«ADV۱۶۰»؛ سامورایی ماجراجو

اقتصاد ایران: اسکوترها همواره در میان سایر کلاس‌های موتورسیکلت‌ بهترین گزینه برای مصارف روزانه شهری به‌شمار می‌روند. هوندا که در این عرصه با طراحی و تولید اسکوترهای باکیفیت زبان‌زد است، از سال ۲۰۱۵ میلادی اسکوتر ادونچر خود را با قابلیت‌های منحصربه‌فرد به‌بازار جهانی عرضه کرد. کمپانی هوندا با معرفی ADV نیز کلاس جدیدی را به‌وجود آورده است؛این سگمنت با نام ادونچر اسکوتر شناخته می‌شود که کلمه ADV مخفف  Adventure است.

با توجه به این‌که اسکوترهای کم‌حجم و جسور هوندا یعنی کلیک ۱۲۵ و ۱۵۰ و اخیرا ۱۶۰ در بازار جهانی مورد استقبال قرار گرفته‌اند، کمپانی هوندا در پایه‌ترین نسخه، ADV را با موتور ۱۵۰‌ سی‌سی روانه بازار کرد. ADV۱۶۰ نزدیک به دو سال است که وارد بازار کشورمان شده و بسیار مورد توجه خریداران قرار گرفته است. در ادامه این ادونچر اسکوتر جذاب و زیبای هوندا را بررسی می‌کنیم تا بدانیم ارزش خرید آن در چه سطحی است.

طراحی جسورانه به سبک هوندا

زبان جدید طراحی هوندا از سال ۲۰۱۵ شکل جدیدی به خود گرفت. این تغییر در زبان جدید طراحی هوندا سبب شد این کمپانی موتورسیکلت‌های اسپرت و جذاب‌تری را به‌بازار عرضه کند. ADV۱۶۰ را باید نخستین موتورسیکلت با زبان جدید طراحی هوندا دانست. اِلِمان‌های طراحی این ادونچر اسکوتر، موتورسیکلتی فراتر از آن‌چه در ذهن تصور شود را پدید آورده است.

با نگاهی به پروفیل ADV۱۶۰ می‌توان به‌خوبی رگه‌های طراحی اسکوتر محبوب هوندا یعنی کلیک را در آن مشاهده کرد؛ با این تفاوت که بخش پوزه در جلو کمی حجم‌تر شده است. همچنین انحنای فلاپ‌های جلو و فرم W شکل این فلاپ‌های یکپارچه با بدنه و فلاپ‌های تیز عقب، کاراکتر جذاب و اسپرتی به این ادونچر اسکوتر می‌بخشد.

درعین حال چراغ‌های ذوزنقه‌ای‌شکل که در امتداد آن LEDهای L شکل زاویه‌دار جمع‌وجور طراحی شده، بسیار جلب‌توجه می‌کند. پوزه ADV۱۶۰ با حجم نسبتا زیاد به‌سمت جلو کشیده شده که در جلوترین نقطه پوزه، چراغ‌ها تعبیه شده است. این حالت، طراحی آشنای هوندا در کلیک را نیز نمایان می‌کند.

ارتفاع نسبتا زیاد پوزه نسبت به تایر جلو، فاصله گلگیر جلو با پوزه و استفاده از طلق گوریلاگلس سبک ادونچر بایک محبوب هوندا (افریکا تویین) را تداعی می‌کند. از سوی دیگر اضافه شدن اگزوز زاویه‌دار نسبتا بزرگ، حس و حال اسپرت‌بایک‌‎های هوندا را به‌بیننده القا کرده و چاشنی اسپرت را در این ادونچر اسکوتر دوچندان می‌کند. در نمای عقب نیز کاملا حس و حال طراحی یک موتورسیکلت هوندا به بیننده القا می‌شود.

فلاپ‌های عقب مشابه افریکاتویین (محبوب‌ترین ادونچربایک هوندا) طراحی شده است؛ همچنین فرم چراغ‌ نسبتا کشیده این حس را به‌خوبی در بیننده ایجاد می‌کند. و سرانجام این‌که امضای طراحی هوندا با LED به‌شکل حرف H که در چراغ‌ عقب تعبیه شده است، نمایان می‌شود.

مهندسی نوین در طراحی ADV۱۶۰

اسکوترها را باید یکی از راحت‌ترین موتورسیکلت‌های حال حاضر پس از تورینگ‌ها معرفی کرد. نوع طراحی بدنه‌ آن‌ها سبب می‌شود در زمان سوار شدن بدون هیچ مشکلی بتوان روی زین (نشیمنگاه) آن قرار گرفت. طراحان کمپانی هوندا با ارتفاع کلی ۱۱۵۳ میلی‌متری و با زاویه ۹۰ درجه‌ای پارکابی، بالاترین سطح راحتی را برای راکب این ادونچر اسکوتر به‌ارمغان آورده‌اند.

جنس فلاپ بدنه از پلاستیک فوق فشرده با پوشش سرامیکی است که بدنه را براق و جذاب نشان می‌دهد. این مساله سبب می‌شود در زمان برخورد با زمین، بدنه به‌صورت کامل دفرمه شده و کمترین میزان نیرو به‌راکب وارد شود.

از سوی دیگر شیشه یا طلق نسبتا بلند جلو ADV۱۶۰ از جنس آلومینیوسیلیکات-قلیایی است که نسبت به شیشه‌های متداول یا طلق‌های پلاستیکی با پایه شیشه، ضریب مقاومت بالاتری دارد و از وزن کمتری نیز برخوردار است. هدف از طراحی طلق گوریلاگلس کاهش نسبی وزن این ادونچر اسکوتر هونداست تا پرفورمنس آن بهبود پیدا کند.

ارگونومی و راحتی به سبک هوندا

در طراحی موتورسیکلت زاویه راکب نسبت به‌فرمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. از این رو طراحان و مهندسان کمپانی هوندا زاویه فرمان نسبت به‌راکب را ۲۶.۳ درجه طراحی کرده‌اند. این بدان معناست که اگر راکب مسافت نسبتا طولانی را طی کند، مطابق آن‌چه کمپانی هوندا اعلام کرده کمترین میزان خستگی برایش ایجاد می‌شود. از طرفی زین (محل نشیمنگاه) نسبتا بزرگ بوده و سطح نشستن راکب در ارتفاع پایین و جایگاه سرنشین نفر دوم در سطح نسبتا بالاتری قرار دارد. این نوع طراحی را هوندا برای راحتی بیشتر سرنشینان ابداع کرده است.

ارتفاع صندلی نیز در ۷۹۵ میلی‌متری قرار داشته و با استفاده از سیستم تعلیق کارآمد و کاملا به‌روز، راحتی و سواری باکیفیتی در اختیار راکب و سرنشین قرار می‌گیرد. فاصله فرمان نسبت به اسکوتر محبوب هوندا یعنی کلیک، طول بیشتری دارد. علت این طراحی، کاهش خستگی راکب در زمان رانندگی در مسافت‌های طولانی است. ناگفته نماند که طراحان و مهندسان کمپانی هوندا، فضای ۲۷ لیتری را برای قرار دادن اشیا و اجسام مورد نیاز راکب و سرنشین در زیر زین (نشیمنگاه) این ادونچر اسکوتر تعبیه کرده‌اند.

همچنین طراحان کمپانی هوندا یک صفحه‌نمایشگر ۶.۵ اینچی افقی برای ADV۱۶۰ تعبیه کرده‌اند که تمام اطلاعات سرعت، دور موتور، میزان مصرف سوخت، سیستم ترمز ABS، سیکل ترکیبی مصرف سوخت روزانه، میزان ولتاژ باتری، اطلاعات دینامیکی موتورسیکلت و میزان دمای موتور را نمایش می‌دهد.

قلبی که قدرتمند اما کم‌حجم است!

کمپانی هوندا برای ADV۱۶۰ از همان پیشرانه اسکوتر محبوبش یعنی کلیک استفاده کرده است. در واقع قلب تپنده این ادونچر اسکوتر را موتور تک‌سیلندر خطی ۸۰ درجه‌ای چهارزمانه به‌حجم ۱۵۷ سی‌سی تشکیل می‌دهد. این پیشرانه مزین به دو سوپاپ و تک‌میل‌سوپاپ‌رو SOHC است.

مهندسان قوای محرکه هوندا همچنان روی کاهش استهلاک و افزایش کیفیت تاکید دارند؛ از این‌ رو تنها چهار سوپاپ برای این پیشرانه کم‌حجم طراحی شده است. اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری به‌قلب تپنده ADV۱۶۰ داشته باشیم باید گفت که قطر پیستون ۶۰ میلی‌متر در کورس پیستون ۵۵.۵ میلی‌متری با ضریب تراکم ۱۲.۵ به‌یک توانسته توان نسبتا بالایی را برای این موتورسیکلت به‌ارمغان آورد. استفاده از سیستم پاشش سوخت تک‌نقطه‌ای دوگانه (یکی در پشت سوپاپ و دیگری در مانیفولد ورودی هوا) با مکانیزم EFI و مدیریت هوشمند جرقه‌‎زنی مطابق با شرایط احتراق i-IGAC می‌تواند حداکثر قدرت را به ۱۵.۸ اسب‌بخار در ۸۵۰۰ آرپی‌ام ( دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور را به ۱۴.۷ یوتون‌متر در ۶۵۰۰ آرپی‌ام برساند.

نکته بسیار مهم این‌که برای نخستین‌بار کمپانی هوندا در ادونچر اسکوتر خود از سیستم جت‌اویل (پاشش روغن زیر پیستون و بدنه شاتون) استفاده می‌‎کند. این طراحی برای نخستین‌بار در میان سایر اسکوترهای موجود در بازار جهانی به‌چشم می‌خورد. این طراحی در کنار استفاده از سیستم آب‌-خنک برای کاهش دمای موتور سبب می‌شود تنش حرارتی موتور کاهش یابد و حساسیت موتور بنزینی تک‌سیلندر نیز نسبت به اکتان سوخت کم شود.

بر این اساس کمپانی هوندا اعلام کرده است این ادونچر اسکوتر با حداقل اکتان سوخت بنزین ۸۹ نیز سازگاری دارد. ناگفته نماند که سوپاپ‌های موتور ADV۱۶۰ با پوشش کربن پرداخت شده و این متریال سبب می‌شود در دمای بالای کاری نیز انتقال حرارت به‌خوبی صورت گیرد. رانندگی با ADV۱۶۰ بسیار لذت‌بخش است؛ علت این امر را باید در هماهنگی بسیار قابل قبول گیربکس با پیشرانه جست‌وجو کرد. گیربکس CVT با مکانیزم چندصفحه‌ای کلاچ‌های داخلی با به‌روزترین مدار هیدرولیکی برای تعویض دنده‌های نرم همراه است. این گیربکس به‌وسیله یک تسمه تایپ V، قدرت را به‌چرخ عقب منتقل می‌کند.

همچنین با توجه به پروگرامینگ ادونس TCU تعویض دنده‌ها بسیار نرم و به‌موقع انجام می‌شود. این همان دلیل برتری هوندا ADV۱۶۰ نسبت به‌رقیب سرسخت هموطن خود یعنی یاماها XMAX است. همچنین کمپانی هوندا از تکنولوژی V-matic برای تسریع تعویض دنده‌ها استفاده می‌کند. این تکنولوژی به‌لطف سیستم فوق پیشرفته هیدرولیکی، تعویض دنده‌ها را تسریع می‌بخشد. وزن این ادونچر اسکوتر با سازه بدنه آلومینیومی و استفاده از پلاستیک فشرده در بخش فریم جلو، با احتساب باک ۸.۱ لیتری پر از بنزین به ۱۳۳ کیلوگرم می‌رسد.

کیفیت سواری مشابه خودرو!

آن‌چه هوندا ADV۱۶۰ را از رقیب سرسخت هموطن خود یعنی یاماها XMAX متمایز می‌کند، سواری منحصربه‌فرد این ادونچر اسکوتر است. در محور جلو دو دامپر هیدرولیکی قابل تنظیم اجاستیبل به‌قطر ۱۱۶ میلی‌متر سفارشی کمپانی Showa نصب شده است. همچنین در محور عقب ساختار تویین‌شوک با دو دامپر هیدروپنوماتیکی با قطر ۱۰۲ میلی‌متر (سفارشی کمپانی Showa) تعبیه شده است که کیفیت سواری را ارتقا می‌بخشد.

ساختار سیستم تعلیق در کنار سایز تایر ۸۰/۱۰۰ و رینگ ۱۴ اینچی در جلو و تایر ۷۰/۱۳۰ با رینگ ۱۳ اینچی در عقب، در ارتقای کیفیت سواری این مدل بسیار موثر است. از آن‌جا که رینگ‌ها از جنس آلومینیوم است، میزان ارتعاش وارده به‌سیستم تعلیق در سطح پایینی قرار دارد. همچنین رینگ ۱۳ اینچی در محور عقب سبب شده است میزان ضربات وارده ناشی از حرکت روی سطوح ناهمواره به‌محور عقب در سطح پایینی قرار گیرد.

از سوی دیگر مرکز ثقل پایین ADV۱۶۰ و وزن نسبتا پایین این ادونچر اسکوتر سبب شده است میزان هندلینگ آن نسبت به‌رقبای خود در سطح بالاتری قرار گیرد. با این ادونچر اسکوتر شعاع ۹۵ متری را می‌توان با زاویه ۴۷ درجه‌ای طی کرد؛ این درحالی است که در این کلاس باید فرمان در حالت ۵۴ درجه‌ای قرار گیرد. از طرفی رانندگی با هوندا ADV۱۶۰ بسیار ایمن است؛ زیرا سیستم ترمز دیسکی در محور جلو با قطر ۲۴۰ میلی‌متر و در عقب با قطر ۲۲۰ میلی‌متر همراه است که با دیسک‌های خنک‌شونده سوراخ‌دار و سیستم ترمز ABS بالاترین ضریب ایمنی را به‌وجود می‌آورند.

امکانات رفاهی جدید و به‌روز

از مهم‌ترین امکانات رفاهی هوندا ADV۱۶۰ می‌توان به‌سیستم بدون کلید (کی‌لس)، سیستم استارت-استاپ (موتور در زمان قرارگیری در ترافیک خاموش شده و به‌محض گردش دسته گاز، موتور آماده حرکت می‌شود)، سیستم خروجی برق ۱۲ ولت، سیستم هوشمند استارت، صفحه‌نمایشگر ۶.۵ اینچی برای کلاستر، سیستم پارک آسان به‌کمک جک‌های خاص، سیستم ترمز دیسکی ABS و سیستم مدیریت مصرف سوخت اشاره کرد.

آیا هوندا ADV۱۶۰ بخریم؟

هوندا ADV۱۶۰ این روزها در نسخه ۱۴۰۳ صفرکیلومتر در بازه قیمتی ۴۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش می‌شود. این ادونچر اسکوتر باتوجه به کیفیت بالای ساخت و امکانات به‌روز رفاهی، سواری باکیفیت و استهلاک بسیار پایین پیشرانه و گیربکس و کیفیت سواری در اولویت خرید قرار می‌گیرد. البته قیمت نسبتا بالای قطعات این ادونچر اسکوتر سبب می‌شود هزینه‌های نگهداری از آن بالا باشد که البته این موضوع در ارزش و جایگاه این ادونچر اسکوتر باکیفیت هوندا هیچ‌گونه تاثیری ندارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ