گذری بر سیره مبارزاتی امام نهم شیعیان
اقتصاد ایران: شهرکرد-یک مدرس حوزه و دانشگاه در چهارمحال و بختیاری گفت: مواجهه امام جواد (ع) با حکومت بنی عباس منجر به اتقان و استحکام تشیع شد.
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام والمسلمین مهدی طاهری صبح سه شنبه در مراسم عزاداری شهادت جوادالائمه حضرت امام محمد تقی (ع) که با حضور جمعی از مردم و مسئولان در دفتر نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری برگزار شد با پرداختن به شیوههای مواجهه و مقابله این امام همام با حکومت بنیالعباس که استراتژی تزویر را در حکومت پیش گرفته بود، اظهار کرد: مأمون با هوش و ذکاوت بالا تلاش میکرد تا گفتمان شیعه را تهی کرده و این مذهب را تنها در سطح یک نام نگه دارد، وی هدفش این بود که اساس گفتمان شیعه را که مبتنی بر قداست و مظلومیت بود، از جامعه و امام شیعیان بگیرد.
مدرس حوزه و دانشگاه در چهارمحال و بختیاری با ذکر اینکه قداست تشیع مبتنی بر دو کلیدواژه نصب و عصمت است، ادامه داد: نصب به این معنی است که امام (ع) را خدا نصب میکند و هیچکس حق تعیین ایشان را ندارد. تلاش بنی امیه و بنی عباس اما این بود که این قداست را از بین ببرند لذا مواجهه آنان با امامان (ع) زمان خود نسبتی با این نصب از جانب خدا نداشت.
طاهری تلاش برای از بین بردن مظلومیت شیعه از سوی بنی امیه و بنی عباس را نیز یادآور شد و گفت: آنان حیات سیاسی اجتماعی شیعیان را تهدید میکردند. شیعه معتقد بود که حقش در طول تارخ غصب شده و مقدسترین عزیزانش به شهادت رسیدند اما مأمون با دعوت از امام رضا (ع) جوری وانمود کرد که نصب حضرت به ولایتعهدی از جانب خود اوست نه آنکه از جانب خدا باشد و به واسطه قرابت امام (ع) به حکومت سیاسی جامعه، مأمون تلاش داشت قداست ایشان را از بین ببرد.
بایستههای غلبه بر دشمن چیست
وی با تأکید بر اینکه شناخت مکر دشمن به اندازه شناخت دشمن اهمیت دارد، افزود: امروز بدون شک آمریکا دشمن ماست اما صرف دانستن این موضوع کافی نیست بلکه باید نسبت به مکر دشمن نیز شناخت پیدا کرد که چگونه تلاش میکند ما را فریب دهد، بر ما مسلط شود و چگونه در عصر حاضر، قدرت ما را تحت استثمار خودش قرار میدهد.
طاهری با تآکید بر ضرورت ارتقای آگاهی مردم نسبت به مکر دشمن در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و …، ادامه داد: امام (ع) میدانست که بنی عباس و بنی امیه دشمن اهل بیت (ع) هستند اما شیوههای دشمنی دشمن را نیز میشناختند چرا که صرف شناخت دشمن بدون آگاهی از مکر آن منجر به نجات نمیشود و این موضوعی بود که به شاگردانشان نیز آموزش میدادند.
این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کسانی که مغلوب دشمن میشوند چه بسا دشمن را میشناسند و بر دشمنی او یقین دارند اما شیوههای دشمنی او را نمیدانتند لذا دست دوستی با او میدهند و لبخند او را میپذیرند.
طاهری با بیان اینکه دشمن همواره دشمنی خود را دارد، اضافه کرد: اما پرسش اینجاست که با مکر دشمن چگونه باید مواجه شویم و استراتژی شیعیان چه باید باشد تا مغلوب نشود. ائمه (ع) استراتژی و راهکاری را در مواجهه با دشمن در پیش میگرفتند که در کلیلت تاریخی و حیات اجتماعی تشیع منجر به غلبه شیعه شود همچنان که میبینیم با استراتژی امام هشتم (ع) مأمون نتوانست به اهدافش نائل شود.
وی ادامه داد: دستگاههای شبههافکن مأمون حتی پس از شهادت امام رضا (ع) نیز فعال بود تا ذهنیت اجتماع را نسبت به اصل امامت امام جواد (ع) به هم بریزد و مسائل متعددی را بهانه میکرد تا به این هدفش برسد که در ابتدا، سن کم امام جواد (ع) را مطرح کرد با این شبهه که ایشان در این سن نمیتواند امامت جامعه را بر عهده گیرد.
طاهری به شیوه مواجهه امام (ع) با این شبهه افکنی حکومت بنی عباس اشاره و بیان کرد: حضرت هم دشمنشناس بودند و هم مکر دشمن را میشناختند لذا مواجهه ایشان در نهایت منجر به اتقان و استحکام تشیع در جامعه آن عصر شد و شاگردان اهل بیت (ع) در این راستا دو خط «تبیین» و «استقامت» را در پیش گرفتند.
امتداد اندیشه شیعه و اصالت گفتمان امامت در طول تاریخ
وی ادامه داد: روایات میگویند شاگردان و پیروان اهل بیت (ع) بعد از شهادت امام رضا (ع) دعواهای ساختگی را بر سر تعیین امام شیعه راه میانداختند تا اندیشه شیعه را در تاریکی تاریخ امتداد دهند و اصالت گفتمان امامت را برای همیشه زنده نگه دارند؛ آنان اجازه ندادند گفتمان اصیل شیعی در قالب برخی اندیشههای التقاطی از بین برود.
طاهری با تأکید بر اینکه امروز نیز حفظ گفتمان اصیل امام خمینی (ره) از جمله رسالتهای ماست، توضیح داد: ما اجازه نداریم شاخصهای گفتمان ایشان را ترک کنیم و مبنا را بر شاخصهای غربی قرا دهیم.
عظمت گفتمان امام (ره) به عظمت پلها و جادهها و مبتنی بر مادیگرایی نیست بلکه ملاک ارزیابی ما در کارآمدی انقلاب اسلامی باید مبتنی بر تفکر و گفتمان اسلام و انقلاب باشد.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه تبیین وظیفه همه ماست و نسبت به ارزشها دینی مسئول هستیم، گفت: اگر فرهنگ و ارزشهای اسلامی به عنوان پایهایترین مبنای حرکت انقلاب در دولت مردمی مورد توجه قرار نگیرد باید در انتظار انتقادهای تند و تیز باشد.
طاهری در پایان گفت: ما از وضعیت فرهنگ و اعتبارات فرهنگی در استان گلهمند هستیم چرا که اساس ارزشهای ما، ارزشهای دینی و دانشی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا ارزشهای ناب اسلامی و انقلابی حفظ شود.