تخفیف های بی وای دی باعث کاهش سهام شرکت شد
اقتصاد ایران: عصر خودرو- سهام BYD که در بازار های Hong Kong و Shenzhen معامله میشود صبح دوشنبه با کاهش مواجه شد. دلیل این کاهش ارزش سهام تخفیف های زیاد کمپانی روی محصولات و احتمال شروع یک جنگ بر سر قیمت در بین کمپانی ها است.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سهام BYD در هنگکنگ 6.53 درصد کاهش پیدا کرد و به 434.8 دلار هنگکنگ رسید و در شنژن با 3.89 درصد کاهش به 389.25 یوآن رسید.
روز جمعه هم مدیران دو خانواده BYD یعنی سری های Dynasty و Ocean در شبکه اجتماعی ویبو اعلام کردند که تخفیف های گستردهای برای مدل های اقتصادی این دو سری از محصولات کمپانی را ارائه میکنند.
مثلا قیمت سری Ocean مدل Seagull در حال حاضر برای مدت محدود تا 30 ژوئن از 55.800 یوآن شروع میشود و نسبت به قیمت رسمی که 69.800 یوآن بود کاهش خوبی داشته است.
در سری Dynasty هم مدل Qin Plus DM-i برای مدت محدود با قیمت پایه 63.800 یوآن فروخته میشود، در حالی که قیمت رسمی آن 79.800 یوآن است.
تخفیف های محصولات سری Dynasty شامل یارانه های تعویض دولتی نمیشود، در حالی که تخفیف های سری Ocean شامل این یارانه ها است.
بر اساس گزارش بانک Deutsche که بزرگترین بانک آلمان و یکی از بزرگترین بانک های بینالمللی است، این اقدام تبلیغاتی بیشتر به دلیل افزایش سریع و انباشته شدن موجودی داخل نمایندگی ها انجام میشود.
یکی از موسسات تحلیل داده های صنعت خودرو در یک یادداشت تحقیقاتی به تاریخ 24 مه اعلام کرد که در 4 ماه اول سال 2025 موجودی نمایندگی های BYD حدود 150 دستگاه افزایش داشته که معادل فروش 15 روز است.
طبق بررسی های انجام شده، موجودی فعلی نمایندگی های BYD بین 3 تا 4 ماه است که احتمالا حداکثر میزانی است که نمایندگی ها توان نگهداری آن را دارند. به همین دلیل BYD تصمیم گرفته تا با راهاندازی تبلیغات و تخفیف های بیشتر موجودی انباشته شده داخل نمایندگی ها را کاهش دهد.
بانک Deutsche اضافه کرد که افزایش موجودی نمایندگی های BYD تا حد زیادی به اهداف بلندپروازانه یا شاید غیرواقعی فروش کمپانی مربوط میشود، چون این شرکت قصد دارد در سال 2025 حدود 5.5 میلیون دستگاه خودرو بفروشد و رشد سالانه 30 درصدی را ثبت کند.
با این حال افزایش تعداد فروش BYD در 4 ماه اول سال جاری میلادی فقط 15 درصد نسبت به سال گذشته بوده است.
به گفته Deutsche Bank، ارائه تخفیف بیشتر از طرف BYD ممکن است باعث تشدید رقابت قیمتی در بخش اقتصادی بازار شود و دیگر رقبا را هم به دنبال کردن این روند مجبور کند.
برای مثال شرکت Dongfeng Motor هفته گذشته شروع قیمت سدان مدل eπ 007 خود را از 132 هزار یوآن به 120 هزار یوآن کاهش داد که یعنی تخفیف 9 درصدی معادل حدود 12 هزار یوآن اعمال کرد.
برند های زیرمجموعه SAIC Motor Corp یعنی IM Motors و Leapmotor هم به تخفیف ها واکنش نشان دادند.
برند IM Motors اعلام کرد که شروع قیمت کراساوور برقی LS6 تا قبل از 30 ژوئن به 194.900 یوآن کاهش یافته و مشتریان همچنین میتوانند از یارانه تعویض خودرو دولتی هم بهرهمند شوند.
تریم پایه کراساوور LS6 در ماه اوت سال گذشته با شروع قیمت رسمی 239.900 یوآن عرضه شد که البته در آن زمان با تخفیف به 216.900 یوآن رسیده بود.
برند Leapmotor دیروز اعلام کرد که قیمت تریم پایه کراساوور C16 افزایش برد یافته یا EREV را از 155.800 یوآن به 111.800 یوآن کاهش کاهش داده است. این تخفیف برای مشتریانی است که تا قبل از 8 ژوئن خودرو را خریداری کنند. همزمان قیمت نسخه پایه کراساوور سایز متوسط C11 در مدل افزایش برد یافته از 148.800 یوآن به 103.800 یوآن تغییر کرده است.
گویا تحلیل های Deutsche Bank مربوط به آینده نبوده و همین حالا برند ها و شرکت های مختلف خودروسازی چین در جواب تخفیف های BYD رقابت شدیدی را شروع کردهاند و به احتمال زیاد برند های بیشتری چنین واکنشی نشان خواهند داد.