ساینا S اتومات در بازار آزاد ۲۰ میلیون‌ تومان گران شد

اقتصاد ایران: بازار خودرو در این روزها در وضعیتی پرابهام قرار گرفته است؛ با این وجود تغییرات قیمتی محدود در بازار داخلی‌ها و البته رشد عجیب در بازار مونتاژی‌ها رخ داده است؛ در این وضعیت فعالان بازار که این روزها چشم‌انتظار تحولات اقتصادی هستند معتقدند با وجود رکود و بلاتکلیفی تقاضا، بازار همچنان در سایه نبود سیاست‌های مشخص و عرضه محدود، در انتظار جرقه‌ای برای تغییرات بزرگ‌تر است.

بازار خودرو ایران در سال‌های اخیر به‌دلیل تحریم‌ها و برخی تصمیمات نادرست دچار بی‌ثباتی شده و حالا رکود اقتصادی نیز به‌این بی‌ثباتی و بی‌رمقی دامن می‌زند. اما در این سال‌ها ابزار دولت‌ برای تنظیم بازار، قیمت‌گذاری دستوری بوده و همواره سیاستگزاران برای کنترل بازار با سرکوب قیمت، فشار زیادی روی تولیدکنندگان آوردند؛ نتیجه سیاستی که طی این سال‌ها باعث شده خودروسازان روزبه‌روز دچار بحران‌های عمیق‌تری شده و خودرو نیز از دسترس افراد خارج شود.

البته تنها عامل محدودکننده بازار خودرو در این سال‌ها تحریم‌ها و تصمیمات نادرست نبوده است؛ بلکه مجموعه‌ای از عوامل، به‌ویژه ممنوعیت واردات خودرو طی ۵ سال و تشدید سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری، بازار خودرو را با بحران عمیق‌تری روبه‌رو ساخته و در این میان، هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان بیشترین آسیب را دیده‌اند.

در چنین شرایطی نوسان نرخ ارز نیز سبب فراز و فرود قیمت انواع خودرو در بازار شده که تصمیم‌گیری برای خرید خودرو را سخت کرده است. به‌رغم این‌که گفته می‌شد واردات خودرو می‌توانست سرکوب قیمتی در بازار ایجاد کند، اما شاهد رشد نرخ انواع خودرو در بازار فعلی هستیم. البته نگاهی به‌بازار خودرو در ۶ ماهه دوم سال گذشته نشان می‌دهد به‌رغم نوسانات شدید ارزی، بازار خودرو نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه نکرد؛ هرچند دلیل این ثبات نسبی، کاهش قدرت خرید و خروج خودرو از سبد مصرفی عموم مردم بوده است.

در سال جاری نیز که بیش از دو ماه از آن می‌گذرد، همچنان سیاست‌گزاران برای کنترل بازار همان ابزار قیمتی را به‌کار گرفته‌اند. سیاستی که تنها در کوتاه‌مدت موجب کنترل قیمت می‌شود؛ اما روندهای بلندمدت نشان می‌دهد از قضا همین قیمت‌گذاری دستوری، مهم‌ترین مانع تنظیم بازار خودرو بوده است. در بازار وارداتی‌ها نیز تعرفه به ۱۰۰ درصد و مبنای ارز محاسباتی نیز به ۷۰ هزارتومان رسیده است. بنابراین قیمت خودروهای وارداتی حالا سر به‌فلک می‌گذارد و طبیعتا حضور وارداتی‌ها نیز نمی‌تواند سبب تنظیم بازار خودرو شود.

در هر حال بازار خودرو در این روزها در وضعیتی پرابهام قرار گرفته است؛ با این وجود تغییرات قیمتی محدود در بازار داخلی‌ها و البته رشد عجیب در بازار مونتاژی‌ها رخ داده است؛ در این وضعیت فعالان بازار که این روزها چشم‌انتظار تحولات اقتصادی هستند معتقدند با وجود رکود و بلاتکلیفی تقاضا، بازار همچنان در سایه نبود سیاست‌های مشخص و عرضه محدود، در انتظار جرقه‌ای برای تغییرات بزرگ‌تر است. با این وجود، آن‌چه در شرایط امروز مشهود است، فقدان عوامل موثر و محرک جدی در سمت عرضه و تقاضاست. رکود معاملاتی، بلاتکلیفی خریداران و نبود سیاست‌گزاری مشخص در حوزه واردات خودرو باعث شده‌اند تا نوسانات نرخ ارز بیش از پیش بر انتظارات قیمت‌ها سایه بیندازند؛ حتی اگر این نوسانات محدود و گذرا باشند.
اما جدیدترین تحرکات قیمتی در بازار محصولات داخلی حکایت از آن دارد که سهند S دنده‌ای بنزینی از محصولات جدید سایپا با رشد ۲ میلیون‌تومانی در محدوده ۵۸۷ میلیون‌تومان قرار گرفته است.

ساینا S در اصل فیس‌لیفت ساینا EX و SX است که با رشد ۲ میلیون‌تومانی در محدوده ۵۰۹ میلیون‌تومان جا خوش کرده است. اما دیگر محصول سایپا، کوییک دنده‌ای GXL نیز با نرخ ۵۰۲ میلیون‌تومان معامله شده و جهش قیمتی را تجربه نکرده است. همچنین سمند سورن پلاس P۷XU بنزینی مدل ۱۴۰۴ نیز ۵ میلیون‌تومان گران شده و به‌قیمت ۷۲۲ میلیون‌تومان رسیده است.

تارا اتوماتیک V۴ مدل ۱۴۰۴ نیز با ۵ میلیون‌تومان رشد، به‌قیمت یک‌میلیارد و ۱۶۱ میلیون‌تومان معامله می‌شود. قیمت کارخانه این خودرو ۹۱۱ میلیون و ۸۹۰ هزارتومان تعیین شده است. دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز در معاملات روز پنجشنبه بازار تهران به‌قیمت یک‌میلیارد و ۱۹۵میلیون‌تومان معامله شد و افزایش قیمت ۵ میلیون‌تومانی را تجربه کرد.

نوسان قیمت در بازار خودروهای وارداتی

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته رشد بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که ساینا S اتومات (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۶۶۲ میلیون‌تومان، پادرا تک‌کابین (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۹۷۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۴) با ۱۱ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۸ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ (۱۴۰۴) با ۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۱۶۱ میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۴) با ۵ میلیون‌تومان افزایش ۷۲۲ میلیون‌تومان و دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۴) با ۳ میلیون‌تومان افزایش ۹۸۶ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد قیمت ۱۰ تا ۴۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هایما S۷ پرو (۱۴۰۴) با ۴۰ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۳۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۳۹۰ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۴) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش ۲ ‌میلیارد و ۷۲۰ میلیون‌تومان و هایما S۵ (۱۴۰۴) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و ۶۴۰ میلیون‌تومان خرید و فروش شدند.

از طرفی در میان خودروهای وارداتی شاهد افزایش و کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ ‌میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، جتا VS۷ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی ارزش نیسان ترا ۲۰۰۰ سی‌سی توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و کیا اسپورتیج توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش به ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون‌تومان رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ