چالشهای پیشروی ساترا و راهکارهای پیشنهادی برای مدیران جدید
اقتصاد ایران: ساترا در دوره جدید بایستی به چند نکته که مورد ضعف و خلأ از گذشته وجود داشته و دارد، توجه جدّی داشته باشد از ماجرای خلأ قانونی تا عدم شفافیت در فرآیندهای نظارتی و برخی از موارد دیگر.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با تغییر مدیریت در سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر (ساترا)، نگاهها به سمت اصلاح فرآیندهای نظارتی، شفافسازی و تعامل سازنده با ذینفعان معطوف شده است.
فقدان مکانیزمهای قانونی شفاف، نبود نظارت کافی بر پلتفرمهای متعدد و ابهام در رویکردهای تنظیمگری، از جمله چالشهای پیشروی این سازمان است که انتظار میرود در دوره جدید مورد توجه جدی قرار گیرد.
سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر (ساترا) در سالهای اخیر با چالشهای متعددی روبهرو بوده است که برخی از آنها به فقدان سازوکارهای قانونی شفاف، نبود نظارت مؤثر بر پلتفرمهای فعال و ابهام در فرآیندهای صدور مجوز بازمیگردد.
با تغییر مدیریت این سازمان، انتظار میرود رویکردهای جدیدی در پیش گرفته شود تا همزمان با رفع موانع موجود، اعتماد تولیدکنندگان و مردم به این نهاد تنظیمگر تقویت شود. هرچند در دوره گذشته تلاشهای بسیاری شده اما ضروت توجه به چند نکته ضرورت دارد.
1. خلأ قانونی و مداخلات قوه قضائیه
یکی از بزرگترین مشکلات ساترا، نبود چارچوب قانونی جامع و شفاف است که در موارد متعددی منجر به مداخله قوه قضائیه برای برخورد با تخلفات شده است. نمونههای این مسئله را میتوان در توقیف آثاری مانند «تاسیان»، «غریب» و «جیران» مشاهده کرد که به دلیل ابهام در قوانین و فرآیندهای نظارتی، با مشکلات حقوقی مواجه شدند.
مدیران جدید ساترا باید با تعامل بیشتر با مجلس شورای اسلامی، زمینه تصویب قوانین شفاف و کاربردی را فراهم کنند تا از بروز چنین چالشهایی جلوگیری شود.
2. عدم شفافیت در فرآیندهای نظارتی
بسیاری از فیلمسازان، سریالسازان و حتی پلتفرمهای نمایشخانگی از فرآیندهای صدور مجوز و نظارت ساترا اطلاع دقیقی ندارند. این عدم شفافیت باعث سردرگمی فعالان این حوزه شده و حتی برخی آن را به عنوان ابزاری برای محدودسازی رقابتپذیری بازار میدانند.
پیشنهاد میشود ساترا با انتشار دستورالعملهای شفاف و برگزاری جلسات توجیهی، ارتباط بهتری با ذینفعان برقرار کند.
3. پلتفرمهای متعدد و نظارت نامؤثر
در حالی که بیش از 450 پلتفرم مجوز فعالیت گرفتهاند، تنها تعداد معدودی از آنها بهصورت فعال در بازار حضور دارند. این موضوع این پرسش را ایجاد میکند که آیا صدور این حجم از مجوزها با اهداف مشخصی صورت گرفته یا خیر؟ مدیران جدید باید سازوکار نظارتی دقیقتری بر پلتفرمها اعمال کنند و از حضور بازیگران غیرفعال یا با اهداف نامشخص جلوگیری کنند.
4. تعامل ضعیف با رسانهها و تصویر نادرست از ساترا
برخی رسانهها ساترا را ابزاری برای محدودسازی رقابت در بازار نمایشخانگی میدانند، در حالی که اقداماتی مانند برگزاری نمایشگاهها، تسهیلات تبلیغاتی و پخش تیزرهای مشترک نشان میدهد این سازمان میتواند نقش تنظیمگری مؤثری داشته باشد. پیشنهاد میشود ساترا با تعامل بیشتر با رسانهها و فعالان حوزه صوت و تصویر، تصویر واقعیتری از عملکرد خود ارائه دهد.
5. جایگزینی تعامل حرفهای به جای رویکردهای سلبی
به جای آنکه ساترا به عنوان نهادی «مچگیر» و محدودکننده شناخته شود، باید با رویکردی حرفهای و تعاملی، نقش تنظیمگری خود را ایفا کند. این امر مستلزم بازنگری در شیوههای نظارتی، تقویت گفتوگو با تولیدکنندگان و شفافسازی فرآیندهاست.
انتظارات از دوره جدید
با تغییر مدیریت ساترا، امید میرود این سازمان با رفع چالشهای موجود، به سمت تنظیمگری هوشمند و تعاملمحور حرکت کند. شفافیت در تصمیمگیری، نظارت مؤثر بر پلتفرمها و تقویت ارتباط با ذینفعان میتواند به بهبود جایگاه ساترا و افزایش اعتماد عمومی بینجامد.
پیگیری کمیسیون فرهنگی و جلسهای که پیشروست
احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتوگویی با خبرنگار تسنیم از جلسهای که تنظیم خواهد شد تا صحبتها و رویکردهای مدیران جدید ساترا شنیده شود خبر داد. او البته به این نکته هم اشاره کرد که بحث خلأ قانونی ساترا که بایستی در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب و تثبیت قرار گیرد نیز در دستور کار قرار دارد و پیگیری مجدّانه خواهد شد.
انتهای پیام/