رویداد جایزه ترافیکی تهران بعد از سه ماه به پایان خط رسید
اقتصاد ایران: رویداد جایزه ترافیکی تهران (جت) پس از حدود سه ماه رقابت فشرده و ارائه طرحها و ایدههای ترافیکی، روز یکشنبه ۱۱ خرداد،در دانشگاه صنعتی شریف به کار خود پایان میدهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، رویداد جایزه ترافیکی تهران (جت) پس از حدود سه ماه رقابت فشرده و ارائه طرحها و ایدههای ترافیکی، فردا یکشنبه ۱۱ خرداد، با برگزاری مراسم پایانی در حضور مدیران شهری، نخبگان و اساتید دانشگاهی در دانشگاه صنعتی شریف به کار خود پایان میدهد.
پوریا علیمردانی با اعلام این خبر به ذکر جزئیاتی از نحوه برگزاری این رویداد پرداخت و گفت: در این رویداد بیش از ۲۰۰ تیم در یک بازه زمانی سهماهه شرکت کردند که از میان آنها پس از داوری اولیه، ۱۱۰ اثر به مرحله مقدماتی راه پیدا کرده و در یک ماه دوره آموزشی، کوچینگ و منتوریگ حضور یافتند تا ضمن برطرف کردن ضعفها، طرحهای خود را در زمینههای فنی، اقتصادی و اجرایی پرورش داده و نقاط ضعفشان را برطرف کنند.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه تیمهای راهیافته به مرحله نهایی در سه بخش طرحهای برتر، ایدههای محوری و ارائه پوستر به رقابت پرداختند، افزود: برندگان این رویداد روز یکشنبه، ۱۱ خرداد، طی مراسمی با حضور مدیران شهری، استادان و نخبگان دانشگاهی و دانشجویان این حوزه معرفی و جوایز خود را دریافت میکنند.
علیمردانی با اشاره به چهار محور کلیدی این رویداد افزود: با توجه به اینکه هر یک از طرحها میتوانست حداکثر به دو محور اصلی تعیینشده در رویداد بپردازد، در مرحله دوم، محور کاهش سفرهای درونشهری و هوشمندسازی حملونقل با ۵۶ طرح، محور توسعه حمل و نقل پاک و پایدار با ۲۹ طرح، محور بهبود و گسترش حملونقل عمومی با ۲۹ طرح و در نهایت محور مدیریت و کنترل حملونقل خودرو محور با ۵۷ طرح مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت که از این میان، محورهای مدیریت و کنترل حملونقل خودرو محور، کاهش سفرهای درونشهری و هوشمندسازی حملونقل بیشترین استقبال را داشتهاند که نشان از دغدغه جدی شرکتکنندگان برای بهرهگیری از فناوری در سیاستهای مدیریت ترافیک و پرهیز از خودرو محوری به عنوان مهمترین چالش شهر تهران دارد.
وی در خصوص طرحهای رقابتکننده در مرحله دوم ادامه داد: از میان ۹۷ طرح راهیافته به مرحله دوم، بیشترین آثار مربوط به سامانهها و زیرساختهای هوشمند شهری با ۲۴ اثر، حمل و نقل ترکیبی و اشتراکی با ۱۶ اثر و اپلیکیشنها و نرمافزارهای حمل و نقلی با ۱۲ اثر میباشد که این آمار نیز نشان از تمرکز زیاد شرکتکنندگان بر زیرساختهای فناورانه و راه حلهای نو برای مدیریت هوشمند ترافیک دارد، که میتواند همراستا با اهداف رویداد و آینده حمل و نقل شهری باشد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با بیان اینکه طرحها در مرحله پایانی در یک فرآیند فشرده توسط هیأت داورانی متشکل از اساتید دانشگاهی و مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک داوری شد، تصریح کرد: در نهایت ۳۰ طرح شامل: ۳ طرح برتر در بخش اصلی، ۶ طرح برای ایدههای محوری و ۲۱ طرح نیز برای ارائه پوستر انتخاب شد.
وی با یادآوری اینکه طرحهای برتر علاوه بر دریافت جوایز نقدی، این فرصت را دارند که با حمایت شهرداری تهران و سازمان ترافیک به مرحله اجرا برسند، تاکید کرد: ما این ایدهها را تنها در حد یک مسابقه نمیبینیم، بلکه به آن بهعنوان راهحلی واقعی برای تغییر شرایط ترافیکی تهران نگاه میکنیم.
جت یک رویداد رقابتی تیمی بود که با هدف ایجاد فرصتی برای دانشجویان و نخبگان برای ارائه ایدههای نوآورانه و عملیاتی در راستای بهبود وضعیت ترافیک شهری پایتخت، با همکاری سازمان ترافیک، مرکز تهران هوشمند و دانشگاه شریف از اسفندماه سال گذشته راهاندازی شد و ساعت ۱۶ روز یکشنبه، ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ با معرفی طرحهای برتر به کار خود پایان خواهد داد.