خریداران شاهین: پول دادیم، خودرو نگرفتیم

اقتصاد ایران: عصر خودرو- بر اساس اظهارات دارندگان حواله شاهین، شرکت سایپا علی‌رغم دریافت وجه کامل خودروها از مهرماه ۱۴۰۲، تاکنون اقدام به تحویل خودروهای مذکور نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فارس؛ مشتریان شرکت خودروسازی سایپا که بیش از 25 ماه پیش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو نسبت به ثبت‌نام برای خرید خودروی شاهین دنده‌ای G، شاهین CVT و شاهین پلاس اقدام کرده‌اند، نسبت به تأخیرهای طولانی‌مدت، عدم اطلاع‌رسانی شفاف، عملکرد یک‌طرفه و عدم ایفای تعهدات این شرکت، منتقد هستند.

بر اساس اظهارات این مشتریان، شرکت سایپا علی‌رغم دریافت وجه کامل خودروها از مهرماه 1402، تاکنون اقدام به تحویل خودروهای مذکور نکرده است. در حالی‌ که موعد تحویل طبق قراردادها مدت‌هاست گذشته، برخی از مشتریان حتی هنوز دعوت‌نامه رسمی دریافت نکرده‌اند.

یکی از نکات مورد انتقاد، عدم شفافیت سایپا در اطلاع‌رسانی و ارائه اطلاعات نادرست یا ناقص به خریداران است.

به گفته حواله‌داران، این شرکت در شرایطی وجه تکمیلی را دریافت کرده که بلافاصله پس از افزایش قیمت رسمی خودروها بوده است، اما اکنون با وجود گذشت ماه‌ها، خودروها تحویل نشده و شایعاتی نیز از افزایش قیمت مجدد به گوش می‌رسد.

به گفته آنها بر اساس مصوبه شورای رقابت، در شرایط افزایش قیمت باید درصدی از قیمت جدید به عنوان سقف افزایش برای خریداران اعمال شود؛ با این حال مشتریان می‌گویند سایپا با سوء‌استفاده از این مصوبه، آن را به ضرر خریدار تفسیر و اجرا می‌کند.


از سوی این گروه از حواله‌داران در خبرگراری فارس به ثبت رسیده به موارد متعددی از عملکرد نامناسب سایپا اشاره شده است، از جمله:

•  عدم پاسخگویی و بی‌توجهی به حقوق مشتری

•  حذف نوبت‌ها و ارسال پیامک‌های بدون مهلت و بدون بخشنامه

•  تولید بی‌کیفیت و خلف وعده در تحویل خودروهای وعده‌داده‌شده

•  عدم پرداخت سود مشارکت یا تاخیر طبق قرارداد

•  قراردادهای یک‌طرفه و اعمال سلیقه‌ای مصوبات قانونی

این در حالی است که هنوز حتی یک دستگاه خودروی شاهین G حاصل از افزایش قیمت قبلی به مشتریان تحویل داده نشده است.

حواله‌داران در ادامه خواستار ورود نهادهای نظارتی، مجلس شورای اسلامی، سازمان حمایت از مصرف‌کننده، وزارت صمت و قوه قضائیه به موضوع شدند و تأکید کردند که فشار روانی و مادی وارد بر مردم ناشی از این بلاتکلیفی طولانی دیگر قابل تحمل نیست.

پیش از این نیز چند پویشی مشابه در خبرگزاری فارس ثبت شده بود که با پیگیریهای خبرنگار فارس این شرکت در دی ماه سال گذشته در پاسخ اعلام کرد  که ظرفیت تولید شاهین به اندازه تقاضا نیست لذا امکان تحویل این خودرو به تمام متقاضیانی که در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده‌اند فراهم .

برنامه ریزی سایپا برای تحویل خودروهای معوق شاهین، اطلس و سهند

پیرو ثبت این پویش ها و مراجعات مکرر مشتریان به این خودروسازی، بالاخره مدیر بازاریابی و فروش این شرکت خودروساز روز گذشته هشتم خرداد ماه  توضیحاتی را درباره تحویل سه خودرو شاهین، اطلس و سهند که تحویل آنها به تعویق افتاده ارایه کرد.

مدیر بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا ضمن عذرخواهی بابت تاخیر در تحویل این خودروها، بیان داشت: تعداد کل تعهدات این شرکت از سه خودروی عرضه شده شاهین، اطلس و سهند 40 هزار دستگاه است.

این مقام مسوول در سایپا گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای تولید و تکمیل این خودروها، طی سه هفته اخیر حدود 7 هزار تعهد از این سه خودرو کاهش پیدا کرده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.

کریمی افزود: تا زمانی که تعهدات معوق این سه خودرو کاملا ایفا نشود، ثبت نام جدیدی برای مشتریان انجام نخواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ