مدیرعامل سابق جیپ به جای «کارلوس تاوارس»
اقتصاد ایران: آنتونیو فیلوسا، مدیرعامل پیشین جیپ بهعنوان مدیرعامل جدید استلانتیس انتخاب شد تا بهجای کارلوس تاوارس سکان هدایت این شرکت بزرگ خودروسازی را در دست گیرد.
نتیجه جستوجوی چند ماهه
جستوجو برای یافتن مدیرعامل جدید به پایان رسید. پس از ماهها ارزیابی کاندیداهای داخلی و خارجی، استلانتیس جانشین کارلوس تاوارس را معرفی کرد. تاوارس در دسامبر ۲۰۲۴، بهرغم اینکه قرارداد پنجسالهاش تا اوایل ۲۰۲۶ ادامه داشت، استعفا داد. هیاتمدیره بهاتفاق آرا آنتونیو فیلوسا را بهعنوان مدیرعامل جدید این غول خودروسازی انتخاب کرد.
فیلوسا، مدیر ایتالیایی متولد ناپل کار خود را در سال ۱۹۹۹ با گروه فیات آغاز کرد. او طی سالها نقشهای کلیدی متعددی برعهده داشت. بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، او عملیات FCA (فیات-کرایسلر) در آرژانتین را هدایت کرد و سپس در مارس ۲۰۱۸ بهعنوان مدیر ارشد عملیات منطقه آمریکای لاتین منصوب شد.
پس از ادغام گروه پژو-سیتروئن و فیات-کرایسلر در سال ۲۰۲۱ که استلانتیس را شکل داد، فیلوسا بهعنوان مدیر ارشد عملیات آمریکایجنوبی انتخاب شد. او نقش مهمی در تبدیل برزیل به بزرگترین بازار جیپ خارج از ایالاتمتحده ایفا کرد.
شرایط سخت پیش رو
در سال ۲۰۲۳، او مدیرعامل جهانی جیپ شد و سال بعد بهعنوان مدیر ارشد عملیات قاره آمریکا منصوب شد و «تیم کونیسکیس» را متقاعد کرد تا برای هدایت برند رم بازگردد. در اوایل سال ۲۰۲۵، فیلوسا از مدیرعاملی جیپ کنار رفت تا راه را برای «باب برودرودر» باز کند.
در ماه فوریه، او نقش مدیر ارشد کیفیت را برعهده گرفت و حالا سکان هدایت استلانتیس را در دست گرفته است. بااین وجود، «جان الکان» همچنان رئیس اجرایی استلانتیس و فراری باقی میماند.
فیلوسا، ۵۱ ساله از ۲۳ ژوئن کار خود را آغاز میکند و در همان روز تیم رهبری جدید را معرفی خواهد کرد. همچنین، در روزهای آینده جلسهای با سهامداران برگزار میشود که طی آن او بهعنوان مدیر اجرایی منصوب خواهد شد. مدیرعامل جدید وظیفهای بسیار دشوار را برعهده گرفته است.
سود استلانتیس در سال گذشته بهشدت کاهش یافت و بسیاری از برندهای این مجموعه با مشکلات جدی مواجهاند. سهم بازار این شرکت در ایالاتمتحده در سال ۲۰۲۴ نزدیک به دو درصد کاهش یافت و کرایسلر اکنون در حال احتضار است.
مدیریت ۱۴ برند کار آسانی نیست؛ بهویژه که نشانههای اولیه احیای لانچیا چندان دلگرمکننده نیست. بر اساس آمار منتشرشده توسط انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا، فروش دیاس، برند لوکس سیتروئن، در چهار ماه نخست سال در اروپا ۲۶.۴ درصد کاهش یافت.
اوپل، فیات و سیتروئن نیز در این منطقه با افت 2 رقمی مواجه شدند. درمجموع، فروش استلانتیس تا پایان آوریل ۹.۶ درصد کاهش یافته است.
درآمد میلیوندلاری برای مدیر پیشین
کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس در بازه زمانی ۴ ساله که سکاندار این شرکت بزرگ بوده، حدود ۱۰۶ میلیوندلار بهعنوان دستمزد دریافت کرده است. با اینکه قرارداد ۵ ساله تاوارس با استلانتیس تا اوایل سال ۲۰۲۶ اعتبار دارد، اما او بهطور ناگهانی استعفا کرده است.
وی نخستین و تنها مدیرعامل استلانتیس از سال ۲۰۲۱ تاکنون است که در این پست حضور دارد؛ یعنی زمانی که فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن ادغام شدند تا غول خودروسازی جهان یعنی استلانتیس شکل گیرد. اگر میخواهید از میزان دستمزد هنگفت کارلوس تاوارس در استلانتیس مطلع شوید، حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
گزارش سالانه منتشرشده توسط استلانتیس از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ نشان میدهد تاوارس هرساله چکهای دستمزد قابل توجهی را دریافت کرده است. در سال ۲۰۲۱ مجموع دریافتی او به بیش از ۱۹ میلیونیورو رسیده و یک سال بعد هم دستمزد وی از ۲۳ میلیونیورو فراتر رفته است. البته در سال ۲۰۲۳ بوده که تاوارس بیشترین دستمزد خود یعنی حدود ۳۶.۵ میلیونیورو را دریافت کرده است.
سال قبل نیز دستمزد این مدیر کارکشته خودرویی بهحدود ۲۳ میلیوندلار رسیده است؛ بنابراین با یک جمع سرانگشتی میتوان گفت مجموع دریافتی کارلوس تاوارس در بازه زمانی 4 ساله حدود ۱۰۲ میلیونیورو یا حدود ۱۰۶ میلیوندلار بوده است.
البته براساس اطلاعاتی که در این اسناد وجود دارد، دستمزد سالانه تاوارس حدود ۲ میلیونیورو بوده و تفاوت بزرگ بین دریافتیهای او به مشوقهای کوتاه و بلندمدت، مزایای پس از بازنشستگی و پاداشهای جانبی مربوط میشود. البته در اسناد منتشرشده به یک توافق مجزا هم اشاره شده که طی آن ۲ میلیونیورو دیگر هم در سال جاری به تاوارس پرداخت خواهد شد. او همچنین در سال ۲۰۲۵ و پس از دستیابی بهیک رکورد جدید ۱۰ میلیونیورو دیگر هم دریافت خواهد کرد.
در ژانویه ۲۰۲۶ مدیرعامل اسبق استلانتیس ۸۰۰ هزار سهم این شرکت را دریافت میکند؛ هرچند جزئیات مربوط به این سهم در قرارداد سال ۲۰۲۴ وجود داشته است. استلانتیس سال بدی را پشت سر گذاشت و سود خالص آن ۷۰ درصد و درآمد خالص نیز ۱۷ درصد کاهش یافت. بهدلیل وجود گپهای موقتی در سبد محصولات، استلانتیس افت فروش ۱۲ درصدی را نیز تجربه کرد.
البته استلانتیس سال ۲۰۲۵ را نیز بهسختی آغاز کرده و دادههای منتشرشده توسط انجمن خودروسازان اروپایی نشان میدهد میزان فروش این شرکت نسبت به ژانویه ۲۰۲۴ افت ۱۶ درصدی داشته است. غیر از آلفارومئو، تمامی برندهای زیرمجموعه استلانتیس با کاهش فروش محصولات خود دستوپنجه نرم میکنند. مدیران این شرکت همچنان بهدنبال یک مدیرعامل جدید هستند و جانشین استلانتیس در چند ماه آینده مشخص خواهد شد.