ایجاد بازار رقابتی نابرابر توسط دولت، فعالان بازار قطعات را به حاشیه راند
اقتصاد ایران: رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: در این کشور اگر هنوز موتور اقتصاد از نفس نیفتاده نه به خاطر برنامه ریزی های کلان دولتی است بلکه به خاطر دستان پینه بسته است که در دل بازار ، در دل کارخانه و در دل زنجیره تامین، چراغ زنجیره ارزش قطعات خودرو را همچنان روشن نگاه داشته شده است.
سید احمد حسینی که در گردهمایی ملی زنجیره ارزش صنعت قطعات خودرو سخن می گفت با اشاره به شعار این گردهمایی با عنوان «همه با هم برای یک صنعت متوازن»، افزود: امروز هم افزایی بیش از هر زمان دیگری برای صنعت قطعات خودرو حیاتی شده است اما سوال اساسی این است مگر می شود توازن داشت وقتی یک بال توسعه گرفتار سیاست های خلق الساعه است و بال دیگر اسیر تحریم های داخلی.
وی با انتقاد از عدم استفاده از نظرات بخش خصوصی در تصویب قوانین تاکید کرد: متاسفانه مجلس شورای اسلامی هنوز به صورت نظام مند از ظرفیت کارشناسی خبرگان بخش خصوصی قبل از تصویب قوانین استفاده نمی کند؛ در واقع قوانین نوشته می شوند بدون اینکه از کسانی که با آن قوانین زندگی می کنند نظر خواهی شود ضمن اینکه نظارتی هم بر آیین نامه و بخش نامه ها و اجرای صحیح قوانین به صورت کامل انجام نمی شود.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو همچنین به عدم اجرای درست برخی قوانین طی سال های اخیر اشاره و تصریح کرد: برخی قوانین نیازمند بازنگری فوری است چون در این قوانین جرایم و مجازات ها تناسبی با یکدیگر ندارند و سوال ما این است که چرا هیچ کس پاسخ گو نیست.
حسینی که در رویداد «هم توان» سخن می گفت، افزود: اما از سویی به جای اینکه دولت مجری قانون باشد؛ توسعه دهنده قانون شده است مصداق روشن آن توسعه حکم قانون در ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که عملا فراتر از مجلس قانون گذاری کرده اند.
وی گفت: امروز با پدیده ای مواجه هستیم به نام حاکمیت با قانون، نه حاکمیت قانون. وقتی صحبت از حاکمیت قانون می شود یعنی قوانین به صورت کاملا کارشناسی تصویب، اطلاع رسانی و آموزش داده شده و زیرساخت های اجرای قانون فراهم شده باشد. این یعنی حاکمیت قانون که در همه جای دنیا جاری و ساری است.
به گفته وی، زمانی که از حاکمیت با قانون صحبت می شود یعنی قوانینی بدون حضور کارشناسان حوزه تخصصی که در پشت درهای بسته تصویب می شوند؛ قوانینی که اطلاع رسانی نشده، آموزش های لازم داده نشده و زیرساخت های اجرای آن فراهم نشده است.
این مقام صنفی افرود: متاسفانه امروز از احکام قانون برای اجرای قانون استفاده می کنیم و این خطرناک ترین شیوه اجرای قانون است.
حسینی همچنین به ایجاد بازار رقابتی نابرابر از سوی دولت انتقاد کرد و یادآور شد: ایجاد بازار رقابتی نابرابر فعالان اهلی و اصیل را به حاشیه رانده و از آن بدتر، دولت خودش رقابت با بخش خصوصی را در حوزه های کسب و کار آغاز کرده است و هر روز با دستورالعمل های خلق الساعه، قواعد بازی را به نفع خودش برهم می زند.
وی در ادامه به تعدد سامانه های مختلف مانند جامع تجارت، جامع انبارها، مودیان مالیاتی و ... اشاره کرد و گفت: ایجاد این سامانه ها همگی قرار بود شفافیت بیاورند اما عملا شدند زنجیره های فرساینده ای برای فعالان اقتصادی.
وی افزود: در کنار معضل سامانه ها، امروز بخش تولید و توزیع قطعات خودرو در تورم لجام گسیخته، افزایش بی رویه مالیات ها، کمبودهای شدید انرژِی، تعطیلی های پی در پی قطع آب و گاز ناشی از ناترازی ها که نام آن را مدیریت انرژی گذاشتند، گرفتار شده است و گفت: با همه اینها وقتی از مسئولان دولتی مطالبه گری می کنیم، تحریم های بین المللی را بهانه می کنند اما زمانی که ما از همین تحریم ها سخن می گوییم، ما را قانون گریز خطاب می کنند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو همچنین با گره زدن عدالت اقتصادی در رشد اقتصادی و نقش قوه قضاِییه در این راستا، تاکید کرد: معتقدیم بدون عدالت هیچ اقتصادی رشد نخواهد کرد اما در عمل ظرفیت کارشناسی فعالان بخش خصوصی در میان است. امروز وقت آن است که بگوییم که اگر تولید و بازرگانی دو بال اقتصادی هستند نباید یکی زمن گیر و دیگری پرنده باشد در واقع قوانینی که نوشته می شود باید اجرا شود.
حسینی با بیان اینکه اگر سامانه ها طراحی می شوند باید تسهیل گر باشند نه زنجیر اضافی گفت: اگر بخش خصوصی، ستون اقتصاد کشور است باید در سیاست گذاری هم صدایش شنیده شود. ما نمی خواهیم امتیاز بگیریم ما به دنبال اجرای فرامین مقام معظم رهبری در ششمین دیدار ایشان با فعالان اقتصادی کشور هستیم.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو با بیان اینکه نمی خواهیم با دولت رقابت کنیم، تاکید کرد: می خواهیم دولت داور منصف بازی باشد؛ می خواهیم دولت دست از متولی گری برداشته و به حوزه نظارتی خوددش باز گردد و کار را به فعالان بخش خصوصی در حوزه دسترسی واگذار کند چرا که می خواهیم آینده ای روشن داشته باشیم و یا اگر دنبال صنعتی متوازن هستیم باید همه چیز را باز تعریف کنیم.
این مقام صنفی در پایان با بیان اینکه اگر قوه قضایه میدان نمی دهد ما برای عدالت میدان خواهیم ساخت، افزود: دولت اگر همراه نیست ما راه می سازیم و مجلس اگر گوش نمی دهد ما تکرار می کنیم.
تقویت پیوندهای میان صنعتی موجب رشد و شکوفایی زنجیره ارزش قطعات خودرو می شود
همچنین مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی در ادامه گردهمایی زنجیره ارزش صنعت قطعات خودرو، گفت: بیستمین نمایشگاه قطعات خودرو، از رویدادهای صنعتی است که با رویکردی نو و خلق فضای گفت و گو و تبادل تجربیات و تقویت پیوندهای میان صنعتی شکل گرفته است.
صدیف بیک زاده افزود: تبادل تجربیات و تقویت پیوندهای میان صنعتی بدون شک موجب رشد و شکوفایی زنجیره ارزش صنعت قطعات خودرو خواهد شد.
وی افزود: نمایشگاه ها در ادبیات توسعه جهان نه فقط محلی برای عرضه کالا و خدمات است بلکه بستری برای هم افزایی زنجیره های تامین، شناسایی گلوگاه ها، تحریک تقاضای فن آورانه و خلق ارزش های مشترک است.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تاکید کرد: در مورد صنعت قطعات خودرو این دیدگاه، اهمیت مضاعفی دارد زیرا این صنعت به دلیل گستره وسیع، تامین کنندگان و سهم بالای ارزش افزوده در زنجیره خودرو از جمله صنایعی است که بیشترین تاثیر را در هم افزایی درون زنجیره ای می پذیرد.
بیک زاده تصریح کرد: نمایشگاه قطعات خودرو به عنوان یکی از بزرگ ترین رویدادهای صنعتی در منطقه توانسته است ظرف دو دهه اخیر جایگاه ویژه ای در میان فعالان این صنعت کسب کند اما برای ورود جدید و اثر بخشی بیشتر چنین نمایشگاه هایی، نیازمند این بودیم که نمایشگاه را نه صرفا محلی برای برگزاری بلکه پلتفرم سیاست گذاری و نوآوری صنعتی تلقی کنیم.
وی در رویداد تخصصی «هم توان» تأکید کرد: نمایشگاهها باید به ابزارهایی برای ایجاد تعامل پایدار میان تولیدکننده، مصرفکننده، سیاستگذار و سرمایهگذار تبدیل شوند و الهامبخش نوآوری و همکاریهای فناورانه باشند.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی همچنین به چهار کارکرد راهبردی نمایشگاهها در صنعت قطعات خودرو پرداخت و تصریح کرد: نخستین نقش آنها بهعنوان پلتفرمهایی برای همگرایی و سیاستگذاری است؛ جایی که بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی میتوانند دغدغههای خود را در فضایی تعاملی به اشتراک بگذارند و به شکوفایی برسند. دوم، نمایشگاهها باید موتور صادرات و دیپلماسی صنعتی باشند.
بیکزاده در ادامه حضور هدفمند در این نمایشگاهها و دعوت از خریداران خارجی را گامی مؤثر در مسیر توسعه صادرات غیرنفتی کشور دانست و گفت: کارکرد سوم، توسعه فناوری و نوآوری است در واقع نمایشگاهها میتوانند فضای مناسبی برای تقویت تقاضای فناورانه و شکلگیری همکاریهای دانشبنیان باشند؛ از پروژههای تحقیق و توسعه مشترک گرفته تا جایگزینی واردات و بومیسازی تجهیزات صنعتی.
وی چهارمین کارکرد نمایشگاهها را ارتقاء شفافیت و رقابتپذیری بازار عنوان کرد و افزود: با استفاده از زیرساختهای هوشمند و تحلیل دادههای نمایشگاهی، میتوان اطلاعات ارزشمندی درباره رفتار بازار، نیازهای فناورانه، ترجیحات مصرفکنندگان و جایگاه رقبا بهدست آورد.
مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی در پایان با توجه به برنامههای آینده این شرکت از راهاندازی شبکههای تخصصی نمایشگاهی در حوزه خودرو، ایجاد مراکز نوآوری با مشارکت دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان، توسعه سامانههای هوشمند پیشثبتنام و ردیابی زنجیره تأمین، و همچنین برگزاری رویدادهای مشترک با کشورهایی مانند ترکیه، روسیه، هند و کشورهای آسیای میانه خبر داد.