غدیر کلید حل بحرانهای هویتی جهان اسلام است
اقتصاد ایران: اردبیل- محقق و پژوهشگر علوم حوزوی گفت: غدیر تنها روایت تاریخی نیست بلکه یک سیستم مدیریتی و کلید حل بحرانهای هویتی جهان اسلام است.
حجت الاسلام مهران احدی لاهرودی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: غدیر خم یک اتفاق ساده نبود بلکه یک سیستم حکومتی الهی بود که پیامبر (ص) برای تداوم رسالت طراحی کرد.
وی با اشاره به واقعه غدیر خم آن را نه تنها یک رویداد تاریخی، بلکه یک «پروژه الهی-انسانی» با ابعاد عمیق معرفتی و اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: غدیر تنها یک نصب ساده نیست بلکه یک سیستم حکمرانی مبتنی بر ولایت الهی است که میتواند الگویی برای حکومتهای معاصر باشد.
محقق و پژوهشگر علوم حوزوی اردبیل با بیان اینکه این رویداد باید از منظر فلسفه تاریخ، کلام سیاسی و جامعهشناسی دینی تحلیل شود، تصریح کرد: نزول آیه «الیوم أکملت لکم دینکم» در غدیر نقطه عطف تکامل دینداری است که پیامبر (س) با هوشمندی ویژه خویش در حجه الوداع آن را به درستی برای امت اسلام تصریح کردند.
حجت الاسلام احدی لاهرودی تکمیل دین، بدون تعیین جانشین معصوم و حافظ شریعت را غیرممکن دانست و بیان کرد: غدیر، پازل گمشده توحید عملی در جامعه است.
وی با نقد دیدگاههای تقلیلگرایانه درباره غدیر، خاطرنشان کرد: برخی غدیر را به یک روایت عاطفی یا صرفاً حدیثی تقلیل میدهند، در حالی که این واقعه، یک «نظریه سیاسی» الهی است که مشروعیت حاکمیت را از رأی مردم فراتر میبرد.
محقق و پژوهشگر علوم حوزوی با تطبیق غدیر بر نظریههای حاکمیت در علوم سیاسی مدرن، وجوه تمایز ولایت الهی و دموکراسی سکولار را تبیین کرد و گفت: اسناد تاریخی کمتر دیده شده همچون گزارشهای طبری و شیخ مفید، به تحلیل جامعهشناختی حاضران در غدیر پرداخته که مطالعه این منابع برای شناخت واقعیت غدیر باید در دستور کار محققین و پژوهشگران جامعه قرار گیرد.
احدی لاهرودی تصریح کرد: تنوع قبیلهای و تعداد حاضران در واقعه غدیر که به ۱۲۰ هزار نفر میرسید نشان میدهد پیامبر (ص) به دنبال تأسیس یک امت فراگیر بود، نه یک حکومت قبیلهای چرا که غدیر یک مانیفست وحدت اسلامی است که متأسفانه پس از رحلت رسولالله (ص) مهجور ماند.
حجتالاسلام احدی لاهرودی با بررسی تطبیقی خطبه غدیر و منشورهای حکومتی مدرن، مانند منشور ملل متحد ادامه داد: غدیر یک قرارداد اجتماعی الهی است که حقوق متقابل رهبر و امت را تنظیم میکند و برخلاف نظریههای قرارداد اجتماعی سکولار که محورشان خواست بشری است.
وی ولایت علوی را مصداق عینی «حکمرانی خوب» در اسلام دانست و اظهار کرد: غدیر یک «انقلاب فرهنگی» بود و به تحلیل روانشناسی تاریخی این رویداد واکنشهای پس از غدیر، از بیعتهای صمیمانه تا انکارها، نشاندهنده آزمونی بزرگ برای پذیرش ولایت الهی بود و این همان آزمونی است که هر جامعه دینی باید بگذراند.
محقق و پژوهشگر علوم حوزوی غدیر را آئینه تمامنمای «فطرتخواهی» در مقابل «هوسمداری» دانست و گفت: احیای غدیر، نیازمند بازخوانی آن با زبان روز است و باید نشان دهیم که ولایت، یک سیستم پیشرفته مدیریت بحرانهای فکری و اجتماعی است.
حجت الاسلام احدی لاهرودی با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی بدون بازگشت به گفتمان غدیر محقق نمیشود، افزود: غدیرپژوهی باید از شعارزدگی فاصله بگیرد و به یک گفتمان علمی تبدیل شود و دانشگاهها و حوزهها باید کرسیهای نظریهپردازی غدیر را تأسیس کنند.