روایتگری درست، ضریب چندبرابری به عملکرد مدیران میدهد
اقتصاد ایران: خوانسار _مدیرکل روابط عمومی اصفهان گفت:مدیر موفق، کسی است که ابزارهای رسانه را بشناسد و بتواند روایتگر عملکرد خود باشد؛ چرا که در عصر جنگ روایتها، سکوت یعنی واگذاری روایت به دیگران است.
به گزارش خبرنگار مهر، احسان مشگلانی، صبح سه شنبه در نشست تخصصی روابط عمومی با حضور جمعی از مدیران در خوانسار، با تأکید بر نقش روابط عمومی در مدیریت افکار عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی، اظهار کرد: مدیری موفق است که خود با ابزارها، مبانی و تئوریهای روابط عمومی آشنا باشد. روابط عمومی صرفاً یک بخش اداری نیست، بلکه جریانی مؤثر در حکمرانی و ارتباط با مردم است.
وی با اشاره به قدرت رسانه در چند برابر کردن تأثیر اقدامات و سیاستها افزود: در دوران جنگ روایتها، مدیر باید روایتگر اول باشد. تجربه بحرانهایی نظیر زلزله بم نشان داد که ضعف اطلاعرسانی میتواند تبعات جبرانناپذیری داشته باشد. بنابراین، آموزش مدیران در حوزه روایتگری صادقانه، بهموقع و دقیق ضروری است.
مشگلانی با تأکید بر اهمیت هماهنگی درونسازمانی گفت: نبود همنوایی میان بخشهای مختلف یک سازمان، منجر به چندصدایی و بیاعتمادی عمومی میشود. اطلاعرسانی یکپارچه، لازمه حفظ اعتبار سازمان است.
چالش رسانههای غیررسمی و لزوم تعامل هوشمندانه
مشگلانی پروژه ذینفعان را یکی از ضروریترین برنامههای روابط عمومی تصریح کرد: هر مخاطب ویژگی خاص خود را دارد و ما باید محتوایی متناسب با نیازها و ویژگیهای هر گروه هدف تولید کنیم. نمیتوان با یک نوع پیام به همه اقشار جامعه پاسخ داد. برخی مخاطبان نیاز به ارتباط تلفنی دارند، برخی پیامک، و نسل جدید نیازمند محتوای خلاقانه، عدد محور و همزبان با خودشان هستند.
وی با اشاره به چالش رسانههای غیررسمی و تولیدکنندگان شایعات تأکید کرد: روابط عمومیها باید بانک اطلاعاتی از افراد و رسانههای فعال در حوزههای مختلف داشته باشند و با آنها به صورت حرفهای، بیطرفانه و منطقی تعامل کنند. گاهی شفافسازی و گفتوگو با همین افراد میتواند از شکلگیری بحران جلوگیری کند.
مشاور استاندار خواستار توجه ویژه مدیران به جایگاه روابط عمومی شد و گفت: سرمایهگذاری در حوزه روابط عمومی، آموزش نیروهای متخصص و استفاده از ظرفیتهای نوین رسانهای، ضرورتی اجتنابناپذیر برای پاسخگویی به مطالبات مردمی و حفظ سرمایه اجتماعی است.
روابط عمومی، قلب تپنده دستگاههای اجرایی
محمدرضا توسلی، فرماندار خوانسار، با تأکید بر جایگاه کلیدی روابط عمومی در نظام مدیریتی، گفت: روابط عمومیها بهمثابه قلب تپنده دستگاههای اجرایی هستند و نقش آنها در هدایت مدیران و ارتباط مؤثر با مردم و رسانهها بسیار تعیینکننده است.
وی افزود: روابط عمومی باید با مدیران و پرسنل مجموعه خود ارتباط تنگاتنگ داشته باشد. اگر این قلب سازمان درست عمل نکند، انتقال اطلاعات و حل مشکلات ممکن نخواهد بود.
وی با اشاره به اهمیت اشراف روابط عمومی به مسائل درون و بیرون دستگاهها تصریح کرد: روابط عمومی باید در تمامی جلسات و برنامهها حضور فعال داشته و با دریافت اطلاعات از جامعه و ارائه آن به مدیر، نقش مؤثری در پیشگیری از بحرانها و بهبود عملکرد ایفا کند.
فرماندار خوانسار خاطرنشان کرد: مدیران بهویژه در شهرستانهایی که تازه وارد آن شدهاند، نیاز به راهنمایی و شناخت از بستر اجتماعی، نیازها و بافت جمعیتی منطقه دارند و این وظیفه مهم بر عهده روابط عمومیهاست.
در بخش دیگری از سخنان خود، توسلی بر تعامل سازنده روابط عمومیها با اصحاب رسانه تأکید کرد و گفت: رسانهها باید از خطکشیهای جناحی دوری کنند و در انعکاس واقعیتها صداقت داشته باشند. مردم به رسانههایی اعتماد میکنند که فارغ از گرایش سیاسی، واقعنگر و منصف باشند.
به گفته وی: نقد رسانهها زمانی ارزشمند است که همراه با پیشنهاد و راهکار باشد. نقد بدون ارائه راهحل، مغرضانه تلقی میشود. همچنین رسانهها قبل از انتشار یک موضوع، باید با روابط عمومی یا مدیر دستگاه مربوطه مشورت و صحت اطلاعات را بررسی کنند.
توسلی یادآورشد: همافزایی و تعامل مثبت بین رسانهها و روابط عمومیها نهتنها به حل مشکلات دستگاهها کمک میکند، بلکه موجب پاسخگویی بهتر به مردم و رفع دغدغههای عمومی خواهد شد.
هشدار پلیس فتا نسبت به تهدیدهای سایبری و اهمیت امنیت اطلاعات
سید علی منیری، رئیس پلیس فتا شهرستان خوانسار با اشاره به اهمیت روزافزون امنیت در فضای مجازی تأکید کرد: همه شهروندان، بهویژه فعالان حوزه ارتباطات و رسانه، باید توجه ویژهای به حفاظت از اطلاعات شخصی و سازمانی خود در بستر پیامرسانها و شبکههای اجتماعی داشته باشند.
وی تأکید کرد: موارد متعددی از هک در پیامرسانهای داخلی بهویژه سروش گزارش شده که موجب بروز مشکلاتی برای برخی کاربران، از جمله فرهنگیان شده است. متأسفانه رعایت نکردن نکات اولیه امنیتی از سوی برخی افراد، میتواند آسیبهای جدی برای خودشان و حتی مجموعه کاری آنها بهدنبال داشته باشد.
منیری افزود: کارکنان روابط عمومی بهدلیل ارتباط گسترده با مسئولان شهرستان و ذخیره شماره تماس آنها، در صورت هک شدن، میتوانند بهطور ناخواسته دروازه نفوذ به شبکه اطلاعاتی شهرستان شوند. بنابراین رعایت نکات امنیتی از جمله استفاده از رمزهای قوی، احراز هویت دومرحلهای، پرهیز از نصب نرمافزارهای غیرمطمئن و آموزشهای مستمر سایبری ضروری است.
رئیس پلیس فتا خوانسار با اشاره به نقش مؤثر روابط عمومیها در ارتقای راندمان کاری ادارات، خاطرنشان کرد: یک روابط عمومی توانمند میتواند با پوشش مناسب دستاوردهای اداره، امید و اعتماد را در بین کارکنان و شهروندان تقویت کند. امروز جوانان و نوجوانان با حضور پررنگ در فضای مجازی، بر اساس محتوایی که از ادارات میبینند قضاوت میکنند، بنابراین باید فعالیتهای مثبت و مؤثر از این طریق به نمایش گذاشته شود.
وی یادآور شد: نسلهای جدید تابآوری کمتری نسبت به گذشته دارند. در گذشته، کاربران منتظر دانلود یک فایل میماندند، اما امروز اگر پستی بهسرعت باز نشود، بلافاصله به سراغ بعدی میروند.لزوم حضور هدفمند و دقیق روابط عمومیها را در فضای مجازی دوچندان میکند.
منیری گفت: فضای مجازی امروز بسیار خطرناک و متشنج شده و تنها با همکاری همه ادارات و اصحاب رسانه میتوان آن را مدیریت کرد. یک تحلیل خوب از اخبار و رویدادها، میتواند ابزار قدرتمندی برای حمایت از عملکرد ادارات باشد. به عنوان نمونه، وقتی شهروندان از قطعی برق گلایه دارند، این وظیفه رسانه و روابط عمومی است که با اطلاعرسانی بهموقع و شفاف، زمینهساز درک و همراهی مردم شوند. نیروی انتظامی نمیتواند به تنهایی به همه شبهات پاسخ دهد؛ اصحاب رسانه در این مسیر میتوانند بهترین یاریرسان مسئولان باشند.
رئیس پلیس فتا از تمامی کارکنان روابط عمومی خواست تا پیش از هرگونه فعالیت در فضای مجازی، امنیت سایبری خود را در بالاترین سطح تضمین کرده و سپس با برنامهریزی هدفمند، در مسیر اطلاعرسانی شفاف و امیدآفرینی برای شهروندان گام بردارند.
به گزارش خبرنگار مهر، یک فعال رسانهای و روابط عمومی نهتنها یک نهاد اطلاعرسانی، بلکه بازوی راهبردی سازمان در تعامل با افکار عمومی است. ما خبرنگاران برای انجام دقیق، منصفانه و مسئولانه وظیفه خود، نیازمند روابط عمومیهایی پاسخگو، آگاه، صادق و حرفهای هستیم.
روابط عمومیهای موفق، نه با پنهانکاری بلکه با شفافسازی، زمینهساز اعتماد رسانهها و در نتیجه افزایش اعتماد عمومی به دستگاههای اجرایی میشوند. هرچه ارتباط ما با روابط عمومیها دقیقتر و صمیمیتر باشد، امکان روایت صحیح و واقعگرایانه از عملکرد سازمانها بیشتر فراهم خواهد شد.
ما اصحاب رسانه نه در تقابل با روابط عمومیها، بلکه در کنار آنها هستیم. در جهانی که جنگ روایتها هر روز پیچیدهتر میشود، رسانه و روابط عمومی اگر همصدا و همافق باشند، میتوانند بهترین مدافعان حقیقت و منافع مردم باشند.
همچنین انتظار داریم روابط عمومیها به رسانهها به چشم شریکی حرفهای و نه صرفاً بلندگوی تبلیغاتی نگاه کنند. نقد دلسوزانه و مطالبهگری آگاهانه، بخشی از رسالت رسانه است، که اگر با تعامل متقابل همراه باشد، میتواند به اصلاح امور و ارتقای کیفیت خدمات منجر شود.