با یک و نیم میلیارد تومان چه ماشینی بخریم؟

اقتصاد ایران: عصر خودرو- خرید خودرو این روزها به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. از یک سو خودرو به اصطلاح تر و تمیز در بازار کمیاب شده و از طرفی با توجه به بودجه خریداران، پیدا کردن گزینه قابل اعتماد و در عین حال ایده‌آل مناسب اندکی سخت شده است.

نویسنده : محمد کمال‌پور

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، به همین منظور چند خودرو قابل خرید با بودجه 1.5 میلیارد تومانی را معرفی کرده‌ایم.

1- KMC T8

پیکاپ T8 یکی از گزینه‌های قابل خرید با بودجه 1.5 میلیاردی در بازار خودروهای کارکرده است. این خودرو که در سال 99 توسط کرمان موتور به بازار عرضه شد، توانست سهم بازار مناسبی را برای خود رقم بزند و به گزینه مناسب برای استفاده شهری و گاها آفرودی تبدیل شود. امروزه با بودجه 1.5 میلیاردی می‌توانید نمونه کم کار این خودرو (حدودا 35000 الی 50000 کارکرد) را با مدل 1401 از بازار خریداری کنید.

کی ام سی T8 به پیشرانه 4 سیلندر با حجم 1997 سی‌سی مجهز شده است. این موتور به کمک سیستم توربوشارژ، حداکثر قدرت 174 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 290 نیوتن‌متر را توسط گیربکس 6 دنده دستی به هر چهارچرخ منتقل می‌کند. سیستم تعلیق این پیکاپ 1945 کیلوگرمی در محور جلو از نوع مستقل دوبل جناغی به همراه فنر لول است اما در بخش عقب از سیستم فنر تخت استفاده شده که می‌توانید ظرفیت حمل و تحمل بار را افزایش دهد.

با خرید T8 کرمان موتور امکانات به نسبت معقولی نصیب شما می‌‎شود. از جمله این امکانات می‌توان به : دو کیسه هوا سرنشینان جلو، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل دینامیکی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، مالتی مدیا لمسی با بلوتوث و USB، کروزکنترل، سنسور نور، سنسور و دوربین دنده عقب، تریم داخلی چرمی، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت، کامپیوتر سفری و چراغ جلو زنون با قابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد.

2- سراتو آپشنال 2000 سی‌سی

قطعا در بین خریداران خودرو، مشتریانی پیدا می‌شوند که علاقه‌ای به پیکاپ سوار شدن ندارند و همچنان این دسته از خودروها را وانت صدا می‌زنند! پس برای خرید خودرو سدان یک گزینه کره‌ای محبوب و کم استهلاک یعنی سراتو آپشنال مونتاژ سایپا را به شما پیشنهاد می‎کنیم. سراتو سایپا از سال 93 تا 98 روی خط تولید این شرکت به صورت CKD در نمونه‌های متفاوت مونتاژ شد. اما تکمیل‌ترین تیپ این خودرو پسوند آپشنال را یدک می‌کشد. در اواخر اردیبهشت 1404 شما با بودجه 1.5 میلیاردی توانایی خرید نمونه آپشنال این خودرو با کارکرد 115000 و دو لکه رنگ بدنه را دارید. البته باید گفت که در صورت انتخاب خودرو بدون رنگ، نمونه ساده این خودرو با مدل 95 با همین بودجه و چه بسا کمتر قابل خریداری است.

سراتو آپشنال در دو مدل 1600 با گیربکس دنده‌ای و 2000 سی‌سی اتوماتیک تولید شد. نمونه مورد بحث ما مدل اتوماتیک این خودرو است. پیشرانه 4 سیلندر 2000 سی‌سی تنفس طبیعی که دردسر خودروهای توربوشارژ را ندارد، توانایی تولید 156 اسب‌بخار قدرت و 194 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. گیربکس این خودرو 6 سرعته AT است که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

خداروشکر سایپا خیلی زود متوجه بزرگ‌ترین عیب نمونه‌های مونتاژی این خودرو یعنی کمبود آپشن شد و از سال 96 نمونه‌‎های آپشنال را عرضه کرد. سراتو آپشنال به تجهیزاتی همانند: دو کیسه‌هوا راننده و سرنشین، ترمز ABS، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کروزکنترل، مالتی مدیا لمسی با رهیاب، دوربین و سنسور پارک عقب، دنده پشت فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور نور، تریم داخلی چرم، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت، کلیدهای کنترلی روی فرمان و رینگ 16 اینچی آلومینیومی مجهز است که البته کمبود برخی امکانات به نسبت نمونه‌های وارداتی در این خودرو جزو ضعف‌های اصلی این خودرو محسوب می‌شود. حذف ترمز عقب دیسکی، حذف کیسه هوا جانبی و پرده‌ای، حذف دی‌لایت، حذف آینه تاشو برقی و نبود سیستم کنترل پایداری از جمله آپشن‌هایی است که در نمونه وارداتی دیده می‌شود اما در نمونه مونتاژی حذف شده‌اند.

3- مزدا 3
بدون شک خودروهای اسپرت بین جوانان و میانسالان طرفداران بسیاری دارند. یکی از این خودروها مزدا 3 چه نسل اول و چه نسل دوم آن است که در ایران با لقب مزدا نیو(!) معرفی می‌شود. بعد از مونتاژ موفق نسل اول مزدا 3 در گروه بهمن، در سال 1389 این خودروساز سراغ نسل دوم این خودرو رفت و تولید دو مدل سدان و هاچبک آن را شروع کرد. تولید این خودرو گاهی اوقات به دلیل مشکلات تحریمی و کمبود قطعه متوقف می‌شد تا اینکه آخرین مزدا 3 مونتاژی گروه بهمن در سال 1398 با رنگ طلایی که اتفاقا رینگ‌های آن هم هم رنگ بدنه هم بود، تولید شد.

شما می‌توانید با 1.5 میلیارد تومان، مزدا 3 مدل 1391 با کارکرد حدودی 200 هزارتا خریداری کنید. البته باید این را در نظر داشته باشید که احتمال کم کردن کیلومتر در این خودرو بسیار بالاست و باید هنگام خرید به نکات بسیاری توجه کنید.

مزدا 3 به موتور 4 سیلندر 2000 سی‌سی تنفس طبیعی مجهز شده که توانایی تولید 147 اسب‌بخار قدرت و 187 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. گیربکس این خودرو 5 سرعته اتوماتیک است که قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان هم دارد. سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مستقل مک فرسون و در بخش عقب مستقل مولتی لینک است که با توجه به ارتفاع کم و سیستم کنترل پایداری، هندلینگ و پایداری آن بسیار مناسب است.

این خودرو ژاپنی به نسبت رقبا به امکانات کامل‌تری در زمان خود مجهز بود که از جمله آن‌ها می‌توان به : 6 کیسه هوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو و پرده‌ای)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سانروف، دنده پشت فرمان، تریم داخلی چرم، تنظیم برقی صندلی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، چراغ جلو زنون، قابلیت چرخش چراغ‌ها سر پیچ (AFS)، کروزکنترل، سنسور نور و باران، آینه الکتروکرومیک، سیستم شستشو چراغ‌های جلو، 6 عدد بلندگو، آینه تاشو برقی، کامپیوتر سفری و رینگ 16 اینچی آلومینیومی اشاره کرد. البته در بین این همه امکانات معقول نبود دی لایت، مالتی مدیا لمسی، سنسور پارک عقب و دوربین دنده عقب از جمله نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شود که البته در مدل‌‌های بالاتر این موارد اضافه شد.

4- BMW 320i

تا چند سال گذشته می‌توانستید با بودجه 1.5 میلیاردی گزینه‌های آلمانی با کارکردهای پایینی بخرید اما به دلایل مختلف، امروز شما با این مقدار پول می‌توانید BMW 320i مدل 2008 آن هم با کارکرد بالای 200 هزارتا خریداری کنید که البته باید توجه داشته باشید این خودرو صرفا نام بی‌ام‌و را یدک می‌کشد و نیاز به اورهال اساسی (موتور، گیربکس، صافکاری و نقاشی بدنه) بعد از خرید دارد. ضمنا این نکته را هم در نظر داشته باشید که مدل‌های 2008 به پایین را اصلا خریداری نکنید چون این مدل‌ها به موتور N46 مجهز شده‌اند که به نوعی به برکت مغازه تعمیرکاران بی‌ام‌و شناخته می‌شوند.

بی‌ام‌و 320i به موتور 4 سیلندر خطی با حجم 1995 سی‌‎سی مجهز شده‌ که با کمک سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ و پاشش سوخت مستقیم، توانایی تولید 168 اسب‌‎بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. تمامی توان پیشرانه از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

بسته به سفارش‌گذاری‌های متفاوت، سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی سری 3 متفاوت است. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به : 6 کیسه‌هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سانروف، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک یا دستی، تریم داخلی چرم، تنظیم صندلی راننده در 6 جهت، سنسور نور و باران، پرده عقب برقی، کروزکنترل، آینه الکتروکرومیک، سنسور دنده عقب و رینگ آلومینیومی 16 اینچی اشاره کرد.

 

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ