 2025 بدون اسم بردن مستقیم از برند شیائومی گفت که خودرو های برقی آنها از نظر کیفیت پایینتر از برند هایی هستند که هوآوی از آنها پشتیبانی میکند و ارزش پولی که برای آنها پرداخت میشود را ندارند.
او در ادامه گفت که هرچند کیفیت محصولات چنین کمپانی هایی مخصوصا در بخش تکنولوژی کمک رانندگی خوب نیست ولی فروش آنها فوقالعاده است که این امر مربوط به بازاریابی و تبلیغات خوب است. در حالی که محصولات تحت حمایت هوآوی از نظر کیفیت و تکنولوژی در رده بسیار بالاتری قرار میگیرند ولی فروش کمتری دارند.
مدیران ارشد شیائومی خیلی زود به این حرف ها پاسخ دادند و جدال این دو کمپانی از دیروز به یکی از موضوعات داغ شبکه های اجتماعی تبدیل شده است.
شریک تجاری و رئیس شیائومی شب گذشته در شبکه اجتماعی ویبو به صورت غیر مستقیم پاسخ داد و گفت که بعضی شرکت ها قصد دارند این شرکت را بدنام کنند.
هوآوی و شیائومی با وجود تفاوت در نوع استراتژی و محصولات خود همچنان از جمله پرمخاطبترین بازیگران در صنعت خودروسازی چین هستند که آن هم مربوط به سابقه و شهرت این دو کمپانی در عرصه گوشی های تلفن هوشمند است.
هوآوی به شکل مستقیم خودرو تولید نمیکند اما با چند خودروساز بومی چین از طریق هولدینگ HIMA همکاری دارد تا برند های خودرو جدیدی را بسازد.
در حال حاضر 5 برند تحت HIMA فعال هستند:
1. برند Aito با همکاری کمپانی Seres
2. برند Luxeed با همکار کمپانی Chery
3. برند Stelato با همکاری کمپانی BAIC
4. برند Maextro با همکاری کمپانی JAC
5. برند Shangjie با همکاری کمپانی SAIC Motor
معمولا مدل های جدید این برند ها مستقیما توسط شخص مدیرعامل هوآوی یعنی Yu Chengdong معرفی میشوند. هوآوی مالک این برند ها نیست اما در طراحی و فروش محصولات آنها نقش کلیدی دارد.
شیائومی در ماه مارس 2021 ورود خود به صنعت خودرو را اعلام کرد و در مارس 2024 اولین مدل خود یعنی سدان برقی SU7 را معرفی کرد.
مدل SU7 به سرعت موفق شد و یکی از اندک مدل هایی است که حتی یک سال پس از عرضه همچنان در بازار چین فروش خوبی دارد.
طبق داده های منتشرشده، شیائومی در ماه می سال جاری بیشتر از 28 هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده که در واقع برای 8 ماه متوالی است این کمپانی ماهانه بیشتر از 20 هزار دستگاه خودرو تحویل میدهد.
در حال حاضر شیائومی فقط سری SU7 را عرضه میکند که شامل مدل استاندارد SU7 و نسخه اسپرت با قدرت 1548 اسببخار است.
این کمپانی در تاریخ 22 ماه می کراساوور برقی YU7 را رونمایی کرد و عرضه رسمی آن برای ماه ژوئیه برنامه ریزی شده است.
هوآوی کار خود را با تولید و فروش تجهیزات مخابراتی شروع کرد و در اوایل دوران سیستم عامل اندروید وارد بازار گوشی های هوشمند شد.
شیائومی هم با توسعه رابط کاربری اختصاصی اندروید شروع کرد و به سرعت تبدیل به یکی از بزرگترین تولید کنندگان گوشی هوشمند در جهان شد.
این دو شرکت در عرصه تولید گوشی های هوشمند بار ها با هم درگیر شدند که مهمترین آنها در سال 2019 اتفاق افتاد.
شیائومی در تاریخ 10 ژانویه 2019 اعلام کرد که برند جدید این کمپانی به اسم Redmi به شکل مستقل فعالیت خواهد کرد، این برند بازار محصولات ارزان قیمت را هدف گرفته بود و در مراسم رونمایی هم چندین بار با برند Honor که آن زمان زیرمجموعه هواوی بود مقایسه شد.
مدیران Huawei و Honor هم بعد از این اتفاق واکنش نشان دادند و این موضوع برای مدت زیادی به یکی از بحث های داغ در رسانه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شد.