فصل ۱۴۰۴ مسابقات رالی ایران آغاز شد

اقتصاد ایران: مسابقات رالی در کشورمان هر ساله در چند دور برگزار می‌شود و امسال نخستین دور مسابقات رالی ۱۴۰۴ با   رالی ۲ روزه تهران - همدان آغاز شد.

رالی تهران - همدان با شرکت حدود ۷۵ خودرو در ۳ کلاس همگانی، پیشرفته و کلاسیک و با شعار «ما با طبیعتیم» و یادبود عکاس و خبرنگار هنرمند، حمیدرضا درجاتی توسط کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران طی روزهای پنجشنبه و جمعه ( ۸ و ۹ خرداد ۱۴۰۴) برگزار شد. در ادامه، ضمن آشنایی با مسابقات رالی، گزارش اختصاصی روزنامه «دنیای خودرو» از رالی تهران - همدان را می‌خوانید.

درباره مسابقات رالی

مسابقات رالی در ایران هر سال در چند دوره برگزار می‌شود و فصل ۱۴۰۴ شامل ۶ دور خواهد بود که از خردادماه شاهد برگزاری دور اول آن با عنوان رالی ۲ روزه تهران - همدان بودیم. همچنین ۳ دور بعدی نیز شامل رالی تهران - متین‌آباد، تهران -خوانسار و تهران - ساری است. شرکت‌کنندگان با هر خودرویی که طبق استانداردهای راهنمایی و رانندگی امکان تردد در خیابان‌ها و جاده‌های کشور را داشته باشد، می‌توانند در رالی شرکت کنند. برای شرکت در این مسابقه، یک نفر به‌عنوان راننده و نفر دوم به‌عنوان نقشه‌خوان باید حضور داشته باشد.

در هر دور از مسابقه، نفرات اول تا دهم به ترتیب ۲۵، ۱۸، ۱۵، ۱۲، ۱۰، ۸، ۶، ۴، ۲ و یک امتیاز کسب می‌کنند و درنهایت در پایان فصل، با جمع امتیازات همه رالی‌های برگزار شده در آن سال، نفرات برتر سال معرفی می‌شوند.

شرکت در کلاس همگانی برای عموم آزاد بوده، اما کلاس پیشرفته شرایط خاصی داشته که پس از سپری کردن دوره‌های آموزشی و همچنین کسب تجربه و مقام در کلاس همگانی، امکان حضور در آن برای شرکت‌کنندگان فراهم می‌شود. کلاس خودروهای کلاسیک نیز برای نخستین‌بار به‌مسابقات رالی اضافه شده که در ادامه به‌صورت مفصل به بررسی جزئیات آن خواهیم پرداخت.

سینا سعیدی و آرش طاهری از مسئولین کلوپ رالی ایران و برگزارکنندگان این برنامه، ضمن ابراز خرسندی از حضور پر رنگ خودروهای کلاسیک و ابزار امیدواری از تداوم حضور این‌گونه خودروها در رالی‌های آینده، در خصوص برنامه‌های آینده این کلوپ برای فصل ۱۴۰۴ بیان کردند: «برنامه مسابقات رالی امسال، شامل ۶ دور بوده که دور اول آن همین رالی تهران - همدان است. دور دوم یک رالی داخل شهری در تهران بوده و دور سوم رالی ایران - ارمنستان خواهد بود که تنها رالی خارجی امسال به‌حساب می‌آید.»

رالی تهران - همدان

کلوپ رالی ایران زیر نظر کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران، مسئول برگزاری مسابقات رالی بوده و دور اول امسال را در هفته اول خردادماه برگزار کرد. شرکت‌کنندگان در این رالی روز چهارشنبه ۷ خرداد، یک روز پیش از آغاز رالی در کلاس توجیهی شرکت کردند و رالی، روز پنجشنبه ۸ خرداد راس ساعت ۹:۰۱ دقیقه از رواق‌مال تهران استارت خورد.

مسیر رفت از تهران به‌همدان که از شهر اراک عبور می‌کند، انتخاب شده بود و شرکت‌کنندگان پس از حدود ۵ ساعت رانندگی به‌خط پایان که هتل باباطاهر همدان بود، رسیدند.

روز دوم رالی (جمعه ۹ خردادماه) از هتل باباطاهر همدان (همان خط پایان روز نخست) آغاز شد و این بار تیم برگزارکننده رالی، مسیر متفاوتی را برای برگشت به‌تهران انتخاب کرده بودند که شامل جاده‌های زیبای استان قزوین و سپس البرز می‌شد. مسیر طولانی‌تری برای روز دوم در نظر گرفته شده بود و بالاخره پس از ۶ ساعت رانندگی با رسیدن شرکت‌کننده‌ها به خط پایان در رزمال تهران، این رالی به پایان رسید.

مجموع شرکت‌کنندگان ۳ کلاس همگانی، پیشرفته و کلاسیک در این رالی به ۷۵ خودرو می‌رسید که رده‌بندی و امتیازات هر کدام به‌صورت جداگانه محاسبه و اعلام می‌شود.

وقتی از مسابقه رالی سخن به‌میان می‌آید، همه فکر می‌کنند یک رقابت سرعت درمیان شرکت‌کننده‌ها برقرار است که هرکه زودتر به‌مقصد برسد، برنده مسابقه خواهد شد؛ اما درحقیقت مسابقه رالی نه تنها قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض نمی‌کند، بلکه مدیریتی حرفه‌ای است که زمان، مسافت و سرعت را تحت کنترل در می‌آورد.

تردد خودروهای حاضر در رالی در خیابان‌ها و جاده‌هایی که به استیکرهای شماره‌گذاری، اسپانسری و نشان مسابقات رالی مزین شده بودند، توجه عابران و سرنشینان سایر خودروها را به‌خود جلب می‌کرد.


برای نخستین‌بار با حضور کلاسیک‌ها

رالی تهران - همدان، نخستین رالی است که خودروهای کلاسیک به صورت جداگانه و در یک کلاس اختصاصی با هم در آن به‌رقابت می‌پردازند. پیش از این هم شاهد حضور خودروهای کلاسیک در مسابقات رالی بودیم؛ اما همواره تعداد این خودروها محدود بود و به‌صورت تخصصی، کلاسی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شد.

دکتر رامین صالح‌خو، رئیس انجمن وسایل‌نقلیه تاریخی ایران در مراسم روز اول خط استارت رالی تهران - همدان با اشاره به‌بهبود وضعیت خودروهای کلاسیک در کشور گفت: «وضعیت خودروهای کلاسیک در کشور و نحوه حفظ و نگهداری آن‌ها روز به‌روز در حال بهبود بوده و امروز شاهد حضور پرشور خودروهای کلاسیک در برنامه‌های این‌چنینی هستیم. به‌دلیل استقبال قابل توجه صاحبان خودروهای کلاسیک و به‌حد نصاب رسیدن تعداد این‌گونه خودروها، در کنار کلاس‌های همگانی و پیشرفته، یک کلاس اختصاصی نیز برای خودروهای کلاسیک در نظر گرفته شد.»

آرش حمزه، مسئولیت هماهنگی‌های لازم بخش خودروهای کلاسیک این دور از رالی را برعهده داشت.

حضور پیشکسوتان اتومبیل‌رانی ایران همچون آقایان اعتمادی، باوفا و خراسانی در رالی تهران - همدان نیز از نکات مثبت و حائز اهمیت این برنامه خودرویی به‌حساب می‌آید.

همچنین حضور افتخاری بیوک جدیری، راننده پیشکسوت و پر افتخار مسابقات اتومبیل‌رانی با ب‌ام‌و ۲۰۰۲ معروف خود که به‌شماره ۱ مزین شده بود، جذابیت‌های رالی را برای شرکت‌کنندگان جوان بیشتر می‌کرد.

مدل‌های کلاسیک و با ارزش ب‌ام‌و، مرسدس‌بنز، مینی و ... با رنگ‌بندی‌های متنوع حال و هوای خاصی به رالی تهران - همدان بخشیده بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ