عدالت آموزشی با حمایت از استعدادهای مناطق محروم در اولویت قرار دارد
اقتصاد ایران: قم- معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: عدالت آموزشی یعنی فراهم کردن فرصتهای برابر برای دانشآموزان مستعد در سراسر کشور در اولویت دولت قرار دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، الهام یاوری عصر دوشنبه در جلسه شورای معاونین آموزش و پرورش قم با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، عدالت آموزشی را ایجاد فرصتهای یادگیری برای دانشآموزان مستعد، حتی در مناطق محروم دانست و گفت: آموزش متناسب با توانایی علمی و انگیزه دانشآموزان، مصداق عدالت آموزشی است؛ بیعدالتی آن است که فردی به دلیل وضعیت اقتصادی یا محل سکونتش از تحصیل با کیفیت محروم بماند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ایجاد امکانات برابر در تمام مدارس کشور آرمانی ارزشمند است، اما با توجه به محدودیت منابع باید فرصت رشد را برای کودکان مستعد در خانوادههای کمبرخوردار فراهم کنیم.
یاوری تصریح کرد: «مدارس سمپاد باید برای تمام استعدادهای کشور باشد، نه فقط فرزندان متمول در شهرهای بزرگ و راهبرد صحیح این است که با شناسایی دقیق، کودکان بااستعداد در مناطق کمبرخوردار را نیز تحت پوشش قرار دهیم.
وی با اشاره به ظرفیت محدود پذیرش در مدارس سمپاد ابراز کرد: در حال حاضر تنها امکان پوشش حدود سه هزار دانشآموز در سراسر کشور وجود دارد و به همین دلیل، برنامههای حمایتی برای دانشآموزان خارج از مدارس سمپاد نیز در حال توسعه است.
رئیس سازمان سمپاد از اجرای طرح «همیار سمپاد» خبر داد که در آن دانشآموزان و معلمان سمپاد به سایر مدارس خدمات علمی، آموزشی و انگیزشی ارائه میدهند.
وی همچنین برنامههای «فراگیر سمپاد» را معرفی کرد که به دانشآموزان مستعد از مدارس عادی امکان مشارکت در فعالیتهای علمی و فرهنگی سمپاد را میدهد و گفت: فهرست این برنامهها در سایت رسمی sampad.gov.ir منتشر شده و از مدارس مناطق مختلف دعوت میکنیم دانشآموزان مستعد خود را به ما معرفی کنند.
یاوری با تأکید بر تعامل بیشتر مدارس سمپاد با سایر مدارس کشور اظهار کرد: تجربیات موفق آموزشی باید بهصورت ساده، کمهزینه و قابل الگوبرداری در اختیار مدارس دیگر قرار گیرد و برای این منظور، نمایشگاههایی در مدارس برگزار میکنیم تا مدیران مدارس دیگر بتوانند از آنها بازدید کنند.
وی ادامه داد: کاهش فاصله میان مدارس سمپاد و سایر مدارس کشور هدفی جدی است، زیرا آینده کشور با مشارکت همه دانشآموزان ساخته خواهد شد.
رئیس سازمان سمپاد به چالشهای نیروی انسانی و خوابگاههای دانشآموزی اشاره کرد و گفت: به دلیل دغدغههای تربیتی و کمبود منابع، فعلاً امکان ساخت خوابگاه برای دانشآموزان دوره اول متوسطه در مناطق دورافتاده فراهم نیست.
وی با انتقاد از تخصیص غیردقیق معلمان تخصصی سمپاد افزود: نباید معلمان سمپاد را صرفاً برای تکمیل ساعت به مدارس دیگر با رشتههای نامرتبط اعزام کرد؛ این اقدام باعث اتلاف منابع انسانی باکیفیت میشود و نیازمند بازنگری جدی است.