از تراکتور تا کشنده و اتوبوس
اقتصاد ایران: عصر خودرو- تراکتورسازی ایران امروز دیگر تنها یک تولیدکننده تراکتور نیست؛ این مجموعه عظیم با نیمقرن سابقه، حالا در حال گسترش فعالیتهای خود در حوزههای حملونقل، خودروهای تجاری، کامیونت و بهزودی کشنده و اتوبوس و ون است.
در گفتوگویی اختصاصی «عصرخودرو» با مصطفی وحیدزاده مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران درباره تاریخچه، مسیر توسعه، سبد محصولات جدید و برنامههای آینده این مجموعه توضیحاتی ارائه داد که در ادامه میخوانید:
از چه سالی فعالیت مجموعه تراکتورسازی آغاز شد و هدف اولیه چه بود؟
فعالیت گروه صنعتی تراکتورسازی ایران از سال 1347 آغاز شد و نخستین محصولات آن در سال 1348 وارد بازار شدند. هدف اصلی در آن زمان، ایجاد خط تولید تراکتور برای افزایش سطح مکانیزاسیون کشاورزی در داخل کشور بود؛ هدفی که خوشبختانه محقق شد و امروز یکی از مجموعههای بزرگ صنعتی کشور با وسعتی بالغ بر 450 هکتار در تبریز هستیم.
در حال حاضر چند شرکت زیرمجموعه در این گروه فعالیت دارند؟
امروز این مجموعه متشکل از 12 شرکت است. 8 شرکت در محل سایت اصلی در تبریز فعال هستند که زنجیره تولید و ارزش را تشکیل میدهند. 2 شرکت نیز در خارج از کشور در ونزوئلا و تاجیکستان مستقرند. همچنین 2 شرکت دیگر در استانهای آذربایجان غربی (شهر ارومیه) و کردستان (شهر سنندج) فعالیت میکنند.
مسیر انتقال تکنولوژی و همکاریهای خارجی چگونه طی شد؟
در ابتدا، همکاری با شرکت UTB رومانی آغاز شد و تا سال 1354 ادامه یافت. از آن سال به بعد، همکاری استراتژیکی با شرکت Massey Ferguson انگلستان شکل گرفت که تا سال 1374 ادامه پیدا کرد. اما پس از آن به دلیل تحریمها، این همکاری قطع شد. از آن زمان به بعد، با تکیه بر توان داخل و مجموعههای دانشبنیان، سعی کردیم تکنولوژی را بهروز نگه داریم و خوشبختانه در این مسیر موفق بودیم.
امروز وضعیت صادرات چگونه است؟
در حال حاضر به بیش از 25 کشور جهان صادرات داریم. در سال گذشته، بیش از 6 میلیون دلار صادرات ثبت کردیم و بهعنوان صادرکننده نمونه، از رئیسجمهور وقت مدال افتخار دریافت کردیم. پیشبینی ما این است که در سال جاری نیز روند رشد صادرات ادامه یابد.
در حوزه خودروهای تجاری هم اخیراً فعالیتهایی داشتهاید. کمی در اینباره توضیح میدهید؟
بله، حدود 50 درصد ظرفیت تولیدیمان را به سمت کامیونت و کامیون سوق دادهایم. در سال 1402 با حضور رئیسجمهور فقید، دکتر سید ابراهیم رئیسی، خط تولید کامیونتهای 11 تنی افتتاح شد. سپس مدلهای 6 تن و 9 تن نیز به سبد محصولات اضافه شدند. در حال حاضر سه مدل کامیونت با برندهای معتبر در حال تولید هستند که در بخشهایی مانند خدمات شهری، کشاورزی، حملونقل و خدمات عمومی فعالیت دارند.
آیا برنامهای برای تولید کشنده یا خودروهای سنگینتر دارید؟
بله، برنامهریزی جدی برای ورود به حوزه کشنده انجام دادهایم و مذاکرات با سه برند معتبر در جریان است. فعلاً قرارداد نهایی نشده و بهمحض قطعیت، اطلاعرسانی خواهد شد. همکاری اصلی ما در بخش کامیونتها با برند “یوجین” بوده که بازار ایران نیز استقبال خوبی از آن داشته است.
اخیراً صحبتهایی از ورود به بازار اتوبوس هم شنیده شده، این موضوع را تأیید میکنید؟
درست است. در حال حاضر واردات اتوبوس بهصورت CBU از یک برند معتبر چینی انجام شده و مراحل نهایی قیمتگذاری و مجوزها در حال طی شدن است. پیشبینی میکنیم ظرف دو تا سه ماه آینده اولین سری اتوبوسها وارد بازار شوند. همچنین برنامه داریم که در آینده بخشی از تولید آنها نیز در داخل انجام شود.
در نهایت، برنامه بلندمدت گروه تراکتورسازی ایران در حوزه خودروهای تجاری چیست؟
هدف ما این است که علاوه بر حفظ جایگاهمان در حوزه تراکتور، در بخش خودروهای تجاری شامل ون، کامیونت، کشنده و اتوبوس و ون نیز حضور مؤثر و قدرتمندی داشته باشیم. این ورود نهتنها به روزسازی تکنولوژی در کشور کمک میکند، بلکه نقش مؤثری در ایجاد اشتغال، توسعه زنجیره ارزش و پاسخ به نیاز بازار ایفا خواهد کرد.